טיפול פסיכולוגי קצר מועד

טיפול קצר מועדטיפול קצר מועד הוא טיפול פסיכולוגי ממוקד, אשר עבודה אינטנסיבית של המטפל והמטופל לאורך מספר מצומצם של פגישות במטרה לפתור בעיה נפשית או התנהגותית מסוימת.

טיפול קצר מועד נוצר לאחר מלחמת העולם השניה, כאשר עלה צורך לטפל בצורה מהירה ויעילה במספר רב של אנשים שסבלו מקשיים רגשיים שונים בעקבות מאורעות המלחמה. העברת האחריות על בריאות הנפש לגורמים ציבוריים כמו משרד הבריאות או קופות החולים, יצרה צורך בתהליך טיפולי קצר, שיהיה מן הסתם גם זול ובר – השגה עבור מטופלים רבים.

גם בארץ מרפאות בריאות הנפש קורסות כמעט מרוב עומס, ואימוץ טיפולים קצרי מועד מסייע להשגת הקלה למטופלים רבים בתוך תקופה קצרה יחסית.

מכל אלה עולה הרושם שמדובר בטיפול פחות – ערך, אך הדבר אינו בהכרח כך. ההפך הוא הנכון: עבור מטופלים רבים הטיפול קצר המועד עדיף על פני טיפול ממושך. טיפול פסיכולוגי קצר מועד דורש מהמטופל מאמץ מרוכז לפתירת בעייתו.

בשל אופיו המוגדר של הטיפול, אין למטופל אפשרות "למשוך זמן". הוא חייב להתמודד עם הבעיה שלו תוך זמן קצר והדבר מביא פעמים רבות לנכונות רבה לעבודה נפשית מאומצת.

בנוסף לכך, בטיפול ממושך לעתים המטופל חש בלבול רב ופגיעה בערך העצמי במהלך התהליך הטובעני והממושך. בטיפול קצר מועד לרוב המטופל לא חש את אותו בלבול ופגיעה בערך העצמי.

מהו טיפול פסיכולוגי קצר מועד?

טיפול קצר מועד יכול להתבצע במספר שיטות פסיכולוגיות- טיפול דינמי, טיפול קוגניטיבי- התנהגותי ועוד. בכל מקרה, בטיפול קצר מועד נקבע מראש מספר הפגישות, מטרות הטיפול וכן לוח זמנים להשגת היעדים.

עקרונות הטיפול קצר המועד:

איתור המוקד הטיפולי – הבעיה שלשמה הגיע המטופל לטיפול, או בעיה נפשית עמוקה יותר שעומדת מאחורי אותו סימפטום ובה יש לטפל. הגדרת המוקד הטיפולי מאפשרת למטופל ולמטפל להתמקד בקונפליקט המרכזי של המטופל, זה שמכוון את תחושותיו והתנהגותו, ולשנות אותו באמצעות התמודדות ישירה ומאומצת.

הליך טיפולי מואץ- הגדרת זמן הטיפול (לרוב עד 12 פגישות ולעתים עד שנה) מאפשרת להתמקד בבעיה המרכזית וליצור תהליכים תרפיוטיים משמעותיים ושינוי אמיתי בתוך זמן קצר.

המטפל – לרוב בטיפול קצר מועד המטפל הוא אקטיבי יחסית, נוקט עמדה ומניע תהליכים. הוא אחראי יחד עם המטופל על התקדמות הטיפול והשגת היעדים בתוך הזמן הקצוב העומד לרשותם.

המטופל – גם המטופל נדרש להיות אקטיבי, להביע מוטיבציה ליצירת שינוי בחייו או באישיותו, להעלות דברים בטיפול וליישם את התובנות מהטיפול גם מחוצה לו.

מי רשאי לתת טיפול קצר מועד?

כל פסיכולוג קליני או עובד סוציאלי קליני, אשר רשאי להעביר טיפולים ממושכים, רשאי להעביר גם טיפול קצר מועד, שדורש באופן כללי את אותם הכישורים. קופות החולים מסבסדות טיפולים פסיכולוגיים עד למספר מסוים של פגישות, וניתן לנצל סיבסוד זה לטובת טיפול קצר מועד.

למי נועד טיפול פסיכולוגי קצר מועד?

טיפול קצר מועד מתאים מאוד לטיפול בבעיות מוגדרות, שפוגעות בתחום חיים מסוים, או שאינן חריפות במיוחד. למשל: פוביה, אובססיה, הפרעות אכילה, חרדה חברתית.

הטיפול גם מתאים להתמודדות עם משבר ממוקד כמו גירושין או מוות של אדם קרוב. באם מתגלה שהמשבר קשור גם בחרדות או משאלות עמוקות יותר, לעתים עושים הערכה מחודשת לבחינת טיפול ממושך.

הטיפול קצר המועד פחות מתאים למי שעבר טראומה ממושכת, שסובל מהפרעת אישיות או מבעיה פסיכולוגית קשה וכוללת כמו דיכאון עמוק או חרדה. בנוסף, הטיפול מתאים למטופלים המגיעים עם מוטיבציה לעריכת שינוי, שמוכנים לקשר קצר עם המטפל ומוכנים לבטא את רצונותיהם וקשייהם.

קראו עוד:

היפנוזה עצמית לשיפור הביטחון העצמי

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום