ניתוק מהמציאות כתופעה נפוצה בעקבות חרדה

נתק מהמציאות בעקבות חרדההאם אתה מרגיש כאילו אתה נמצא מחוץ לגופך, מתבונן על עצמך, כאילו מעשיך אינם באמת פעולותיך? האם יש לך הרגשה שאתה חי בחלום, ושום דבר סביבך אינו אמיתי? אם התשובה היא כן, האם זה גורם לך להרגיש מעט משוגע לעתים?

כששום דבר אינו מרגיש אמיתי: נתק מהמציעות בעקבות חרדה

אלו תופעות הנקראות דפרסונליזציה ודרליזציה, ולמרבה ההפתעה, תופעות אלו די נפוצות בהפרעות פסיכולוגיות כגון חרדה ודיכאון. הן נפוצות במיוחד במהלך התקפי פאניקה, אך נתק מהמציאות עשוי להתרחש בכל עת.

נתק מהמציאות היא תופעה מצערת ביותר. תחושה זו נוטה להגביר את החרדה, לגרום להתקפי פאניקה נוספים ולהנציח את תחושת הנתק. זה יכול להיות מעגל קסמים שנראה שלא ניתן לשבור אותו, ולעתים קרובות ביותר התחושה מפחידה את הסובלים מחרדה שאינם מבינים מה מתרחש. אתה לא משוגע, וודאי שאינך משתגע! למרות שתחושות אלו מפחידות, הן אינן מסוכנות ואינן גורמות לנזק מתמשך.

הבנת ניתוק מהמציאות

מצב זה הוא חלק מתסמינים דיסוציאטיביים, העשויים להתרחש בכוחות עצמם, או לצד הפרעות אחרות. לעיתים קרובות זוהי תוצאה של טראומה בעבר, אך התופעה עשויה להתרחש אף לאחר חרדה ומתח ממושך.

זוהי תחושת ניתוק מהעצמי, הרגשה כאילו אתה צופה בעצמך עושה דברים, או שאינך נמצא בגופך. במצב זה, ההתרחשויות סביבך, ואפילו אנשים, אינם מרגישים אמיתיים.

נתק מהמציאות לטווח הארוך מסווג כהפרעה דיסוציאטיבית, הנלווית למצבים אחרים כגון חרדה, דיכאון, והפרעה דו קוטבית. היא אינה נגרמת כתוצאה מצריכת סמים ואלכוהול או מצב בריאותי אחר, אלא נחשבת כמנגנון התמודדות של המוח, שזוהי דרכו לחוות פחות לחץ או טראומה. מסיבה זו, התופעה נפוצה במהלך התקפי פאניקה.

מאפייני נתק מהמציאות

התסמינים כוללים:

תחושת נתק מהגוף – או תחושה שאינך אחראי על פעולותיך.

מצב של חלום – או תחושה כאילו אתה מתבונן על הכול דרך ערפל.

תחושת זרות – אפילו במקומות מוכרים. במקרים חמורים, אינך מסוגל לזהות אנשים או דברים שאתה מכיר.

תהיות לגבי כל דבר, אפילו לגבי דברים בהם אתה בטוח – תחושות פקפוק באמונות, במציאות מסביב, ואפילו לגבי מטרות חיים או משמעות החיים. התחושה השולטת היא שהכול חסר משמעות ועומק.

תחושת מודעות יתר – כאילו אינך יכול להפסיק לחשוב יותר מדי על הכול, או שאתה מנתח כל דבר יותר מדי.

שקיעה במחשבות – או תחושת שהייה בתוך ממד אחר. לעיתים אתה מוצא את עצמך במקום מסוים ואינך זוכר כיצד הגעת לשם.

התמודדות עם נתק מהמציאות

החדשות הטובות הן שנתק מהמציאות הנגרם כתוצאה מחרדה, אינו מצב מסוכן, גם אם הוא מציק במיוחד. מצבים אלו חולפים מעצמם בקרב רוב האנשים שאינם סובלים מהפרעה דיסוציאטיבית כרונית. הדבר הטוב ביותר שניתן לעשות הוא לא להילחם במצב, שכן זה יכול לגרום להגברת הלחץ או החרדה ולהזין את מחזור החרדה והנתק מהמציאות.

שיטות ההתמודדות היעילות כוללות:

נשימה עמוקה – או תרגילי נשימה.

דגש על תשומת לב ועל כל המתרחש ברגע ההווה – כדי לסייע במיקוד.

מדיטציה ויוגהפעילויות אלו מגבירות את המודעות לגוף ולנפש, מה שמסייע במניעת תחושת הניתוק. בנוסף, לטווח הארוך, יוגה ומדיטציה מסייעות ביותר לריפוי רגשי והתאוששות מהפרעות חרדה.

הסחות דעת יעילות – כגון סרטון וידיאו מצחיק או ספר מרתק. שיטות אלו מסייעות לשוב למציאות.

הימנעות מאלכוהול וסמים – הם מגבירים את תחושות הנתק מהמציאות.

הקפדה על שינה איכותית – עייפות מעצימה מצבים דיסוציאטיביים.

תמיכה חברתית – אנשים הסובלים מנתק מהמציאות בעקבות חרדה מהססים לדון בתחושותיהם היות ואינם מעוניינים שאנשים יחשבו שהם "משוגעים". אך קשרים חברתיים חשובים למניעת נסיגה נוספת מהמציאות.

טיפול פסיכולוגימאפשר לחקור בעיות אלו.

לא להילחם במצב – הזכירו לעצמכם שזוהי רק "תקלה" קטנה במוח. צא לטיול ארוך בטבע. אתה עשוי לחוש כאילו אתה הולך בחלום, אך כשתגיע הביתה, תחושת החיבור למציאות תשוב. בנוסף, כל פעילות גופנית משפיעה באופן זהה: חדר כושר, ריקוד או ריצה הן אפשרויות נהדרות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום