ליקויי למידה

ליקויי למידהלקויות למידה

בשנים האחרונות אנחנו חשופים יותר ויותר למושג לקויות למידה, ובמאמר זה ננסה להבין מהן אותן לקויות וכיצד הן משפיעות על האנשים הלוקים בהן.

אדם לקוי למידה מתקשה ללמוד או לדעת מידע חדש, והישגיו הלימודיים נמוכים יותר ממה שהיה מצופה ממנו על פי מנת המשכל שלו. כלומר, ייתכן מצב שבו ילד הוא בעל מנת משכל גבוהה ויכולתו האינטלקטואלית היא גבוהה, אך במבחן רגיל של כיתתו הוא יקבל ציונים נמוכים משמעותית.

הלקות שהוא סובל ממנה (ולעיתים מספר לקויות ביחד) גורמות לו לפער בין יכולתו לבין התוצאות שהוא משיג ובין יכולת הלמידה שלו.

יכולת הלמידה של אדם רגיל לעומת יכולתם של לקויי הלמידה

רבים מאיתנו לומדים בדרך "סמויה מן העין" אף אחד לא אמר לנו, אבל אנחנו מצליחים להפנים ולזכור דברים שאנחנו קוראים, לארגן חומר לפני בחינה או לקרוא באופן שוטף. אדם רגיל שקורא וכותב במשך שנים רבות בדרך כלל אינו טועה בשגיאות כתיב.

אצל אנשים רגילים היכולות הללו אינן מודעות, ולכל הפחות אינן יוצרות בעיה. אצל האדם הלקוי, לעומת זאת, כל משימה לימודית יוצרת התמודדות חדשה, ולכן היא בעייתית. נושא זה שב ועולה בבית הספר העל יסודי וכן בלימודים באוניברסיטה.

הקשר בין לקויות למידה לבין בעיות התנהגות

בעבר, לא הכירו את מושג "לקויות הלמידה" ולכן אנשים שסבלו מלקויות אלו תויגו חברתית כ"עצלנים" "מופרעים" או סתם "מטומטמים". כיום ידוע שאין קשר בין מנת המשכל של לקויי הלמידה לבין אותם אלו שאינם לקויים.

לקויי למידה יכולים להיות חכמים, טיפשים או בינוניים, ממש כמו האנשים הרגילים בחברה. ללקויי הלמידה יש בעיה להסתדר בבתי ספר כיוון שבית הספר הוא מקום של למידה, ובדיוק בכך הם לקויים ומתקשים. אם ניקח בחשבון שחלק מהלקות היא איבוד ריכוז או בעיית קשב, מובן מדוע למערכת החינוך ישנה בעיה חמורה בהתייחסות ללקויי הלמידה. מתוך כך מובן שלילדים לקויי למידה יש קשיים בבתי הספר, אם כי היום ישנה מודעות גוברת והולכת מצד מערכת החינוך לבעיותיהם של ילדים אלו.

אילו סוגים של ליקויי למידה ישנן?

ניתן לחלק את לקויות הלמידה לשני סוגים עיקריים. סוג לקות אחת הוא הפרעות קשב וריכוז, וסוג הלקות השני הוא ליקויים ביכולות לימודיות ספציפיות. לעיתים ילדים או מבוגרים סובלים מלקות אחת, ולעיתים משילוב של מספר לקויות.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז או בשמן הלועזי ADD או ADHD, מפריעות לאדם הסובל מהן להתגבר על הגירויים החיצוניים המקיפים אותו.

נתאר לעצמנו מצב שבו אנחנו יושבים בחדר שבו דולקת טלוויזיה בקול רם, הרדיו משדר תוכנית מוזיקה רועשת, ליצן עומד בצד השני ומגלגל כדורים, ובתוך חדר כזה, עלינו לבצע מטלת לימודים או כתיבה. אין ספק שכל אדם יחוש קושי רב להתרכז במטלת הלמידה. אם נתאר לעצמנו מצב שבו את כל הלמידה בחיינו מתבצעת כך, מן הסתם, התוצאות הלימודיות שלנו היו פחותות בהרבה.

זו הסביבה הלימודית המלווה את הילדים והמבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. בעיות נוספות מתחום קשב וריכוז הוא חוסר יכולת לשמור על ריכוז לאורך זמן (פתיל קצר) וכן אנשים שזקוקים לגירויים חזקים מאוד על מנת לא להשתעמם. מתוך כך מובן ילדים אלו סובלים מאוד בבית הספר – הרעש שילדים אחרים עושים, השיעורים הפרונטאליים הארוכים והצורך לשבת במקום אחד במשך זמן רב, הוא משימה כמעט בלתי אפשרית עבור ילדים אלו.

לקויות בתחומים ספציפיים:

דיסלקציה

דיסלקציה היא תחום שבו אדם מתקשה לפענח סימנים גרפיים ולהפוך אותן למילים בעלות משמעות. כך בדיוק קורא אדם עם דיסלקציה את המשפט הבא: דיסלקציה היא תחום שבו אדם מתקשה לפענח סימנים גראפיים ולהפוך אותן למילים בעלות משמעות.

האדם הסובל מדיסלקציה איננו זוכר מילים שכבר קרא, סימני הניקוד מבלבלים אותו, ובאופן כללי, "חוטף חום" כשהוא רואה מילים על נייר. כיוון שבית הספר מתאפיין מראשיתו בצורך לקוא ולהבין מתוך טקסט כתוב, חווית בית הספר הופכת להיות בלתי נעימה בעליל לילדים דיסלקטיים.

מידע נוסף על דיסלקציה – קראו כאן

דיסגראפיה

דיסגראפיה היא עיבה שאםד כבתו עם שאיגות כתיב. אם נתרגם את משפט לשפת בני אדם: דיסגרפיה היא בעיה שהאדם כותב עם שגיאות כתיב. רוב הילדים משתלטים על נושא הכתיב לכל המאוחר עד סיום בית הספר היסודי, במיוחד אם הם קוראים כמו שצריך, אך אנשים בעלי לקות הדיסגרפיה פשוט לא מסוגלים להשתלט על העניין אפילו לאחר שנות כתיבה וקריאה ארוכות.

ילדים אלו יסבלו בבית הספר משום שהכתיבה הנכונה היא מטרה חשובה של הלימודים וילדים אלו מתוסכלים מכך שהם לא מצליחים לתקן את כתיבתם במשך זמן רב.

דיסקלקוליה

בבעיית דיסקלקוליה ישנה הפרעה ביכולת לבצע פעולות חשבון. אנשים שסובלים מדיסקלקוליה לא תמיד מבינים גדלים בין מספרים, לדוגמה כדי לדעת ש-9 גדול מ-2 הם יספרו שוב ושוב, ואין זכירה שרירותית של ציר המספרים. ילדים יתקשו בלוח הכפל ובפעולות החשבון הבסיסיות: חיבור חיסור כפל וחילוק. יש לדיסקלקוליה קשר לדיסלקציה, והיא נחשבת כבעיה דירה יחסית.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום