מהי פסיכיאטריה משפטית?

פסיכיאטריה משפטית הינה תת התמחות של רופא אשר התמחותו הראשית הייתה בפסיכיאטריה. המטרה של מומחיות זו, באופן כללי, היא לתת חוות דעת מקצועית, נערכה וטיפול תואם, לאנשים אשר עומדים למשפט, עקב הפרת החוק ויש צורך, מבחינת החוק, השופט ועורכי הדין, לדעת, האם איש זה שפוי בדעתו או שמה מחשבותיו, דעותיו, התנהגותו ומעשיו, נעשו עקב אי שפיות-הפרעת נפש.

בכל המקרים בהם השופט או עורכי הדין, טוענים כי מצבו הנפשי של הנאשם מוטל בספק, על פי חוקים שונים של המערכת המשפטית, יש להוכיח זאת על ידי פסיכיאטר מומחה במשפט.

ההערכה המקצועית של הפסיכיאטר המשפטי הינה מכרעת דין במקרים רבים והיא זאת שתקבע לרוב את גזר דינו של הנאשם, באם ישב בבית המאסר או בבית חולים לחולי נפש, בכדי לקבל טיפול תואם להפרעות הנפש שלו.

תפקידו של הפסיכיאטר המשפטי

חוות דעתו של הפסיכיאטר המשפטי נדרשת באופן כללי, בני תחומים נרחבים של המערכת המשפטית:

המשפט הפלילי

משפט אשר עוסק ברצח, אונס, התעללות וכדומה. ותפקיד הפסיכיאטר המשפטי במרבית המקרים היא לחוות את דעתו, באם הנאשם שפוי או לא שפוי בנפשו ובדעתו.


המשפט האזרחי

משפט אשר עוסק בנכות נפשית (לעיתים בכדי לקבוע תשלומים מביטוח לאומי לנכות הנפשית), אישור צוואות, קביעת אפוטרופוס לאדם וכדומה. בעזרת חוות דעתו של הפסיכיאטר המשפטי, יוכל השופט לקבל החלטה, אשר במרבית המקרים תשפיע רבות גם על חיי האדם העומד למשפט וגם על חיי בני משפט.
לדוגמא: חוות דעת פסיכיאטרית לאדם אשר שינה את צוואתו או לאדם חולה אשר לא יכול יותר לטפל בעצמו ובנכסיו וזקוק לאפוטרופוס אשר יקבל את ההחלטות השונות הללו בחייו.

מהי חוות דעת פסיכיאטרית?

כאמור חוות דעת פסיכיאטרית למטרה משפטית, ניתנת על ידי פסיכיאטר מומחה. בכדי לקבל החלטה בנושא שפיות או חוסר שפיות. הפסיכיאטר יצטרך לערוך בדיקה פסיכיאטרית עם האדם העומד לדין. הבדיקה הפסיכיאטרית תכלול גם ראיון פסיכיאטרי, שאלונים מיוחדים לבדיקת היכולות הקוגניטיביות (לדוגמא: בדיקה זו חשובה בחולי דמנציה ובחולי אלצהיימר) בין הבדיקות:
  • לקיחת היסטוריה אישית
  • הסטוריה רפואית, תרופתית ומשפחתית מהאדם או מבני משפחתו
  • בדיקת היסטוריה פלילית
  • ראיונות עם בני משפחתו, חבריו וחברים לעבודה, אשר במהלך הראיונות יישאל הפסיכיאטר שאלות חשובות אשר עשויות לעזור לאבחנה הסופית, כגון: מתי חשתם בשינוי בהתנהגותו, מחשבותיו של האדם? האם השינוי בדרכי ההתנהגות הוא לעיתים קרובות או קבוע בכל שעות היממה? האם השינויים שחלו בדפוסי המחשבה ודרכי ההתנהגות השפיעו על חיי היומיום, בעבודה, משפחה, לימודים וכדומה? האם אתם חשים כי האדם מסוכן לעצמו ו\או לסביבתו ואם כן, מה בהתנהגותו מעיד על סכנה זו? האם האדם עצבני יותר, כועס, מבולבל, מדוכא, מסתגר וכדומה.
בנוסף, שפת גופו, אופן דיברו והתנהגותו של האדם במהלך הראיון הפסיכיאטרי, גם כן חשובים לאבחנה הסופית. הערכה הפסיכיאטרית חשובה מאוד ומכיוון שהפסיכיאטריה אינה מדע מדויק, חייב הפסיכיאטר המשפטי לקבל כמה שיותר מידע גם מהאדם עצמו, גם מבני משפחתו וגם מחבריו לעבודה ומכרים, בכדי לקבל את ההחלטה האובייקטיבית ביותר.
לאחר שיהיה בידי הפסיכיאטר את כל המידע לו הוא זקוק, יוכל לחוות את דעתו המקצועית ולהגיש אותה לעורכי הדין או השופט. במקרים אחדים, ייתכן והפסיכיאטר המשפטי יצטרך להעיד באופן פרונטאלי בבית המשפט.
חוות הדעת הפסיכיאטר המשפטי תסייע רבות לשופט להגיע להחלטתו הסופית בביצוע גזר הדין באם האדם אשם או לא אשם בשל אי שפיות זמנית או בשל מחלה נפשית.
בנוסף, במשפטים של קביעת אפוטרופוס וצוואות, יוכל השופט לקבל את ההחלטה החשובה באמצעות חוות דעת לצוואה מהפסיכיאטר, באם האדם זקוק לאפוטרופוס אשר ידאג לו ולכל צרכיו והאם הצוואה שלו קבילה או שלא בשל הפרעות נפש.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום