התמודדות עם דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי

התמודדות עם דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמיקושי לקבל החלטות, תחושה של חוסר אמונה עצמית, העדפה מתמדת של טובת האחר והתעסקות אובססיבית בדעות של אחרים הינם מאפיינים קלאסיים של חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך. לכל אלו יכולים להתלוות מאפיינים נוספים, כשבין היתר מדובר בתחושה של מתח נפשי כתוצאה מהצורך להיות בסדר עם כולם כל הזמן, חוסר יכולת ליהנות מהישגים והצלחות, ניסיון בלתי פוסק להציג תמונה של ביטחון עצמי מופרז ועוד.

מעבר לכך שדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי מקשים על הסובלים מהם לממש את עצמם וליהנות מחייהם באופן מלא, הרי שהם כרוכים בסבל נפשי ובכאב נפשי רב. אי לכך, מומלץ ביותר שאנשים הסובלים מבעיות אלו יפנו לטיפול פסיכולוגי, על מנת שיוכלו להעניק לעצמם הזדמנות לשפר את איכות חייהם מן הקצה אל הקצה.

טיפול בדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי בשיטת ה- CBT

במחקרים רבים נמצא כי הטיפול האפקטיבי ביותר בדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי הוא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). במקרים רבים מאוד, דימוי עצמי נמוך הוא תוצאה של קיבעון מחשבתי. אי לכך, השילוב בין הטיפול הקוגניטיבי שמתמקד בזיהוי דפוסי החשיבה המעוותים והחלפתם בדפוסי מחשבה התואמים את המציאות והטיפול ההתנהגותי שבא להחליף דפוסי התנהגות בעייתיים בהתנהגות פרודוקטיבית, הוא השילוב המנצח.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד, הכולל מספר מפגשים קבוע מראש, שיכול לחולל שינוי משמעותי ביותר בחייהם של הסובלים מדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי. במסגרת הטיפול מאתגרים את האמונות של המטופל ומסייעים לו לסגל אמונות חיוביות המיטיבות עמו בנוגע לעצמו. כמו כן, ניתן באמצעות טיפול CBT להחליף דפוסי התנהגות המאופיינים בהימנעות ופסיביות, בדפוסי התנהגות המאופיינים בנטילת יוזמה, קידום עצמי והתנסויות חדשות.

טיפול פסיכודינמי בדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי

הטיפול הפסיכודינמי הוא טיפול שאינו מוגבל בזמן ובניגוד לטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הממוקד בכאן ועכשיו, הטיפול הפסיכודינמי מתמקד דווקא בחוויות העבר של המטופל. במהלך הטיפול הפסיכודינמי, נעשה ניסיון להעלות תכנים לא מודעים לפני השטח ולפתור קונפליקטים מן העבר הקשורים ביחסיו של המטופל עם הוריו או באירועים מסוימים שעיצבו את השקפת עולמו ואת הדימוי העצמי שלו.

במסגרת הטיפול הפסיכו דינמי, נוצר בין המטפל למטופל קשר המבוסס על אמון והכלה, המאפשר למטופל להביע את רגשותיו הכמוסים בקשר לעצמו ולהיפתח לחלוטין מבחינה רגשית. על ידי כך, יכול המטופל בסיוע המטפל לחקור את המקורות של התחושות מהן הוא סובל ולהתמודד עמן ביעילות.

התמודדות עם דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי בילדים

להיווצרות של הדימוי העצמי בילדים ישנם שלושה מקורות: שיקוף, השוואה חברתית ומסוגלות. ילד הסובל מדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון עצמי עשוי לסבול מקיבעון של בעיות אלו ולהפוך בבוא הזמן למבוגר הסובל מבעיות דומות. אי לכך, חשוב ביותר שלא להתעלם מהבעיה ולעשות מאמצים לחיזוק הביטחון העצמי ולשיפור הדימוי העצמי על ידי פנייה לטיפול אצל פסיכולוג ילדים.

בדרך כלל, במסגרת הטיפול בילדים ייקחו ההורים חלק פעיל. בין היתר עליהם ליצור אווירה של קבלה כאשר הילד מבטא את עצמו, לחזק אותו על פעולות שונות שהוא מבצע, להעניק לו את התחושה שכל ההצלחות שלו תלויות ביכולות שלו וכי כל כישלון הוא למעשה הזדמנות לצמיחה. כמו כן, פיתוח אחריות ותרומה מסייעים רבות לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי בילדים והדבר נכון גם בנוגע לגישה לפיה יש להעריך את הילד לפי רמת ההשקעה והמאמץ ולאו דווקא לפי התוצאה הסופית.

7 טיפים קטנים שיכפילו את הביטחון העצמי שלך… בלי להתאמץ בכלל

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום