טיפול ברפואה סינית נגד דיכאון

דיכאון הוא מחלה נפשית המתבטאת בתחושות של עצב ודיספוריה, חוסר אונים, והערכה עצמית נמוכה מאוד. אדם שסובל מדיכאון מאבד עניין בדברים שבעבר גרמו לו להנאה- הוא לא עוסק בתחביביו, נמנע מפעילויות מהנות אחרות וממפגשים חברתיים.

בדיכאון מג'ורי בדרך כלל גם יש פגיעה של ממש ביכולת לתפקד, ולעיתים החולים פשוט לא יוצאים מהמיטה- גם לא לעבודה.

בדיכאון יש שינויים בדפוסי האכילה (תיאבון יתר או חוסר תיאבון) ובדפוסי השינה (רוצים כל הזמן לישון אך בדרך כלל לא מצליחים להירדם או שמתעוררים כל הזמן).
הדיכאון מתאפיין בריבוי של מחשבות בעלות אופי שלילי ופסימי.

מחשבות אלה יוצרות פעמים רבות קשיים בריכוז וקשיים בקבלת החלטות. במקרים רבים כוללות המחשבות גם אופי אובדני, ולעיתים המחשבות האובדניות גם יוצאות אל הפועל.

גורמים לדיכאון

הסיבה להתפתחותו של דיכאון אצל אנשים מסוימים אינה ידוע לחלוטין, אך ידוע על גורמים שעשויים להיות טריגרים להתפתחותו.
טענה אחת שיש בדיכאון מרכיב גנטי או מרכיב תכונתי- כלומר ישנם אנשים שנולדים עם סיכוי גדול יותר לחלות בדיכאון. פעמים רבות הדיכאון פורץ כתוצאה מנסיבות חיים סביבתיות כלשהן.

למשל אכזבה גדולה, כשלון, אהבה נכזבת, מוות של אדם יקר ועוד עשויים להיות טריגר לירידה במצב הרוח ולדיכאון.
גם מחלות פיזיולוגיות, אשר גורמות לכאב, לחרדה מפני העתיד או לירידה ביכולת התפקוד עשויות להיות הגורם הבולט לפריצתו של דיכאון.

מכאן ניתן להסיק, שפעמים רבות הדיכאון מתבטא במח בחוסר איזון כימי, אך למעשה לא ברור מה גורם למה, ויתכן שחוסר האיזון נגרם בגלל המשבר הנפשי-רגשי ולא להפך.

טיפול קונבנציונאלי בדיכאון

הטיפול המערבי הקונבנציונאלי בדיכאון כולל טיפול תרופתי עם או בלי ליווי פסיכולוגי. ידוע שאצל אנשים שנמצאים בדיכאון יש ירידה ברמת הנוירוטרנסמיטור סרטונין במח.

התרופות האנטי-דיכאוניות מעלות את רמת הסרטונין ובכך מורידות את תחושת הדיכאון. ההתערבות הפסיכולוגית בדרך כלל מתעסקת בתחשת העצבות, ובמחשבות השליליות המאפיינות את הדיכאון.

הראיה הסינית- הקשר בין גוף ונפש

על פי התורה של הרפואה הסינית, הדיכאון אינו רק תופעה פיזיולוגית המתבטאת בחוסר איזון כימי במח. הרפואה המשלימה נותנת דגש לקשר הקיים בין הגוף לבין הנפש.
אדם עשוי לחוש עצבות ודיכאון משום שגופו חולה, ומצד שני- הגוף עשוי להיות חלש, עייף ופגיע משום שהנפש פגועה.

הרפואה הסינית, אשר בעיקרה מטפלת במחלות פיזיולוגיות, מציעה עזרה לאנשים הסובלים מדיכאון שנגרם כתוצאה מההשפעה שיש לגוף על הנפש.

שיטות טיפול

הרפואה הסינית מציעה שימוש בצמחי מרפא ובדיקור על מנת להתמודד עם דיכאון. הדיקור הוא אפילו שיטה המוכרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כמתאים לטיפול בדיכאון.

מטרתו של המטפל הסיני זהה לזו של הפסיכיאטר או הרופא אשר רושם תרופות קונבנציונאליות- לגרום לנוכחות רבה יותר של סרטונין ודופמין (שני הנוירוטרנסמיטורים הידועים בקשר שלהם לדיכאון) בסינפסות המח.

המטפל בוחר לשימוש צמחים אשר השפעתם מוכרת, והם ידועים כצמחים אשר מורידים את תחושת הדיכאון. הדיקור נעשה בנקודות אשר גורמות לשחרור נוסף של סרטונין ודופמין, ובכך גורם לשיפור של מצב הרוח.

יש לציין, שבהיותו של דיכאון הפרעה מורכבת, שעשויה לכלול מאפיינים פיזיולוגיים, גנטיים, אישיותיים וסביבתיים, גם הטיפול המותאם עבור כל חולה יהיה שונה במעט, ויתייחס למאפיינים וסימפטומים העיקריים של אותו מטופל ספציפי.

על מנת שהמטפל ידע ויוכל להתאים את הטיפול, מלווים הטיפול בצמחי מרפא והדיקור בשיחות עם המטופל. שיחות אלה הן גם חלק מהטיפול הרפואי, וגם כמובן נותנות מענה פסיכותרפויתי הנחוץ לסובלים מדיכאון.

ראו גם:

דיכאון בגיל ההתבגרות

תחושות דיכאון לקראת גיל המעבר

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום