חוות דעת לצוואה

צוואה הינה מסמך משפטי, אשר נכתב בו, מה רצונו של האדם, ציפיותיו ובקשותיו לאחר מותו. מרבית האנשים כותבים צוואה, בכדי להישאר הוראות מפורטות לבני משפחתם מה לעשות עם רכושם, כספם וכדומה לאחר מותם. על הצוואה להיות תקפה מבחינת בית המשפט בכדי למנוע מחלוקות בין בני המשפחה. הבעיה נוצרת כאשר, אחד מבני המשפחה עלול לחשוד כי הצוואה נכתבה בזמן שהאדם לא היה במצב גופני או נפשי תקין ולכן היא עלולה להיות לא קבילה.

 באופן כללי, צוואה נרשמת ונחתמת בנוכחות עורך דין מומחה לענייני צוואות ויוצאת לפועל רק לאחר שהאדם נפטר. אך כאשר, האדם משנה את צוואתו, עלולות להתעורר בעיות ושאלות. מדוע שינה לפתע את צוואתו? האם זהו היה רצונו האמיתי או שמה מצבו הבריאותי והנפשי גרמו לו לעירור?
בית המשפט הישראלי מכיר נכון להיום, בארבעה סוגי צוואות:
  • צוואה שנכתבה בכתב יד וכותב הצוואה חתום בכתב ידו עם תאריך.
  • צוואה שנכתבה בנוכחות שני עדים לפחות, לרוב נערכת אצל עורך דין.
  • צוואה אשר נכתבה ונחתמה בפני שופט או רשם.
  • צוואה אשר נאמרת בעל פה או\ו לפני מותו של האדם, במקרים בהם לא כתב צוואה לפני כן.

פגמים בצוואה

צוואה לא קבילה עלולה להתרחש עקב פגמים שונים, כגון: חוסר כשירות של כותב הצוואה בשל גילו או בשל מחלה גופנית (תופעות לוואי מהמחלה עצמה או עקב נטילת תרופות) או נפשית אשר משפיעה על שפיות דעתו. פגמים נוספים כוללים, פגמים טכניים, בהם יש חוסר בתאריך, חתימה, ניסוח הצוואה וכדומה.
בנוסף, צוואה עלולה להיפסל באם הוכח כי היא נכתבה תחת איום, השפעה לא הוגנת של המשפחה ו\או תחת מרמה.

חוות דעת לצוואה

במרבית המקרים חוות דעת לצוואה ניתנת על ידי פסיכיאטר. המטרה הראשית היא לבדוק האם האדם שכתב את הצוואה אכן כשיר ובריא מבחינה נפשית והאם תוכן צוואתו, אכן מאשש את רצונותיו ובקשותיו. חוות דעת פסיכיאטרית מתבצעת תחת פקודת בית משפט או עקב רצון בני המשפחה.
חוות דעת פסיכיאטרית לרוב מתבקשת כאשר האדם מעל גיל 70, כאשר האדם חולה במחלה כרונית גופנית או נפשית אשר עלולה לגרום לשיבוש דעתו, כגון: עקב תופעות לוואי של תרופות, הזיות, מחלות המשפיעות על המצב הקוגניטיבי, כמו במחלת אלצהיימר והפרעת דמנציה. כאשר האדם סובל מפגיעה מוחית או כאשר ישנו ספק באמינות הצוואה.

בכדי לתת את חוות דעתו, צריך הפסיכיאטר להיפגש גם עם כותב הצוואה וגם עם בני משפחתו. במפגש עם כותב הצוואה, יערוך הפסיכיאטר בדיקות שונות, באמצעות שאלונים וראיונות, על מנת לבדוק את שפיותו של האדם.

בנוסף, יבחן הפסיכיאטר את שפת גופו של האדם ואופן דיבורו. לקיחת היסטוריה אישית, תרופתית ומשפחתית, חשובה גם כן, למתן חוות דעת תקינה. כמו כן, הפסיכיאטר יראיין את בני משפחתו של כותב הצוואה, בכדי לבדוק  מתי חל השינוי אם בכלל באדם, מה כולל השינוי, אלו תסמינים וכדומה.
חשוב במתן חוות דעת פסיכיאטרית להתייחס גם לדעות ולרצונות האדם, כי בחלק מהמקרים ייתכן ובני המשפחה יירצו בכוונת תחילה להוציא את כותב הצוואה "משוגע" בשל רווח אישי שיקבלו מהצוואה לאחר מותו.
רק לאחר שיהיה בידי הפסיכיאטר כל המידע לו הוא זקוק הוא יכול להגיש לבית המשפט את חוות דעתו בנוגע לצוואה באם היא קבילה או לא קבילה בשל מחלה ושיבוש דעת. בית המשפט מתייחס לחוות דעתו של הפסיכיאטר בנוגע לצוואה, אך ההחלטה הסופית היא של השופט.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום