Site icon מענה – היחידה לבריאות הנפש

טיפול קוגניטיבי התנהגותי קבוצתי

עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ניתנים ליישום גם במסגרת קבוצתית. לטיפול הקבוצתי ישנם לא מעט יתרונות שכדאי להכיר. המטרה הכללית של טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא לזהות דפוסי מחשבה ואמונות שלא משרתות את המטופל ואימוץ  דפוסי מחשבה ואמונות המסוגלים להוביל לשיפור יכולת ההסתגלות.

המודל הבסיסי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי דוגל בכך שהאופן שבו האדם מגיב לסיטואציות שונות ומצבים שונים, מושפע בעיקר מהדרך שבה הוא תופש את המציאות. לפיכך על ידי שינוי תפישת המציאות וסיגול דרכי פרשנות חדשות, ניתן למעשה לתרום לתגובות חיוביות יותר ומועילות יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי: השפעות בריאות

דוגמה טובה לאדם שיכול להפיק תועלת מטיפול קוגניטיבי התנהגותי, היא למשל אדם הנוהג לראות את העולם בצורה דיכוטומית ולסווג כל מאורע כחיובי ביותר או שלילי ביותר. על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי מוצלח, ניתן לזהות את תפישת המציאות הזו, המתבטאת בראיית "שחור-לבן", ולסגל ראייה של קשת צבעים רחבה יותר.

זיהוי של מחשבות אוטומטיות וערעור של הנחות בסיסיות הם האלמנטים הבסיסיים ביותר הן של הטיפול הפרטני והן של הטיפול הקבוצתי.

מה הם היתרונות של הטיפול הקבוצתי על פני הפרטני?

חשיבות "שיעורי הבית"

אחד המרכיבים המרכזיים במודל הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא תרגול המתבצע בין המפגשים, תוך שימת דגש על בנייה של מיומנויות, על מנת שהמיומנויות שנלמדו במפגשים, יהפכו לאוטומטיות ומוכללות. כל זאת במטרה שישפיעו על האופן שבו המטופל תופש אירועים בסביבתו.

לרוב מתרגלים בשלב הראשון בתוך המפגש המתקיים בקבוצה, בשלב הבא מתרגלים בין המפגשים ולאחר מכן דנים בתרגול במהלך המפגש הבא. זהו למעשה יתרון נוסף הבא לידי ביטוי במסגרת הקבוצתית, שכן משתתפי הטיפול מעניקים זה לזה תמיכה ומשוב ומסייעים זה לזה לבצע את השיעורים בצורה טובה יותר.

ישנה חשיבות עליונה לעבוד על נושא זה במסגרת הקבוצתית וזאת על מנת שאצל המשתתפים לא ייווצר הרושם שאין כל חשיבות לשיעורי הבית. ההבנה של הקושי הטמון באי היכולת לבצע היטב את שיעורי הבית, מהווה כלי הערכה המסייע להבין גורמים שמפריעים או עוזרים למטופל להשתנות. חברי הקבוצה יכולים בהחלט לסייע למטופל שמתקשה לבצע את שיעורי הבית להעלות רעיונות ולהציע פתרונות לבעיה, במטרה שיוכל להתגבר על המכשולים שנתקל בהם.

Exit mobile version