טיפול פסיכולוגי בקופות החולים

טיפול פסיכולוגי בקופות החוליםטיפול פסיכולוגי נחשב בעבר לטאבו ובעיות נפשיות היו דבר מביש שיש לשומרו בסוד. כיום המצב שונה ויותר ויותר אנשים מבינים את הצורך בטיפול ותמיכה נפשיים.

אדם הזקוק לטיפול פסיכולוגי עומד בפני שתי אפשרויות: לפנות לפסיכולוג באופן פרטי או לפנות לטיפול פסיכולוגי דרך קופת החולים. בכל אחת מקופות החולים ישנה כיום אפשרות קבלת טיפול פסיכולוגי דרך ביטוח הבריאות. הפסיכולוגים שעובדים עם קופת החולים נמצאים תחת פיקוח משרד הבריאות והכשרתם וניסיונם נבדקים היטב.

טיפול פרטי

טיפול פסיכולוגי נחשב כמותרות בעיקר בגלל מחירו של הטיפול, שאינו זול מלכתחילה. את עלויות הטיפול קובע המטפל עצמו על פי שיקול דעתו. לידע כללי, טווח המחירים לטיפולים אינו בהכרח מתאים לכל כיס ונע בין 200-700 שקלים.

בדומה לייעוץ אצל כל רופא מומחה אחר, מחירי הטיפול נקבעים בזכות בית הספר בו למד המטפל, שנות הלימוד, התחום בו הוא מתמחה, ותק בעבודה והמוניטין שיצא לו כמטפל. חשוב לזכור שכמו בכל קניה, המחיר לא בהכרח מעיד על איכות הטיפול או על המטפל עצמו וכמובן שאין בגובה העלות הבטחה להצלחת התהליך.

למשרד הבריאות כמו בכל שוק חופשי אין כל השפעה על קביעת מחירי שעות הטיפולים. הסתדרות הפסיכולוגים ניסתה בעברה לקבוע רף מסוים של מחיר ראוי לטיפול, אך פעולה זו היא בניגוד לחוק הקרטלים מאחר והטיפול הפסיכולוגי זהה לכל ענף רפואי אחר.

טיפול דרך קופות החולים

ארבעת קופות החולים הפועלות כיום בארץ מציעות טיפול פסיכולוגי דרך קופת החולים או עזרה במימון הטיפול. האפשרויות לטיפול, אורכו ומחירו משתנים מקופה לקופה. הפרט הזהה בכל הקופות הוא ההמתנה הארוכה לטיפול והמחסור במטפלים.

קופת חולים כללית

קופת חולים כללית מציעה טיפול לחברי כללית מושלם ב- 160 שקלים לטיפול עבור טיפול פסיכולוגי אישי. עבור טיפול זוגי או טיפול משפחתי תשלמו 190 שקלים. תמורת מחיר זה ניתן לקבל 30 טיפולים בשנה, ו- 60 טיפולים בכל תקופת החברות בתוכנית.

המעוניין בשירות יכול לפנות לקבלת השירות באופן עצמאי (רשימת המטפלים נמצאת באתר של הכללית) או בהפניית רופא המשפחה, שירותי הרווחה, או שירות של פסיכולוג חינוכי.

כאשר מתעמקים באותיות הקטנות ישנם עוד מספר קריטריונים לקבלת הטיפול: הפניה של החבר דרך הקופה עוברת למרפאה העוסקת בבריאות הנפש. במרפאה זו, מחליט הצוות הרפואי על פי תוכן הפנייה מידת דחיפות הטיפול בבעיה.

במקרה בו מאושרת בקשתו של חבר הקופה נקבע היקף הטיפול והמטפל עצמו. אם מבקש המטופל להחליף מטפל נבחנית גם בקשה זו ואישורה תלוי בחוות דעת מקצועית.

קופת חולים מכבי

בקופת חולים מכבי מחיר שעת טיפול ראשוני עולה 48 שקלים בלבד. החל מהפגישה השנייה ועד המפגש ה-15 עלות הטיפול הינה 96 שקלים לשעה.

הפגישה ה-16 ואילך עלותו של הטיפול 144 שקל לשעה. המחיר לטיפול אינו משתנה ביחס לביטוח בו מחזיק המטופל.

חבר בקופה בוחר באופן עצמאי דרך רשימת המטפלים שמציעה הקופה, מטפל. לאחר מכן, יוכל החבר לפנות מטפל בצורה ישירה וללא צורך באישורים. הטיפול מתועד כולו על ידי תיק שנפתח בתחילת התהליך. בסיום הטיפול מעביר המטפל את כל הרשימות לרשות הקופה.

במקרה שהמבוטח רוצה להחליף מטפל, הוא רשאי לסיים את הטיפול ולפנות למטפל אחר. ספירת הפגישות תמשיך למן הטיפול הראשון ללא קשר למטפל.

קופת חולים מאוחדת

התמחור בקופת חולים מאוחדת מתחלק לשתי קטגוריות: מובטחים ללא ביטוח מושלם ומובטחי ביטוח מושלם.

חברי הקופה שאינם מבוטחים בביטוח מושלם ישלמו 196 שקלים לפגישה. לעומת זאת המבוטחים במושלם יהנו מהטבה של 96 שקלים פחות וישלמו רק 100 שקלים להשתתפות עצמית.

מהפגישה ה-13 ועד הפגישה ה-24 ישלם המבוטח 120 שקלים לפגישה. מהפגישה ה-25 ועד הפגישה ה-36 השתתפות העצמית היא 140 שקל ומהפגישה ה-37 ואילך עלות הטיפול תהיה 196 שקל לפגישה.

במקרים מסוימים, על פי חוות דעת של רופאים מומחים,  יופנו החברים בקופה למרפאות החוץ של בתי החולים או לחילופין למרפאות קהילתיות יותר בתחום בריאות הנפש. במקרים הללו, יהיו החברים זכאים לא לשלם כלל את סכום הטיפול.

מבוטח המעוניין בטיפול יעבור תחילה בדיקה על-ידי איש מקצוע בסניפי הקופה ואחר כך יקבל רשימה של מטפלים.
המבוטח רשאי לבחור מטפל מתוך הרשימה של מטפלים העובדים עם הקופה. במקרה של חוסר התאמה רשאי המטופל לבחור במטפל אחר מן הרשימה.

קופת חולים לאומית

חבר בקופה הרוצה בטיפול בוחר את המטפל מתוך רשימה של המטפלים שנמצאים בהסדר ונדרשת התחייבות שניתן לקבל מנציג המרכז הרפואי.

ההשתתפות העצמית נקבעת לפי סוג הביטוח המשלים של חבר הקופה. קופת חולים לאומית מעניקה את האפשרות לבחור בין מטפלים הנמצאים עמה בהסדר. מבוטחי "לאומית כסף" ישלמו 165 ש"ח עבור כל טיפול. לעומת זאת, מבוטחי התוכנית "לאומית זהב" ישלמו רק 123 שקלים עבור כל טיפול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום