טיפול זוגי בעקבות בגידה של בן או בת הזוג

טיפול זוגי בעקבות בגידה של בן או בת הזוגלא משנה מה היא הסיבה שבן או בת הזוג בוגדים, הבגידה היא לעולם תהיה דבר מכאיב ופוגע. בגידה בין בני זוג יכולה לערער לחלוטין את מערכת היחסים הזוגית שנרקמה עם השנים.

זוגות רבים שחוו בגידה בחיי הזוגיות שלהם נמצאים בסיטואציה שבה הם צריכים להחליט האם לתת למשבר התהומי הזה להרוס את מערכת היחסים או האם לשים את הבגידה במקומה ולפנות לטיפול זוגי.

השאלות העיקריות שנשאלות על ידי זוגות רבים הן האם בכלל אפשרי לשקם את הזוגיות לאחר בגידה של אחד הצדדים בבן/בת הזוג? הבגידה הפרה את האמון המוחלט שבני הזוג נתנו אחד בשני, אז האם בכלל אפשר לשקם את מה שנהרס? האם אפשר לרפא את הנפש הפצועה והפגועה?

מערכת זוגית במשבר

בגידה משמשת אנשים כמקום בריחה ממציאות לא נוחה וממצוקות רגשיות שהתפתחו עם השנים בתוך המערכת הזוגית. לא פעם זוגות נתקלים במצבי משבר בחיים. יכול להיות מצב שבו התקשורת בניהם לא טובה, ישנם קונפליקטים ואי הסכמות, ישנו פחד מעימותים, יש קושי לקבל ולהכיל את רגשות האחר ועוד. כל הדברים האלה עלולים להביא את בני הזוג למצב של בדידות וריחוק אחד מהשני עד כדי כך שהמערכת הזוגית שנבנתה לאורך שנים פשוט זזה הצידה וכבר איננה במרכז.

משברים בחיי הזוגיות יכולים להופיע בכל מיני שלבים בחיים אך בעיקר הם נפוצים בצמתים קריטיים בהתפתחות של בני הזוג, למשל כאשר נולד תינוק ובני הזוג הפכו משני אנשים למשפחה, כאשר אחד מבני הזוג או שניהם מגלים קשיים בהסתגלות של הצטרפות גורם שלישי ל"חבילה", כאשר קיים קושי לתפקד כהורה, כאשר בני הזוג עוברים למדינה אחרת בעקבות עבודה של אחד מהם או כאשר נמצאים בגיל המעבר וזהו בדיוק השלב שבו הילדים עוזבים את הבית ואז החיים חוזרים להיות בתוך המערכת הזוגית לאחר שנים של התעסקות בילדים.

איך מגיעים למצב של בגידה?

כל עוד בני זוג חיים בתנאים טובים מבחינה זוגית, לא חווים משברים תהומיים, מחויבים אחד לשני, מרגישים נאהבים ורצויים, אין מריבות מיותרות ומוגזמות, הצרכים שלהם באים לידי מימוש וישנה הסכמה וקבלה אחד של השני, אין כל סיבה שבעולם שאחד מבני הזוג יחפש לעצמו מקום מפלט החוצה. אם טוב לנו במקום שבו אנחנו נמצאים, אין סיבה שנחפש דברים טובים אחרים בחוץ.

הסיבות העיקריות שבגללן מגיעים למצב של בגידה מצד בן/בת הזוג הן שבאיזשהו מקום הצרכים האישיים שלהם לא ממומשים, מכל סיבה שהיא שלא תלויה בהם עצמם אלא בבן/בת הזוג. החשיבה היא שאם לא טוב או לא נעים לנו איפה שאנחנו נמצאים אולי אם אנחנו נמצא בן/בת זוג אחרים יהיה לנו טוב יותר.

טיפול זוגי חשוב מאוד

טיפול זוגי בעקבות בגידה של בן או בת הזוג חשוב מאוד ולפעמים אפילו קריטי להמשך מערכת היחסים. גם כאשר המצב נראה לכם בלתי אפשרי, גם אם יש רצון להפסיק את הקשר הזה ואפילו להתגרש, גם אם יש הרגשה שלעולם אי אפשר למחול ולעבור הלאה אחרי בגידה, עדיין חשוב לפנות לטיפול זוגי ולנסות לשקם את מערכת היחסים. גם אם בסוף הטיפול מתגלה כי אין ברירה אחרת אלא להיפרד, עדיף לעשות זאת לאחר שבני הזוג עברו תהליך של עיבוד רגשי ואין כבר את סערת הרגשות שהייתה לפני הטיפול.

בני זוג שבאים לטיפול זוגי לאחר בגידה, כדי לעבד את הרגשות שלהם וכדי לנסות לשקם את הקשר מחדש, צריכים לדעת כי בן/בת הזוג שבגדו חייבים להפסיק את הקשר עם אותו אדם באופן מיידי ומוחלט, אחרת אין סיבה לטיפול.

כל סוג של קשר עם האדם השלישי לא יוכל להתקיים- לא מיילים, לא התכתבויות בפלאפון, לא שיחות טלפוניות ובטח שלא מפגשים פנים מול פנים. רק כאשר יש נתק מוחלט של בן/בת הזוג שבגדו מאותו אדם שלישי, אפשר לטפל בפגיעה ובכאב שאחרי הבגידה, לאסוף את השברים ולעבוד על שיקום הקשר הזוגי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום