כאבי בטן מלחץ נפשי: כאבים בקיבה ומערכת העיכול עקב סטרס וחרדה

 

האם אי פעם הרגשתם פרפרים בבטן לפני מבחן חשוב, או כאבים בבטן התחתונה לפני ראיון עבודה? תחושות אלו הן רק דוגמאות בודדות לתופעה נפוצה: כאבי בטן מלחץ נפשי. במאמר זה נגלה כיצד סטרס וחרדה משפיעים על הקיבה ומערכת העיכול, מהם התסמינים הנפוצים, ואיך ניתן להתמודד עם תופעה טבעית זו.

הקשר בין גוף ונפש: כיצד לחץ משפיע על מערכת העיכול

מערכת העיכול אינה רק אחראית על פירוק המזון וספיגת רכיבים תזונתיים, אלא גם משמשת כמרכז תקשורת מרכזי עם מערכת העצבים. קשר הדוק זה, המכונה "ציר מעיים – מוח", משפיע רבות על בריאותנו הכללית, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית.

 

כדי להבין מעט טוב יותר את הקשר בין שתי המערכות, חשוב להבין קודם מה קורה לגוף שלנו במצבי חרדה ולחץ.

חרדה וסטרס: מנגנון "הילחם או ברח"

מצב "הילחם או ברח" (Fight or Flight Response) הוא מנגנון הישרדותי טבעי המופעל בגוף האדם ובבעלי חיים אחרים בתגובה לאיום או סכנה. מנגנון זה התפתח במהלך האבולוציה כדי להכין את הגוף להתמודדות יעילה עם מצבים אלו.

מה קורה בגוף במצב "הילחם או ברח"?

כאשר אנו מזהים איום, מערכת העצבים הסימפתטית מופעלת והמערכת הפרה-סימפתטית מושבתת.

הפעלת המערכת הסימפתטית

מערכת זו אחראית על תגובת "הילחם או ברח" ומשחררת הורמונים כמו אדרנלין וקורטיזול לזרם הדם. הורמונים אלו גורמים לשינויים פיזיולוגיים רבים, ביניהם:

        עלייה בקצב הלב ולחץ דם: זרימת הדם מוסטת לאזורים חיוניים כמו שרירים ומוח, תוך האטת פעילות מערכת העיכול ואיברי רבייה.

        הרחבת אישונים: שיפור הראייה בתנאי תאורה ירודים.

        מתח שרירים: הכנה לפעולה פיזית כמו ריצה או לחימה.

        האצת קצב הנשימה: אספקת חמצן מוגברת לשרירים ולמוח.

השבתת המערכת הפרה-סימפתטית

המערכת הפרה-סימפתטית היא חלק ממערכת העצבים האוטונומית, הפועלת באופן עצמאי ואינה רצונית. תפקידה העיקרי הוא לשמור על איזון פנימי בגוף (הומאוסטזיס) ולקדם תהליכים פיזיולוגיים הקשורים למנוחה, עיכול ושיקום. בתוך הפעילות הפרה-סימפתטית נמצא:

        עיכול: פירוק מזון וספיגת רכיבים תזונתיים.

        שינה: תהליכי שיקום וחידוש בגוף.

        פעילות מינית: עוררות ותפקוד מיני תקין.

        התחדשות: חיזוק מערכת החיסון ובניית רקמות.

כאשר הגוף נמצא במצב "הילחם או ברח" מערכת זו מושבתת על מנת לאפשר לאנרגיה להיות מתועלת למקומות הנחוצים ביותר. לכן, בזמן סטרס וחרדה קשה לישון, לאכול, אין חשק מיני והמערכת החיסונית פגיעה יותר.

המנגנון שאמור להציל אותנו – תוקף אותנו

תגובת הגוף למצבי לחץ סטרס וחרדה אמורה להציל אותנו בסכנה אמיתית לחיינו. אולם, המוח והגוף לא יודעים לזהות שהלחץ שאנחנו חווים איננו קשור בסכנה קיומית ואין צורך להפעיל את מנגנון "הילחם או ברח". לכן, כאשר אנחנו ניצבים בפני מבחן גדול או מצגת חשובה בעבודה הגוף מגיב ללחץ בצורה שהוא מכיר ואנחנו נרגיש עליה בדופק, אולי יתפסו לנו שרירים ברגליים ואף נוכל להחוויר.

תגובות אלו טבעיות ונועדו להכין את הגוף להתמודדות עם סכנה. עם זאת, כאשר לחץ נפשי הופך לכרוני, תגובות אלו עלולות להוביל למחלות של ממש במגוון מערכות וביניהן – מערכת העיכול.

לחץ נפשי: תסמינים נפוצים הקשורים למערכת העיכול

כאבי בטן מלחץ נפשי

כאבים אלו יכולים להיות חדים, עמומים, דוקרניים או תחושת לחץ. הם יכולים להופיע בכל מקום בבטן, אך לרוב מופיעים בקיבה או בחלק התחתון של הבטן.

בחילות והקאות

לחץ עלול להוביל לתחושת בחילה ואפילו הקאות. לכן, אם עומדים בפני אירוע מלחיץ, לא כדאי לאכול ארוחה גדולה לפניו.

שלשולים או עצירות

שינויים בתדירות ובהתנהגות יציאות הם תופעה נפוצה כתוצאה מלחץ נפשי, חשוב להקפיד בשתיית מים על מנת למנוע התייבשות

נפיחות

תחושת גזים ונפיחות בבטן יכולה להופיע כתוצאה מלחץ, עקב האטת פעילות מערכת העיכול.

תחושת אי נוחות כללית

לחץ נפשי עלול להוביל לתחושת אי נוחות כללית בבטן, הכוללת תחושת כבדות, צרבות, חוסר תיאבון או תחושת מלאות גם לאחר ארוחה קטנה.

התמודדות עם כאבי בטן הנובעים מלחץ נפשי

חשוב לציין כי כאבי בטן מלחץ נפשי הם לרוב זמניים וחולפים עם התפוגגות גורם הלחץ. עם זאת, ישנן מספר דרכים שיכולות לסייע בהקלה על התסמינים ולשפר את איכות החיים:

ניהול לחץ

טכניקות כמו יוגה, מדיטציה, נשימות עמוקות ופעילות גופנית סדירה יכולות לסייע בהפחתת לחץ באופן משמעותי. חשוב מאוד להשתחרר מתחושת הסטרס הלחץ והחרדה. תחושת לחץ ממושכת, כרונית, עלולה לגרום למחלות.

שינויים באורח החיים

הקפדה על תזונה בריאה, שינה מספקת והימנעות מעישון ואלכוהול יכולה לתרום רבות לבריאות מערכת העיכול ולשיפור ההתמודדות עם לחץ.

טיפול תומך

במקרים מסוימים, טיפול תומך כמו פסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכולים לסייע בזיהוי גורמי הלחץ ופיתוח מנגנוני התמודדות יעילים.

טיפול תרופתי

במקרים קשים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי להקלה על תסמינים ספציפיים כמו כאבי בטן קשים או שלשולים הנובעים מלחץ נפשי. כאמור, הטיפול התרופתי הוא בתסמינים ולא במקור הבעיה. חשוב מאוד לטפל גם במקור, בנוסף להקלה בתסמינים.

מזון שיכול להקל על כאבי בטן הנגרמים מלחץ, סטרס וחרדה

הקשר המרתק בין מערכת העיכול למערכת העצבים אינו קשר חד סטרי.

 

כאמור, מערכת העצבים והמוח משפיעים על מערכת העיכול, אבל הקשר בין המערכות הוא הדדי. כלומר, מערכת העיכול משפיעה אף היא על מערכת העצבים. הקשר ההדדי הזה, המכונה "ציר מעיים – מוח", משפיע על בריאותנו הכללית, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית.

 

הנה נתון מדהים: מערכת העיכול מייצרת כ-90% מהסרוטונין בגוף, נוירוטרנסמיטר שמשפיע על מצב רוח, שינה ותחושת שובע.

 

במילים אחרות, אם נזין את גופנו במזון מגוון ועשיר, מצב הרוח שלנו ישתפר, ובכך, הסיכוי להיכנס למצב סטרס וחרדה ירד, המערכת הסימפתטית לא תופעל וכאבי הבטן – שמקורם בלחץ וחרדה – ייעלמו.

מזונות שתורמים להפחתת חרדה ולחץ

עשירים במגנזיום

 

  1. ירקות ירוקים עלים: תרד, קייל, מנגולד, ברוקולי, כרוב
  2. קטניות: עדשים, שעועית, אפונה, חומוס
  3. אגוזים וזרעים: שקדים, אגוזי מלך, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות
  4. שוקולד מריר: (70% קקאו ומעלה)
  5. אבוקדו
  6. בננות

עשירים בוויטמיני B

 

  1. דגים: סלמון, מקרל, סרדינים
  2. עוף והודו
  3. ביצים
  4. קטניות
  5. אגוזים וזרעים
  6. בטטות

מקורות טבעיים לחומצות שומן אומגה 3

 

  1. דגים שמנים: סלמון, מקרל, סרדינים, הרינג
  2. זרעי פשתן
  3. אגוזי מלך
  4. שמן זית

מזונות נוספים

 

  1. יוגורט: מכיל פרוביוטיקה שתורמת לבריאות מערכת העיכול ויכולה להשפיע לטובה על מצב הרוח.
  2. תה קמומיל: בעל תכונות מרגיעות ויכול לסייע בשינה.
  3. שוקולד מריר: מכיל נוגדי חמצון ותיאוברומין, חומר בעל השפעה מרגיעה.

טיפים כלליים להפחתת כאבי בטן מלחץ נפשי

 

אכילה קבועהאכילה לאורך היום במרווחים קבועים מסייעת לשמור על רמות סוכר יציבות בדם ומפחיתה תחושות רעב ועצבנות.

 

הקפדה על שתייה מרובה מים מסייעים לשמור על תפקוד תקין של הגוף ותורמים לתחושת רוגע.

טיפול יעיל בחרדה וכאבי בטן

כאבי בטן מלחץ נפשי הם תופעה נפוצה המשפיעה על אנשים רבים. הבנה של הקשר בין מערכת העיכול למערכת העצבים, תסמינים אפשריים ודרכי התמודדות, יכולה לסייע באבחון נכון, טיפול יעיל ושיפור איכות החיים.

התמודדות מוצלחת עם לחץ אפשרית, ושיפור בריאות מערכת העיכול בהישג יד. פנו לעזרה מקצועית במידת הצורך וזכרו שרבים עברו זאת לפניכם, אתם לא לבד.

Picture of סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום