איך דיכאון משפיע על בריאות הלב?

דיכאון ובריאות הלבדיכאון ומחלות לב הן שתי המחלות המשביתות ביותר הגורמות להשבתה. שתיהן נפוצות באוכלוסייה הכללית, לעתים קרובות מתרחשות במקביל, וקיימת מערכת יחסים דו כיוונית בין שני המצבים.

אנשים ללא היסטוריה של דיכאון כרוני, חווים תסמיני דיכאון לאחר התקף לב או אי ספיקת לב, ואנשים הסובלים מדיכאון ללא מחלת לב, מפתחים אותה בשיעור גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

מעט קשה להוכיח שמחלת לב מובילה באופן ישיר להתפתחות התקף ראשון של דיכאון, היות וחלק מהאנשים שעברו התקפי דיכאון קודמים, עשויים שלא לקשר בין שני המצבים באופן רשמי עד שהם מתייעצים עם רופא לטיפול בבעיות הלב.

מה שניתן לקבוע בוודאות הוא שדיכאון ומחלות לב מופיעים לעתים קרובות יחד. אחד מתוך חמישה אנשים שעברו התקף לב, אובחן עם דיכאון מיד לאחר ההתקף, ונתון זה נפוץ גם בקרב אנשים הסובלים מאי ספיקת לב.

השפעה פסיכולוגית של התקף לב

התקף לב משפיע באופן משמעותי על הלב, ועשוי להשפיע על היבטים רבים אחרים של החיים, כולל:

• גישה לחיים ומצב רוח.
• חוסר תחושת ודאות לגבי העתיד.
• חוסר אמון ביכולתו לבצע את תפקידיו בעבודה, בהורות או במשפחה.
• תחושות אשמה הנוגעות להרגלי חיים קודמים שהגבירו את הסיכון להתקף הלב.
• מבוכה וספקות עצמיים לגבי הפחתת היכולות הפיזיות.

רוב האנשים שעברו התקף לב מסוגלים לשוב לתפקוד באותה רמה שהייתה לפני ההתקף. כאשר חוסר הוודאות, חוסר השקט והחרדה מתישים ופוגעים בתפקוד היומי של החיים, תהליך השיקום וההחלמה לאחר התקף הלב צריך לכלול תמיכה פסיכולוגית ופסיכיאטרית, ואולי אף קביעת תרופות נגד דיכאון.

התאוששות מדיכאון לאחר אירוע לב: סוגי התמיכה

אנשים המחלימים מהתקף לב או אירוע לב חמור אחר, יכולים לקבל סוגי תמיכה רבים הכוללים שיקום לב, קבוצות חברתיות, הערכה מיוחדת וטיפול פסיכולוגי, פסיכיאטרי או תמיכת עובד סוציאלי פסיכיאטר.

שיקום לב

ניתן למצוא גישות מבוקרות של פעילות גופנית במרכזי שיקום רבים. תכנית הפיקוח ההדוקה עשויה לכלול פעילות גופנית ותכנית תזונה המפותחת במיוחד להתאוששות מהתקף לב.

מחקרים הראו כי שיבה לפעילות רגילה ומגעים עם אנשים אחרים המחלימים מהתקף לב, משפרים באופן משמעותי את מצב הרוח ואת הביטחון.

לשיקום לב חשיבות רבה בטיפול והוא זה שמאפשר לחולה לחזור לשגרה מהר ככל האפשר עד כמה שניתן. לכן, כדאי מאוד לא להקל ראש בעניין השיקום וללכת לפי המלצת הרופא המטפל.

שיטות תמיכה רשמיות נוספות

לעתים שיבה לחיים נורמליים לאחר התקף לב דורשת הדרכת פסיכיאטר, פסיכולוג או עובד סוציאלי פסיכיאטרי.

צורות רבות של דיכאון מתון ניתנות לטיפול מוצלח באמצעות טיפול התנהגותי, טיפול בדיבור, טיפול של אחד על אחד או בקבוצת אנשים המתאוששים מהתקף לב. חלק מהאנשים זקוקים לתרופות נוגדות דיכאון להקלת תסמיני הדיכאון.

תמיכה חברתית – טבעי לסגת ולאבד ביטחון חברתי לאחר התקף לב, אך מספר מחקרים מראים שנקיטת מאמץ נוסף ליצירת קשרים מחודשים ופעילויות חברתיות מסייעים לאדם לשוב לתפקד כפי שהיה בעבר, ופעילות זו חיונית להחלמה מהתקף לב.

הקשר בין מצב רוח, מחלות לב והתאוששות מהתקף לב

אנשים הסובלים מדיכאון או המחלימים מהתקף לב, הם בעלי סיכוי נמוך להתאוששות וסיכון גבוה יותר למוות, בהשוואה לאנשים שלא סבלו מדיכאון. הסיבות קשורות לאופן בו אדם מתנהג, ומעקב אחר תגובת הגוף.

העדר מוטיבציה לשמור על הבריאות – אנשים שעברו התקף לב וסובלים מדיכאון, הם בעלי מוטיבציה ירודה להקפיד על שגרה בריאה, מה שעלול לגרום להחמצת תרופות לב חשובות, הימנעות מפעילות גופנית ותזונה נכונה, והמשך או העצמת הרגלי עישון ושתיית אלכוהול.

העדר איזון הורמונלי – אנשים הסובלים מדיכאון עשויים לחוות שינויים גם במערכת העצבים והאיזון ההורמונלי, אשר עשוי להתרחש באופן סביר יותר עם הפרעת קצב. שילוב הדיכאון ובעיות לב גורם לאנשים רגישים במיוחד לסבול מחריגות בקצב הלב, במצב העלול להיות קטלני.

החרפת מחלות לב – אנשים הסובלים מדיכאון עשויים לחוות מצבי לב חמורים המובילים לקרישת דם. בחולים אלו, מחלות הלב עלולות להאיץ טרשת עורקים ולהגביר את הסיכוי להתקף לב. מספר מחקרים מראים כי טיפול בדיכאון משפר תסמיני מחלות לב.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום