הידרותרפיה לנפגעי נפש

נפגעי נפש זקוקים לתרופות ושיטות טיפול פסיכיאטריות על מנת לשפר את מצבם ולשמור על תפקוד תקין לאורך זמן. במשך שנים רבות היו בנמצא רק טיפולים קונבנציונליים שהציע הממסד הפסיכיאטרי: טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי קלאסי.

כיום, התרחב ההיצע והחולים יכולים להיעזר גם בטיפולים אלטרנטיביים, חדשניים, היכולים לשמש השלמה או תוספת לאלה שהיו מקובלים עד כה. אחת מהשיטות החדישות הללו היא ההידרותרפיה.

הידרותרפיה

מקור השם הידרותרפיה הוא מחיבור שתי מילים: הידרו (מים) ותרפיה (טיפול). כלומר, טיפול במים או באמצעות מים.

המפגש מתקיים בבריכה המיוחדת למטרה זו. מדובר בבריכה בעלת גובה מים שוווה ואחיד בכל שטחה. גובה אחיד מתאים לכולם ומאפשר מעבר נוח לכל חלקי הבריכה. תחושה זו של חופש תנועה חשובה מאד לנעזרים בשיטה. בנוסף, טמפרטורת המים חמימה ונעימה, מזמינה להיכנס, משחררת ומאפשרת שהייה לאורך זמן במים גם ללא תנועה.

הידרותרפיה לנפגעי נפש – כיצד היא מסייעת?

למחלת נפש השלכות ופגיעות רבות בכל תחומי החיים. היא עלולה לפגוע בחולה מבחינה רגשית, חברתית, תפקודית ואף גופנית ופיזית.

להידרותרפיה שני תפקידים משמעותיים בטיפול בנפגעי נפש:

מבחינה רגשית עשויים נפגעי הנפש לסבול מחוסר שקט, מתח, התפרצויות זעם ורגשות שליליים נוספים. המגע עם המים החמימים בבריכת ההידרותרפיה מרגיע ונעים, ולכן הם יכולים למתן תופעות אלה. בנוסף, הטבילה במים ובבריכה הוכחה כמשפרת מצב רוח, יתרון חשוב לסובלים מדיכאון ומסכיזופרניה.

למחלות הנפש גם השלכות גופניות ופיזיות העלולות לגרום נזק מתמשך אם לא יקבלו התייחסות ראויה. למשל, ישנן מחלות נפש המאופיינות בקטטוניה (חוסר תנועה או קיפאון תנועה) לזמן ארוך. התקפי המחלה עלולים לגרום לכיווץ שרירים חזק, מאומץ ולא טבעי העלול לגרום נזקים לשלד ולשרירים. מחלות דיכאון מאופיינות לעתים בשכיבה ללא תנועה במיטה במשך ימים, דבר העלול לגרום לנזקים כבעיות גב ובעיות אורתופדיות נוספות.

ההידרותרפיה נמצאה במחקרים כיעילה מאד לטיפול בבעיות שלד ושרירים. היא מסייעת בשחרור והארכה של שרירים מכווצים ובשיפור כאבים ובעיות שלד העלולים להיווצר בעקבות התסמינים הפיזיולוגיים של מחלת הנפש. להרחבה בנושא זה בקרו באתר הידרותרפיה

גם לתרופות הניתנות לחולי הנפש עלולות להיות תופעות לוואי פיזיולוגיות ככיווצי שרירים בלתי רצוניים, רעד או קישיון אשר גם להם ההידרותרפיה מסייעת ועשויה להקל את חומרתם.

הידרותרפיה – יתרונות הטיפול

לטיפול הפסיכיאטרי, בעיקר התרופתי, תדמית שלילית וסטיגמטית בציבור. לעומתו ההידרותרפיה נטולת סטיגמה, פתוחה לכולם ולסוגים רבים של בעיות, לא רק מחלות נפש. כך נהנים נפגעי הנפש מעזרה בעלת תווית חיובית ונורמטיבית.

רוב המענים הניתנים לחולי הנפש הם אמנם יעילים, אך כרוכים לעתים בקושי ובאי נוחות. לתרופות הפסיכיאטריות – תופעות לוואי מטרידות, וגם טיפול פסיכולוגי למרות תרומתו הרבה, אינו קל. לעומתם ההידרותרפיה הינה פשוט כיף. זו שיטה המביאה שיפור והקלה בדרך מהנה ונעימה.

יתרון נוסף של השיטה הוא נושא המגע. במהלך המפגש קיים מגע של האדם עם המים ומגע עם המטפל אשר מחזיק, מכוון ויוצר זרמים במים. נושא המגע הוא נושא טעון בקרב נפגעי נפש, אשר יש ביניהם כאלה הנרתעים ממגע אם כחלק מההפרעה הנפשית ואם משום שחוו מגע אנושי לא נעים.

בנוסף,  לעתים חשים החולים כי ישנם אנשים הנרתעים ממגע עמם. ההידרותרפיה מאפשרת חוויה חיובית ומתקנת של מגע. המגע עם המטפל נעים ומכוון ואינו מכאיב או סמכותי. כך חווים הנעזרים בשיטה סוג אחר וחיובי של מגע וקרבה. התנסות זו עשויה לסייע בחיזוק יכולתם לתת אמון ולבטוח בגורמים המטפלים.

הידרותרפיה מהווה השלמה לשיטות הטיפול הרגילות בנפגעי נפש. היא מסייעת בשיפור תסמינים רגשיים ופיזיולוגיים אצל החולה, והיא בעלת יתרונות החסרים בשיטות האחרות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום