הערכת נכות נפשית

האם אדם קרוב עליכם, השתנה בחודשיים האחרונים? האם הוא לא מדבר, חושב ומתנהג כפי שהיה נוהג לעשות בעבר? האם הוא במצב רע כל הזמן, כועס, עצבני, מדבר על מוות והתאבדות וכדומה? האם  האדם אינו מסוגל לתפקד בצורה נורמאלית בחיי היומיום? האם אתם חשים כי הוא עלול לפגוע בעצמו או בסביבתו? על מנת להעריך האם אדם זה סובל ממחלת נפש\נכות נפשית, יש צורך לקבל חוות דעת פסיכיאטרית מרופא פסיכיאטר מומחה.

ייתכן ואדם זה, אינו מודע לשינויים הנפשיים שחלו בו ובעזרת אבחון מרופא פסיכיאטר, הוא יכול לקבל את הטיפול המתאים לו ולחזור לחיים שגרתיים.

מהי חוות דעת פסיכיאטרית?

בכדי להעריך האם האדם סובל מנכות נפשית, יש צורך להביאו לאבחון ולקבלת חוות דעת פסיכיאטרית. חוות הדעת הפסיכיאטרית לרוב מיועדת לבתי משפט, במקרים בהם יש צורך לקבוע אפוטרופוס לאדם, למוסד ביטוח לאומי, על מנת לקבל שהביטוח הלאומי יכיר בנכות האדם ויקבל פיצויים ולעיתים אף, יש צורך בחוות דעת פסיכיאטרית לצבא או במשפטים פליליים.
הפסיכיאטר אשר נותן את חוות הדעת, צריך לערוך מספר אבחונים, בכדי לקבוע האם באמת קיימת הפרעה\נכות נפשית. הוא עושה זאת על ידי אבחון:
  • לקיחת היסטוריה אישית
  • הסטוריה תרופתית
  • תעסוקתית ומשפחתית של האדם
  • בירור הישגיו ויכולותיו המקצועיות
  • קבלת המלצות מבני משפחה, סביבה קרובה וכדומה לבירור מצבו הנפשי של האדם על ידי שאילת שאלות מכוונות, כגון: מה שונה באופן התנהגותו של האדם? מתי חל השינוי בהתנהגות? האם השינוי אכן משפיע על חיי המשפחה, עבודה, לימודים וכדומה? האם עבר האדם אירוע טראומתי לאחרונה? בנוסף לתשאול של החולה ובני משפחתו, יבחין הפסיכיאטר בשפת גופו והתנהגותו של האדם, כיצד הוא מדבר, כיצד מגיב לשאלות ולסביבה, האם הוא מודע למה שקורה לו כרגע וכדומה.
רק לאחר שיהיה בידי הפסיכיאטר את כל המידע האישי, נפשי, רגשי, פיזיולוגי, תעסוקתי, משפחתי, יוכל הפסיכיאטר לתת את חוות דעתו המקצועית, באם אדם זה בריא או נכה בנפשו.

חוות דעת פסיכיאטרית נחוצה למקרים הבאים:

  • הערכת מצב נפשי על מנת לקבל רישיון לנשק.
  • הערכת מצב נפשי לקבלת רישיון נהיגה, באנשים אשר היו חולים בעברם, או חולים כרגע במחלות כרוניות פיזיולוגיות ו\או נפשיות (לדוגמא: אלצהיימר).
  • הערכת מצב נפשי לצורך עבודה (לדוגמא: משרד הביטחון).
  • חוות דעת פסיכיאטרית לצוואה. הערכת מצב נפשי בכדי לדעת האם אדם זה יכול לדאוג לעצמו או שמה יש צורך במינוי אפוטרופוס. (לדוגמא: לכתיבה או שינוי צוואה).
  • הערכת מצב נפשי בכדי לקבל כספים מביטוח לאומי במקרים בהם האדם מוגדר כנכה נפשית.
על מנת להיות מוגדר כנכה נפשית ולקבל כספים מביטוח לאומי, צריך האדם החולה או בני משפחתו להביא חוות דעת פסיכיאטרית אשר תומכת בממצאים. הביטוח הלאומי, יכיר או שלא בנכות הנפשית ויקבע את דרגת הנכות.
במקרים בהם האדם ו\או בני משפחתו אינם מרוצים מהחלטת הביטוח הלאומי, הם יכולים לערער על כך. ביטוח לאומי נוטה לתת הגדרת נכות נפשית לאנשים אשר סובלים ממגוון הפרעות פסיכוטיות (כגון: סכיזופרניה, הפרעות פוסט טראומה ועוד), הפרעות פסיכו נוירוטיות.

בנוסף, חשוב לביטוח הלאומי לדעת האם הנכות הנפשית גרמה לאדם לירידה ביכולת ההכנסה שלו, ברמה של לפחות 50%. חשוב לציין, כי לא כל אדם אשר קיבל חוות דעת פסיכיאטרית, שהוא חולה בנפשו, יכול לקבל  באופן אוטומטי פיצויים כספים. יש צורך להוכיח כי הנכות הנפשית מזיקה ומפריעה לתפקוד בחיי היומיום.מכיוון שנכות נפשית אינה גלויה לעין כמו בנכות גופנית, חוות הדעת הפסיכיאטרית הינה קריטית וחשובה לצורך אבחון מחלות\הפרעות נפשיות.

קראו עוד:

השפעת הזיות על המוח

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום