זוגיות לצד מאניה דיפרסיה

מאניה דיפרסיה, או בשפה המקצועית, הפרעה דו קוטבית/ בי-פולארית. הינה הפרעה נפשית קשה אשר מפרה את האיזון המשפחתי והזוגי. האדם הסובל מהפרעה זו סובל מתנודות רגשיות קיצוניות, הבאות באופן מחזורי.

מאניה דיפרסיה מאופיינת בשתי אפיזודות, האחת אפיזודה מאנית והשנייה, אפיזודה דיפרסיבית, דיכאונית. כמו כן, היא מאופיינת במחזוריות, היא מגיעה בהתקפים, כאשר בין התקף אחד למשנהו יכולים לעבור מספר שבועות, חודשים או שנים.

מדובר בהפרעה המופיעה אצל כאחוז מהאוכלוסייה בארצות המערב. ב- 50 אחוזים מהמקרים יש הפרעה זו אצל בן משפחה נוסף.

מאניה

האפיזודה המאנית מאופיינת בתחושות של התרוממות הרוח והתעלות. רואים כי האדם במצב רוח מרומם, באופוריה, מעביר תחושות של כל יכול, פעיל יתר על המידה, לעיתים לא מרבה בשינה, לעיתים נהנה ממצב של בזבזנות יתר.

ברמת החשיבה, המחשבות נוטות להיות מהירות ועקב כך, גם הדיבור מהיר, לעיתים נתקשה להבינו כיון שלא מצליח להדביק את קצב המחשבה עם קצב הדיבור. הוא עשוי להראות ברגע אחד רציונאלי והגיוני וברגע השני חסר שליטה לחלוטין. לעיתים נראים מצבים של חוסר שליטה בדחפים, במיוחד דחפים מיניים ונטייה למופקרות.

לעתים נראה ביצוע של החלטות פזיזות, כגון, עזיבת מקום עבודה או בן זוג. נראה מצבים של רגזנות וחוסר סבלנות, במקרים קיצוניים גם אלימות.

דיפרסיה

אין מאניה ללא דפרסיה. לעומת הפרעות דיכאון אשר יכולות להיות בעלות אפיזודות דיכאוניות בלבד. אין הפרעה נפשית המאופיינת על ידי מאניה בלבד. כל מאניה מלווה אחר כך באפיזודה דפרסיבית, דיכאונית.

אפיזודה זו, מאופיינת ככל שאר ההפרעות הדיכאוניות. נראה באחת ירידה קיצונית במצב הרוח, אשר מלווה בתחושות של העדר תקווה, חוסר אונים וייאוש. אט אט כל המערכות מצטמצמות, מערכת החשיבה, המערכת הרגשית והמערכות התפקודיות וההתנהגויות.

נראה שינה מרובה, איטיות בדיבור ובהליכה הנובעות מאיטיות במחשבה, חוסר חשק ורצון לעשות כל דבר שהוא, נטייה להישאר במיטה וחוסר רצון לקום ממנה, הזנחה של הגוף והמראה החיצוני. לעיתים נראה באפיזודה זו נטיות לאובדנות.

התמודדות עם בן זוג חולה

התמודדות עם הפרעה נפשית בתוך הזוגיות אינה קלה ודורשת מודעות רבה והתגייסות של בן הזוג הבריא למען בן הזוג החולה. כאשר מדובר במצב שההפרעה עדיין לא אובחנה, הקושי גדול אף יותר. טרם האבחנה, ישנה הכחשה גדולה מצד החולה על מצבו.

האדם אשר נפגע על ידי הפרעה זו לא מוכן לקבל את העובדה כי הוא זקוק לסיוע נפשי. מדובר בסטיגמה חברתית קשה. המצב בדרך כלל מסתבך לאחר שכן הגיע לקבל סיוע וקיבל את הטיפול התרופתי המתאים למצבו. אך, לאחר שמרגיש שיפור במצבו הוא מפסיק את הטיפול. בתחילה יתכן מאוד שירגיש מעולה, אך מהר מאוד המצב יוקצן ויהיה גרוע יותר ממקודם.

טיפול במאניה דיפרסיה

כדי לסייע לבן זוג אשר מאובחן כסובל ממאניה דיפרסיה, הדבר הראשון שרצוי לעשות הוא לאסוף מידע על ההפרעה. ככל שיש מידע רב יותר, נכנסים ומבינים טוב יותר את עולמו הפנימי של בן הזוג החולה. המידע גם מסייע בתחושות חוסר האונים מול מצבו.

חשוב מאוד לא להתמודד עם זה לבד, כדאי לשתף כמה שיותר אנשים במצב זה. קבלת תמיכה חשובה עד מאוד, כדאי לשתף את כל מי שרק אפשר, חברים ובני משפחה. כמו כן, חשוב לנסות לקבל עזרה חיצונית עד כמה שאפשר ולפנות לעזרה מקצועית של פסיכולוג או פסיכיאטר.

בכל סניף של מרכז רפואי לבריאות הנפש יש אגף המסייע להתמודדות של בני המשפחה עם ההפרעה הנפשית. כדאי ורצוי לפנות אליהם לקבלת מידע, סיוע ותמיכה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום