גירוי מוחי עמוק (DBS)

גירוי מוחי עמוק, או בשמה הנוסף, גרייה מוחית עמוקה, היא שיטת טיפול כירורגית אשר משתמשת בקוצב מוח לטיפול בבעיות שונות כגון, התמכרות, הפרעה טורדנית כפייתית, דיסטוניה, פרקינסון ודיכאון.

קוצב המוח שולח אותות חשמליים לחלקים מסוימים במוח. זוהי שיטה אשר הוכחה כיעילה ביותר מצד אחד, אך מצד שני יש לה תופעות לוואי רבות.

גירוי מוחי עמוק – באלו הפרעות הוא מטפל?

השיטה פותחה בתחילה לטיפול במחלת הפרקינסון, במטרה להפחית נוקשות בשרירים, רעד, תנועות לא נשלטות ובעיות הליכה. במהלך הזמן בוצעו מחקרים שונים על שיטה זו וכך היא נמצאה כיעילה גם להפרעות נפשיות שונות.

ניתן לקבל טיפול זה בהפרעות דיכאון ובהפרעה טורדנית כפייתית באופן ניסיוני בלבד. במחקר שנעשה, נמצא כי ארבעה מתוך שישה אנשים המאובחנים כסובלים מדיכאון מג'ורי הראו שיפור ניכר בתסמיני ההפרעה.

מחקר נוסף שבדק אנשים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית, מצא שיפור מתמשך אצל רובם במהלך שלוש שנים שלאחר הניתוח.

בניסוי נוסף שנעשה בקרב סובלים מתסמונת טורט היו שיפורים בתסמינים, אך עקב תופעות הלוואי הרבות, ההמלצה היא להשתמש בטיפול זה רק במקרים החריפים של התסמונת. חסרונות הטיפול, כפי שדווחו היו חיי סוללה קצרים והחמרה פתאומית בסימפטומים.

הליך הטיפול

במסגרת של ניתוח, מושתל זוג אלקטרודות במוח וכן, נשתל גנראטור בחזה השולט על האלקטרודות. כך, חלקים מסוימים במוח מגורים על ידי אותות חשמל. משך הגירוי, תדירותו ורמתו מותאם באופן אישי לכל מטופל.

מדובר בניתוח מוח, בו מגולח הראש ומוצמדת לו מסגרת עם ברגים אשר מונעת מהראש מלזוז במהלך הניתוח. באמצעות הדמיה בתהודה מגנטית, מתבצעות סריקות של הראש ושל המוח, אשר משמשים כמנחים את הניתוח.

הניתוח נעשה תחת הרדמה מקומית. המטופל נשאר ער ולא נעשית הרדמה כללית, כדי שיוכל לתת למנתח משוב. כמובן, שהמטופל לא מרגיש כאב.

לאחר ההכנה לניתוח, נקדחים שני חורים בראש, דרכם משחיל המנתח גליל דק לתוך המוח. באמצעותו הוא ממקם את האלקטרודות בכל צד, בחלק מסוים במוח

במצבי דיכאון, מושתלת האלקטרודה באזור שנקרא אזור 25, אשר נמצא בפעילות יתר בהפרעות מצב רוח. בהפרעה טורדנית כפייתית, ממקמים את האלקטרודות בחלק אחר של המוח, המשויך להפרעה זו.

לאחר שמשתילים את האלקטרודות ומקבלים משוב מהמטופל לגבי מיקומן, ממשיכים את הניתוח תחת הרדמה מלאה. משתילים באזור החזה זוג גנראטורים אשר פועלים על סוללה, מהם נמשכים כבלים בתוך הגוף אל הראש. את הכבלים מצמידים לאלקטרודות. כך, הפולסים החשמליים מסופקים באופן מתמיד.

תופעות לוואי

לטיפול זה מספר תופעות לוואי ויש בו סיכונים אשר יש לקחת בחשבון, כיוון שמדובר בניתוח מוח. כמו כל ניתוח מוח אחר, יכולות להיות התופעות הלוואי כדלקמן:

  • זיהום
  • שינויים לא רצויים במצה הרוח
  • שבץ או דימום במוח
  • בלבול או חוסר התמצאות
  • בעיות בשינה
  • סחרחורות
  • הפרעות תנועה

תופעות לוואי נוירו-פסיכיאטריות, כגון, הזיות, אפתיה, הימורים כפייתיים, דיכאון ופגיעה בתפקוד קוגניטיבי. תופעות הלוואי עשויות להיות זמניות, ולעיתים מדובר בצורך בשינוי של הפולסים. נראו גם תופעות לוואי של בעיות קשב, למידה ודיבור.

אצל אחוז קטן מהחולים עליהם נוסה הטיפול נראות תופעות פסיכיאטריות, כאשר במצבים החמורים מביניהן היו ניסיונות אובדניים. במידה ומתרחשת תזוזה בראש במהלך הניתוח, הדבר עלול להביא לסיבוכים כגון, שינויים אישיותיים או דימום מוחי.

יתכנו תופעות לוואי נוספות אשר עדיין אינן ידועות. תופעות לוואי נורמאליות לאחר הניתוח: נפיחות של רקמת המוח, ישנוניות קלה ובלבול. מספר שבועות לאחר הניתוח יש להגיע למעקב רפואי.

ראו גם:
TMS – טיפול בגרייה מגנטית
מהו טיפול גירוי עצב התועה (VNS)?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום