דיכאון אחרי לידה בקרב גברים

דיכאון אחרי לידה גבריםדיכאון במהלך ההריון ולאחריו היה באופן היסטורי תופעה שמשפיעה רק על נשים. דיכאון במהלך ההריון משפיע על 10%-30% מהנשים ושיעור זה נותר גבוה גם במהלך השנה שלאחר הלידה. מחקרים שמים דגש על השינויים הביוכימיים שהאישה עוברת במהלך ההריון ולאחר הלידה.

למרות שנערכו מחקרים רבים בנושא של דיכאון אחרי לידה בקרב נשים ומצוי חומר רב בנושא, רק מעט ידוע על דיכאון אחרי לידה בקרב גברים.

שכיחות ומאפיינים

שיעור הדיכאון בקרב אבות חדשים נע בין 1.2% ל-25%, שיעור דיכאון הגבוה מזה שקיים באוכלוסייה הכללית.

הכמות והאיכות של מעורבות האב בגידול ילדיו היא משתנה החוזה את התוצר של התפתחות הילד. דיכאון של אבות יכול לגרום לסיכונים בהתפתחות הילד. מחקר שנערך בשנת 2005 בחן לאורך 8 שבועות את ההשפעה של דיכאון של אבות על התפתחות הילדים שלהם. במחקר נמצאו בעיות החצנה (תזוזה בלתי פוסקת, חוסר קשב וריכוז והתנהגויות אגרסיביות) ובעיות הפנמה (התנהגויות שכוללת חרדתיות, עצב ופסיביות) רבות יותר בקרב אותם ילדים, בעיות שהיו חזקות יותר בקרב בנים.

ממצאי מחקרים אחרים מראים שדיכאון של אבות מפחית את הפעילויות המשותפות של אבות וילדיהם, מזיק ליצירת הקשר אב-ילד, מגביר את הלחץ של אבות ומשבש את היחסים עם האם.

ממצאים ספציפיים שהעלו מחקרים מראים כי ההשפעה השלילית של דיכאון האב על האינטראקציה עם הילד פוגעת ביכולת הקריאה של הילד, משפיעה לרעה על יכולת ההבעה של הילד בעל פה בגיל שנתיים.

תסמינים לדיכאון אחרי לידה בגברים

תסמיני הדיכאון כוללים תחושות עצב או ריקנות שמלוות לעיתים בהתפרצויות בכי, בתפקוד יומיומי לקוי, מחשבות שליליות אוטומטיות (כלומר הטיה קוגניטיבית שלילית שגורמת לרוב הדברים בסביבה להיראות באור שלילי) ובתחושות גופניות לא טובות כמו כאבי ראש ובחילות.

גורמים לדיכאון אחרי לידה בקרב גברים

הגורמים שתורמים לדיכאון של אבות מובנים רק באופן חלקי. כמו בסיכון לדיכאון באופן כללי, היסטוריה של דיכאון ושל מחלות נפשיות אחרות הוא גורם המנבא דיכאון בקרב גברים ובקרב נשים.

דיכאון בקרב גברים ודיכאון בקרב נשים קשורים באופן עקבי זה לזה. תיאוריות פסיכו-חברתיות מתמקדות בלחצים שחווה האם אשר נובעים מבעיות ביחסים עם הבעל כמו תחושתה שהיא ובעלה לא יצרו היקשרות חזקה מספיק ותחושה של חוסר הסתגלות לנורמות חברתיות. הסיכוי של גבר להיות בדיכאון לאחר לידה גדל פי 3 כאשר האישה חווה דיכאון קל והסיכוי גדל פי 8 כאשר האישה חווה דיכאון ברמה בינונית עד קשה.

מחקר שנעשה בחן את הקשרים של דכאון בקרב גברים במהלך השנה הראשונה שאחרי הלידה. תסמיני הדיכאון של הגבר הוא משתנה שנמצא כמנובא בעיקר על ידי הנוירוטיות של האם, תסמיני הדיכאון שלה והאיכות של הקשר הזוגי.

נמצאו גם רמות גבוהות יותר של דיכאון בקרב גברים כאשר שני ההורים לא חיו יחד (התגרשו או שמעולם לא חיו יחד).

כיווני מחקר עתידיים

עד עתה, לא הוצע מודל שיסביר באופן מלא את התופעה של דיכאון אחרי לידה בקרב גברים. ככל שמצטבר מידע רב יותר בנושא והתופעה הופכת למקובלת יותר, נדרש מודל שיוכל לתת הסבר מקיף ומלא לתופעה וגם להשפעה של הדיכאון של בן זוג אחד על השני.

 חוקרים שמודדים דיכאון בקרב גברים עוד לא הגיעו לקביעה חד משמעית בנושאים מסוימים. לכן, כדאי שמחקרי המשך בנושא יקחו בחשבון את הנושאים הבאים:

  • מתי לבצע את המדידה – במהלך ההריון או לאחר הלידה
  • כיצד לזהות את מי לכלול (איה אוכלוסייה יש לבחון)
  • טרמינולוגיה נכונה לצורך תיאור התופעה
  • חומרת הדיכאון של האישה והשפעת דיכאון בין בני הזוג
  • העלאת מודעות של הציבור לתופעה ואפשרויות ההתמודדות איתה.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום