מענה – היחידה לבריאות הנפש

התמכרות וגמילה מעישון

התמכרות וגמילה מעישוןאנשים שאינם מעשנים בכבדות יטענו שקל להיגמל. אך התמכרות חזקה לעישון מחוזקת שוב ושוב על ידי נסיבות המעודדות את המעשנים להמשיך לעשן. ועדיין, מיליוני אנשים שהצליחו להיגמל, הוכיחו שחיים נטולי עשן ניתנים להשגה, אפילו לאחר עשרות שנים של עישון כבד.

תהליך הגמילה מעישון אכן מאתגר, אך בשום אופן אינו בלתי אפשרי. הגמילה מאפשרת למכורים להפוך להיות מעשנים לשעבר, אחת ולתמיד.

לא קיימת גלולת קסם או נוסחה מדעית להיגמל מעישון, מסבירים רופאים, אך עם הבנה טובה יותר של הסיבות לעישון, והכלים השונים המתקבלים בתהליך הגמילה, ניתן לשלוט על הדחף לעשן, ולהפסיק להיות עבד לסיגריות.

התמכרות לעישון

ניקוטין משפיע ישירות על המוח, שם הוא מספק תחושת הרפיה וגם דחיפה קטנה באנרגיה. אך מעשנים מעטים מבינים שהלחץ אותו הם מנסים להקל באמצעות העישון הוא תוצאה של נסיגה מניקוטין, ולא מצוקה כלשהי. לכן כשהשפעות הניקוטין מתחילות להתפוגג, מתעורר הצורך בסיגריה נוספת.

גמילה פיזית מעישון היא קצרת מועד. ארבעה ימים ללא ניקוטין, והגרוע מכל נגמר, עם תסמינים שמממשיכים להשפיע קלות אך מסתיימים אף הם בתוך חודש. אך המשיכה הרגשית והנסיבתית לעישון עשויה להימשך עוד זמן רב.

בהתאם לחומרת ההתמכרות, התסמינים עשויים לכלול צורך תכוף בהפסקות מהעבודה, קושי להתמקד במשימות מאתגרות, הגברת שתיית הקפה או האלכוהול, צורך בהתחברות עם אנשים אחרים שמעשנים, או יציאה לבילוי במקומות המתירים עישון, כמו גם עישון לאחר ארוחות או פעילות מינית, ותחושות דיכאון או כעס מוגברים, כתוצאה מההשפעות השליליות של הניקוטין על הגוף.

מאפייני גמילה מהתמכרות לעישון

על מנת להיגמל מעישון, תחילה יש לזהות את התסמינים המעידים על נוכחות ההתמכרות ולאחר מכן להחליפם בפעילויות אחרות, כגון הליכה, לעיסת מסטיק ללא סוכר, או נשימות עמוקות. שיטות אלו מסייעות בשליטה על התשוקה עד שהדחף עובר.

אם מכור לעישון ניסה להיגמל בעבר ונכשל, מומלץ לזהות מה השתבש ולנקוט בגישה שונה הפעם. ההיבט החשוב ביותר הוא להיות בטוחים ברצינות הכוונה להפסיק לעשן. אם המטרה אינה ממוקדת, עשויות להתרחש מעידות, אך גם אם בעיצומו של התהליך מתרחשות מעידות, אין להניח שמדובר בכישלון וודאי שאין לוותר. יש לגלות נחישות ופשוט לחזור ישירות לתהליך.

עזרים לגמילה מעישון

אנשים רבים המכורים לעישון זקוקים לשני סוגי סיוע כדי להפוך להיות מעשנים לשעבר: תמיכה פסיכולוגית ועזרי מרפא. מומחי סרטן ריאות מדווחים שכארבעה עד שבעה אחוזים בלבד מהאנשים מסוגלים להפסיק לעשן בניסיון אחד, ללא כל עזרה.

גישות טיפול רבות יכולות לסייע בגמילה מהתמכרות פיזית לטבק. השיטה הפופולארית ביותר היא טיפול בתחליפי ניקוטין, הנמכרים עם וללא מרשם. מינהל המזון והתרופות אישר חמישה סוגים: מדבקות ניקוטין בעלות מינונים משתנים; מסטיקים לגמילה מעישון; תרסיסים; משאפים; וחומרים מעכבים שיכולים לסייע להפחית בהדרגה את התלות בניקוטין.

שתי תרופות מרשם יעילות נוספות כוללות צורה מורחבת-שחרור של בופרופיון נוגד דיכאון כגון זיבאן, שמפחיתה את התשוקה לניקוטין, וגם צ'מפיקס, אשר חוסם קולטני ניקוטין במוח, ומפחית את ההשתוקקות לעישון ואת תסמיני הגמילה מניקוטין. שילוב תחליפי ניקוטין עם אחת מתרופות אלו נחשב כשיטת טיפול יעילה יותר מאשר גישת טיפול אחת.

שיטות מוצעות אחרות, כגון היפנוזה ודיקור סיני, סייעו לחלק מהאנשים להיגמל מעישון, אך הן חסרות הוכחה חזקה לגבי היעילות שלהם. לכסניות טבק וסוכריות ניקוטין חסרות אף הן ראיות מדעיות ליעילותן, ולא פורסמו ניסויים קליניים שהוכיחו כי סיגריות אלקטרוניות יכולות לסייע לאנשים להפסיק לעשן.

מומחי סרטן מציעים לבחור "יום הפסקת עישון" ולנקות את הבית, המכונית ומקום העבודה מכל ציוד העישון. חשוב לבחור תוכנית מקצועית לגמילה מעישון ולדבוק בשיטה המתאימה באופן אישי.

ביום הנבחר להפסקת העישון, יש להקפיד על פעילות גופנית, לשתות הרבה מים ומיצים, להשתמש בתחליפי ניקוטין, לשנות את שגרת היום אם ניתן, ולהימנע מאלכוהול וממצבים הקשורים לעישון ולאנשים מעשנים.

Exit mobile version