השפעת המצב הכלכלי על היציבות הזוגית

השפעת המצב הכלכלי על היציבות הזוגיתזוגות צעירים רבים נתקלים בקשיים כלכליים בתחילת דרכם המשותפת.
בדרך כלל בסמוך לתקופת הנישואין והולדת הילד הראשון זוגות עדיין לא התבססו כראוי במקום עבודתם וטרם הצליחו לחסוך סכומים מספקים, אך צרכיהם הולכים וגדלים:
יש צורך לעזוב את הבית, לשכור דירה או אפילו לרכוש אחת. וכמובן שעם הולדת הילדים ההוצאות גדלות וגדלות.

קשיים כלכליים בזוגיות

לאור האמור לעיל, הקושי הכלכלי על בני הזוג הולך ומתעצם במהירות. מובן שקושי זה נותן אותותיו גם במערכת הזוגית, ומשפיע על השיקולים שנעשים במסגרתה ועל הקשר הזוגי בכלל.

נשאלת השאלה האם קושי זה עשוי להעיב על מערכת היחסים הזוגית או דווקא לחזק אותה? ואם אכן יעיב הקושי על המערכת הזוגית האם יגרום לבני הזוג "לפרק את החבילה", או שמא בדיוק להפך, יגרום לבני הזוג להישאר ביחד על מנת לשמר את כל המשאבים החומריים שהושקעו בקשר הזוגי משום המצב הכלכלי הקשה?

המשבר העולמי והשפעותיו על התא המשפחתי

על מנת לענות על השאלה הנ"ל, נוכל להסתכל על המשבר הכלכלי העולמי שפרץ בשנת 2008.
היות והמשבר פרץ בראש ובראשונה בתחום הנדל"ן, הרי שמשפחות רבות מצאו עצמן לפתע ללא יכולת לרכוש דירה, או שאיבדו את זו שהייתה להן.

זאת ועוד, המשבר הערים עוד קשיים רבים על חיי המשפחה. עקב גלי הפיטורין ההמוניים מצאו עצמן משפחות רבות לא רק ללא קורת גג אלא גם ללא הכנסה וללא יכולת לשפר את מצבם. ברור שמצב לחץ כזה עשוי להותיר את אותותיו על כל בני המשפחה בכלל ולהשפיע על המערכת הזוגית בפרט.

המשבר הכלכלי העולמי טרם הסתיים לחלוטין ואותותיו עדיין ניכרים בתחומים שונים. על כן, קשה להעריך בנקודת זמן זו את התמורות להן הוא גרם. ואולם, מחקרים ראשוניים בתחום כן העידו על השפעות לא מבוטלות של המשבר הכלכלי על התא המשפחתי.

להתגרש או לא להתגרש?

  • במחקרים שנערכו בארצות הברית נמצא כי זוגות רבים מעדיפים לדחות את הגירושין הרצויים עד שהתא המשפחתי יצליח להתאושש כלכלית מהמשבר.
  • מנגד, במחקר באוסטרליה נמצא שהמשבר הוביל לעליה בשיעורי הגירושין באופן מיידי לאחר המשבר.

כך שגם אם לא ברור אם המצב הכלכלי הקשה הוביל דווקא לדבקות בקשר הנישואין עקב מניעים כלכליים או לפירוק קשר זה, שני המחקרים כן הראו שבכל מקרה המצב הכלכלי העיב על הקשר והביא לרצון לפרקו.

האין זמנים קשים אמורים לחזק את הקשר הזוגי? או שמא הקושי הכלכלי הוא מיוחד במובן זה? ישנם הטוענים כי מצבי דחק כלכליים כן מחזקים את הקשר הזוגי.
אולם, כנראה שהתשובה לכך היא יותר מסובכת: יתכן ומספר פרמטרים עשויים להשפיע על העובדה אם הקושי הכלכלי יהיה זרז לצמיחה בקשר או שדווקא יגרום לפירוקו.

גורמים שעשויים להשפיע על כיוון השפעת הקושי הכלכלי

ראשית, כנראה שהחשוב מכל הוא הבסיס שעליו נבנה הקשר
אם מדובר בקשר חזק ותומך, הרי שקושי כלכלי עשוי להוביל לרכישת אסטרטגיות התמודדות משותפות חדשות.

שנית, ההתאמה הכלכלית בין בני הזוג וודאי משחקת תפקיד –
אם אחד מבני הזוג נוטה "לבזבז" למורת רוחו של האחר, הרי שהשינוי הזה יכול להיות מועצם בעת קושי כלכלי ולהביא למתחים קשים בין בני הזוג.

שלישית, מידת הפתיחות של בני הזוג לשינויים עשויה להשפיע על הכיוון אליו ילך הקשר בעקבות הקושי הכלכלי –
קשיים כלכליים מחייבים הערכה מחודשת של מהלך העניינים והתנהלות בהתאם למסקנות שיוסקו. למשל, הערכה כזאת יכולה להוביל למסקנה שישנו צורך בשינוי ניהול הכספים בבית, או בהצבת גבולות לילדים ולהורים, או אפילו בשינוי דרסטי כמו החלפת קריירה של מי מבני הזוג.
אם אחד מבני הזוג אינו פתוח לשינויים ההכרחיים הללו, הרי שהדבר יכול להוביל למשבר זוגי.

בכל מקרה, כאשר מתגלעים קשיים בזוגיות, על רקע כלכלי או אחר, זוגות רבים מנסים לעבוד על הזוגיות ולשמרה ע"י טיפול זוגי, ומנסים למצוא מטפל זוגי טוב שיבין אותם ויהיה להם עימו חיבור כזה שיאפשר לכל הצדדים לדון בצדדים כואבים ואף מביכים של המערכת הזוגית.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום