אלצהיימר – שיפור הבטיחות בבית

בעקבות איבוד הזיכרון, חולה האלצהיימר נוטה שלא להכיר את הסביבה שלו, אפילו אם היה בה מספר פעמים והכיר אותה היטב. הדבר נוגע גם לבית, המקום שאמור להיות הבטוח והמוכר ביותר עבורו. עובדה זו גורמת לחולה לתחושת איום וחרדה. המקום זר לו והוא מרגיש מבולבל וחסר אונים. הרגשות מתסכלות אלה מולידות תגובות של אלימות כלפי המטפל.

תפקיד המטפל

כדי לעזור לחולה אלצהיימר להתמודד עם תחושות האיום ולהימנע עד כמה שניתן מתגובות המתלוות להן, רצוי מאוד שהמטפל ידאג לשיפור הבטיחות בבית בכך שייצור סביבה רגועה, מוכרת, בטוחה ונוחה לשימוש עבור החולה. כך הוא עשוי להרגיש בטוח ורגוע יותר והרגשות הפחד והאיום עשויות לדעוך. כך גם ההתנהגויות האלימות כלפי המטפל יופחתו, וגם תופעות השוטטות במרחב.

כשהמטפל פועל במטרה ליצור את המרחב הבטוח, המוכר והרגוע, רצוי שיעשה זאת תוך כדי התבוננות דרך עייני החולה ולא דרך העיניים שלו עצמו, שהרי חולי האלצהיימר אינם רואים את הדברים בצורה זהה לאנשים בריאים.

נקיטת אמצעים

עוד לפני תכנון שיפור הבטיחות בבית, כדאי ללמד את החולה לבצע בבטיחות פעולות מסויימות ולא להדריך אותו באופן ממשי. רצוי שהמטפל יפעל למען פעילות מונעת, כמו להוציא כפתורים מהכיריים במטבח, כדי שהחולה לא יסובב אותם. כך ניתן למנוע כוויות או שריפות. צריך ללמד את החולה על סיכונים בטיחותיים בבית ולגרום להבנתם.

ככל שהמחלה מתקדמת, החולה לומד באיטיות את הדברים. לכן יש לפעול בסבלנות כשמלמדים אותו וכשמסבירים לו. אם המטפל ימהר בהסברים, החולה לא יפנים את הדברים, ועלולות להיגרם תאונות.

הקביעות בסדר היום של החולה חשובה להצלחת ההתנהלות עמו. חשוב לשמור על קשר בין הדברים על ידי שימוש בחפצים מוכרים.

הדרכים לשיפור בטיחות הבית

* מקרר נקי – חשוב להכניס מזון טרי ושטוף אל המקרר. החולים אינם מודעים לדברים שהם מכניסים לפה, מה שיכול לגרום למחלות שונות ולסכנות חנק.

* ארונות חומרי ניקוי – החולים לא מודעים לכך שחומרי הניקוי מסוכנים ואסורים לבליעה, לכן רצוי לנעול את הארונות המכילים את אותם תכשירים, או להרחיקם למקום בטוח.

* תרופות – החולה עלול להשתמש בתרופות שלא שייכות לו, או ליטול כמות גדולה של התרופות שלו. רצוי להרחיק את תיק התרופות מידיו ולשים אותו במקום מרוחק.

* צמחים – עציצים ופרחים שנמצאים בבית או בגינה יהיו צמחים שאינם רעילים, שכן החולה עלול להכניסם לפה ולאכול אותם.

* כלי נשק – למניעת תאונות קריטיות הכרחי להוציא מהבית כלי נשק וסכינים חדים, או לנעול אותם במקום בטוח. החולה עלול להשתמש בהם, מה שמהווה סכנה עבורו ועבור בני הבית.

* אלכוהול – לחולה הנוטל תרופות אסור לשתות משקאות אלכוהוליים. חשוב להתייעץ עם רופא בנוגע לכמות האלכוהול המותרת ולפקח על החולה בעת השתיה.

* כלים מסוכנים – סכינים, מכשירי חשמל ושאר כלי עבודה עלולים לסכן את בטיחות החולה, שכן הוא אינו מודע לסכנות הכרוכות בשימוש לא נכון בהם. רצוי להרחיק את כל הכלים המסוכנים, לנתק את הגז והחשמל במקומות לא הכרחיים ולפקח על פעולות החולה. השיפוט של חום וקור אצל החולים משתנה והם אינם חשים בהבדל. רצוי להרחיקם מתנורים למשל, כדי למנוע כוויות.

* בטיחות בחדר האמבט – התקנת ידיות אחיזה, מושב רחצה, משטח נגד החלקה ועוד ימנעו תאונות החלקה ונפילה. מראה עלולה לגרום לתחושת בלבול ופחד. כדאי להסתירה כדי למנוע מהחולה את הסבל.

* מרחבים פתוחים – השארת מעברים פתוחים ללא שטיחים ורהיטים תמנע תאונות נפילה.

למידע נוסף על התמודדות עם התנהגות חריגה של חולי אלצהיימר

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום