הפחד מכישלון: כך תתגברו עליו

שיטות מוכחות להתגברות על פחד מכישלוןאנשים רבים חווים במהלך החיים תחושת הכישלון, היא בלתי נעימה ואף עלולה להכאיב וליצור פגיעה בדימוי ובביטחון העצמיים שלנו. אף אדם אינו רוצה לחוש ככישלון או ככזה שנכשל, אולם חלק מהאנשים רואים בכישלון איום פסיכולוגי ממשי שמונע מהם לפתח את המוטיבציה להצליח.

פחד מכישלון עלול לפגוע בצורה בלתי מודעת בסיכוי להצלחה.

הכישלון אינו האויב אלא הפחד מפניו

כישלון לרוב מלווה ברגשות כגון אכזבה, כעס, עצב, תסכול וחרטה, אולם אלה אינם אמורים להוות איום על האדם החש אותם אלא לחשל אותו ולגרום לו לפעול בצורה טובה יותר בעתיד. אצל אנשים מסוימים הכישלון אינו גורם ההרתעה אלא דווקא הפחד מפניו אשר משתק.

אנשים אשר פוחדים מכישלון מונעים מהפחד ואינם מתמודדים עם הרגשות הנלווים אליו אלא מתכנסים לתחושת בושה עמוקה אשר גורמת לתחושות שליליות על המהות העצמית, האגו, הזהות והערכה העצמית.

להתחבר אל התת מודע ולכבוש את הפחד

הקושי בהתמודדות עם פחד מכישלון הוא העובדה כי הוא ברובה בלתי מודע, אך ישנם צעדים אשר נקיטתם עשויה לכבוש את הפחד הבלתי נשלט:

לסגל תחושת בעלות על הפחד – ההכרה בעובדה כי כישלון מוביל לתחושות בלתי נעימות הן צעד ראשון בהתגברות עליהן. היכולת לבטא רגשות אלה כלפי אנשים קרובים תסייע במניעת הבעתם בצעדים בלתי מודעים אשר יגרמו לנזק, בנוסף ניתן לקבל ביטחון ואמפתיה מצד אנשים אשר אתם סומכים עליהם ולחזק את תחושת הערך העצמי.

שליטה עצמית – כשאתם ניצבים בפני אתגר, חשוב לזהות בו היבטים אשר ניתן לשלוט עליהם ולהתמקד בהם וכן להגדיר את המשימה העומדת בפניכם כך שתוכלו להכילה ולעכל אותה.

פחד מכישלון: שיטות התמודדות

ההתמודדות הנכונה עם הפחד מכישלון מתחילה בהבנה כי כל צעד שלא נעשה עלול להוביל לכישלון. עמידה מול הפחד דורשת אומץ, אך היא מאפשרת איכות חיים וקבלת תגמול אשר היה נמנע מכם מבלי ההתגברות. ישנן שיטות יעילות ומועילות להפחתת הפחד מכישלון אשר תרגול נכון שלהן עשוי לפתוח בפניכם אופק חדש:

ניתוח התוצאות האפשריות – הסרת החשש מהלא נודע באמצעות חישוב כל התוצאות של כל החלטה וצעד.

אימוץ הרגלי חשיבה חיובית לבניית הביטחון העצמי ומנטרלת פגיעה עצמית.

בחינת התרחיש הגרוע מכל – לעתים מה שנתפס כנורא מכל אינו כה גרוע, ללא התנסות לא תוכלו לדעת כי במקרים רבים התחושה לנוכח כישלון גרועה הרבה פחות מהפחד עצמו מפני הכישלון. חוויות חיוביות יחזקו את ביטחונכם ויקלו על המעמסה הרגשית באתגר הבא.

הכינו תכנית מגירה שתהווה חלופה במקרה של כישלון – היא יכולה לתרום למוטיבציה ולתחושת ביטחון מוגברת.

 

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום