הפרעות אכילה בקרב ילדים

הפרעות אכילה בקרב ילדיםהורים רבים מוצאים את עצמם עומדים אובדי עצות אל מול ילדים ש"עושים בעיות" בכל הנוגע לאוכל, ולפעמים ממש מסרבים לאכול.

הפרעות אכילה שונות יכולות להופיע כבר משלב היניקה, או להתפתח בשלבים מעט מאוחרים יותר, בגיל שנתיים או שלוש, כאשר הילד נלחם על עצמאותו. מדובר בתופעה שכיחה מאוד, המופיעה אצל כ- 20% מהילדים בגיל הרך ושכיחה הרבה יותר אצל ילדים הסובלים מבעיות התפתחותיות.

מדוע מופיעות הפרעות אכילה אצל ילדים?

הסיבות לסרבנות אכילה ולהפרעות אחרות הן מגוונות. חלקן הן פסיכולוגיות, ונובעות מהתקשורת עם האם או מקושי נפשי של הילד. צריך לזכור שבחודשים הראשונים לחייהם תינוקות מתקשרים עם אמם בעיקר דרך ההנקה, ולכן דחיית אוכל היא גם דרך לסמן אי שביעות רצון כללית. סיבות אחרות הן נוירולוגיות או פיזיולוגיות: בעיות במנגנון הבליעה או במערכת העיכול וכן בעיות בהנקה של האם.

אילו הפרעות אכילה קיימות אצל ילדים?

    • ילדים רבים מסרבים לגמרי לאכול, או שאוכלים בכמויות קטנות מאוד ולא מעלים במשקל כראוי.
    • ישנם ילדים שמוכנים לאכול רק מגוון מועט מאוד של מזונות, נאמר רק מזונות מתוקים.
    • לעתים סרבנות האכילה מתבטאת בפליטת האוכל, הסטת הראש או השתנקויות.
    • חלק מהילדים נוהגים בטקסיות לגבי האוכל- מוכנים לאכול רק במקום או בזמן מסוים, רק תוך כדי משחק, רק בנוכחות מישהו וכו'.
    • קושי שמתעורר בגמילה מיניקה או במעבר למוצקים.
    • יש גם כמובן מקרים הפוכים של אכילה מוגזמת, שלעתים מביאה לעלייה במשקל.
    • הפרעות אכילה שבאות לידי ביטוי בתסמונת פיקה – אכילת שיער, אבנים, סיד, לכלוך ועוד.

גם אם נראה כי הפרעות האכילה בגיל הרך יחלפו מאליהן, הדבר אינו תמיד כך. הפרעות אכילה בגיל צעיר הוכחו כמשפיעות על הרגלי אכילה בגיל מאוחר: ילדים שמנים נטו לסבול מעודף משקל גם בגיל מבוגר, ילדים שסבלו מהפרעות אכילה שונות היו בעלי סיכון גבוה יותר לתת תזונה, אכילה כפייתית, הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות, ובנוסף אכילה מועטה בגיל הרך גרמה לבעיות בריאותיות, התפתחותיות וקוגנטיביות בגיל מאוחר יותר.

כיצד מטפלים בסרבנות אכילה אצל ילדים?

כיום הטיפול בבעיות אכילה מתחיל כבר בגיל הינקות, מתוך מודעות לחשיבות הטיפול המוקדם. לכן מומלץ להורים שחשים שילדם אינו יונק או אוכל די צורכו, או שהוא מראה מצוקה והתנגדות סביב נושא האכילה, לפנות לרופא ילדים, למרפאה להתפתחות הילד או למרפאה לילדים לטיפול בהפרעות אכילה.

אבחון בעיות אכילה:

נעשה באמצעות פגישות עם הילדים ועם ההורים, כולל תצפית על הילדים במהלך ארוחה. לעתים הילד יופנה להמשך אבחון אצל נוירולוג או רופא אף אוזן גרון, ולעתים הילד וההורה יופנו לטיפול אצל פסיכולוג ילדים ומתבגרים.

הרגלי תזונה:

ילדים, בדומה למבוגרים, אמורים לאכול ארוחות מזינות הכוללות את כל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים וכן פירות וירקות. כדי שהילד יקבל את כל המינרלים והויטמינים הנחוצים לו, חשוב למצוא מזונות שהוא אוהב מכל קבוצה שכזו. רצוי להרגיל אותו למזון ששאר המשפחה אוכלת ולשתף אותו בארוחות, זאת כדי לחשוף את הילד מגיל צעיר למגוון רחב של טעמים ומרקמים. כשילד נחשף לסוגי מזון שונים בגיל צעיר, הוא מתרגל אליהם ויסכים לאכול אותם גם בעתיד.

תפריט בריא לילד יכלול:

    • פחמימות – לפחות בארוחה אחת (פסטה, לחם, אורז, פתיתים וכו').
    • פירות וירקות – לפחות 4-5 פירות וירקות שונים במהלך היום.
    • חלבונים – מנת בשר או עוף וכן קטניות, ביצה וכמובן מוצרי חלב.

התייחסות לאוכל:

גם אם יש הפרעות אכילה, חשוב לא להכנס ללחץ וחרדה לפני כל ארוחה. כדאי להתייחס אל הארוחות המשפחתיות כארוע נעים ולשבת עם הילד ליד השולחן. אם הקשיים ממשיכים, כדאי להתייעץ עם תזונאי ילדים או פסיכולוג ילדים לגבי טיפול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום