מה ההבדל בין סוציופת לפסיכופת?

ההבדל בין סוציופת לפסיכופתלא ניתן למצוא את ההגדרות במדריך הרשמי של בריאות הנפש, המדריך האבחוני והסטטיסטי של הפרעות נפשיות. רופאים אינם מאבחנים באופן רשמי אנשים כפסיכופתים או סוציופתים, במקום זאת, הם משתמשים במונח אחר: הפרעת אישיות אנטי חברתית.

רוב המומחים מאמינים שפסיכופתים וסוציופתים חולקים קבוצה זהה של תכונות. לאנשים אלו יש תחושה פנימית ירודה של טוב ורע. הם אף אינם מצליחים להבין או לחלוק את רגשותיו של אדם אחר. אך קיימים מספר הבדלים.

האם לסוציופתים ופסיכופתים יש מצפון?

ההבדל העיקרי בין פסיכופת לבין סוציופת טמון בשאלה האם יש לו מצפון, הקול הקטן בפנים שמאפשר לנו לדעת מתי אנחנו מתנהגים שלא כשורה. לפסיכופת אין מצפון. אם הוא משקר כדי לגנוב, הוא לא ירגיש כל מצפון מוסרי, אם כי הוא מסוגל להעמיד פנים. הוא עשוי להתבונן על אחרים ואז לפעול כפי שהם מתנהגים, כך שלא ניתן יהיה להכיר בכוונותיו האמיתיות.

לסוציופת יש מצפון ברוב המקרים, אך הוא חלש. הוא עשוי לדעת שגנבה היא פעולה שלילית, ועלול להרגיש מעט אשמה או חרטה, אך תחושות אלו לא יגרמו לו להפסיק את התנהגותו וכתוצאה מכך הוא עלול לפתח קלפטומניה. סוציופת ופסיכופת הם אנשים חסרי אמפתיה, היכולת להציב את עצמם במקום אדם אחר ולהבין את תחושותיו. אך לפסיכופת יש פחות התחשבות באחרים, אומרים המומחים. אדם עם סוג אישיות זו מתייחס אל אחרים כאל אובייקטים בהם הוא יכול להשתמש לטובתו.

סוציופת ופסיכופת לא תמיד אלימים

בסרטים ובסדרות טלוויזיה, פסיכופתים וסוציופתים נוטים לגלם את הנבלים שהורגים או מענים אנשים חפים מפשע. בחיים האמיתיים, חלק מהאנשים עם הפרעת אישיות אנטי חברתית עשויים להיות אלימים, אך רובם אינם. במקום זאת, הם משתמשים במניפולציה והתנהגות פזיזה על מנת לקבל את מה שהם רוצים, עד שהם מבינים שהם פסיכופתים.

במקרה הגרוע, הם אנשים קרים בעלי נטיות רצחניות. במקרים אחרים, הם מיומנים בטיפוס במעלה הסולם, גם אם הם צריכים לפגוע במישהו על מנת להגיע לשם. כשמזהים חלק מתכונות אלו אצל בן משפחה או עמית לעבודה, עלולים להתפתות לחשוב שחיים או עובדים עם פסיכופת או סוציופת. אך רק בגלל שאדם מתנהג באנוכיות, אין פירוש הדבר בהכרח שהוא סובל מהפרעה.

סוציופת חמום מוח

לא קל לזהות פסיכופת. אנשים אלו עשויים להיות אינטליגנטיים, מקסימים וטובים בחיקוי רגשות. הם עשויים להעמיד פנים שהם מעוניינים בכם, אך במציאות כנראה לא אכפת להם. הם שחקנים מיומנים, שמשימתם היחידה היא לתמרן אנשים למטרות רווח אישי.

סוציופת פחות מסוגל לשחק. הם מבהירים שאינם מעוניינים באף אחד מלבד עצמם. במקרים רבים, הם מאשימים אחרים ויש להם תירוצים להתנהגותם. חלק מהמומחים מתייחסים לסוציופתים כאל אנשים חמומי מוח, הפועלים מבלי לחשוב כיצד אחרים ייפגעו.

פסיכופתים "קרי לב" ומחושבים

הם תווים בקפדנות את התנהגותם והמהלכים המנחים אותם בחיים, ומשתמשים בתוקפנות ובשיטות מתוכננות על מנת לקבל את מה שהם רוצים.

אם הם מעוניינים להתעשר או מבקשים להשיג מעמד גבוה יותר בעבודה, למשל, הם יתכננו תכנית להרחקת כל המחסומים שעומדים בדרכם, גם אם מדובר בתפקיד או במוניטין של אדם אחר.

סוציופת לעומת פסיכופת: ההבדלים טמונים בתפקוד המוחי

מחקרים חדשים מצביעים על העובדה לפיה מוחו של פסיכופת אינו זהה למוחם של אנשים אחרים. ההבדלים עשויים להיות פיזיים, אשר מקשים על האדם להזדהות עם מצוקה של אדם אחר. ההבדלים יכולים אפילו לשנות את תפקודי הגוף הבסיסיים. לדוגמא, כשרוב האנשים רואים דם או אלימות בסרט, דופק ליבם פועם במהירות, נשימתם מואצת, וכפות ידיהם מזיעות.

לפסיכופת יש תגובה הפוכה. הוא הופך להיות רגוע יותר. הוא חסר פחד לעסוק בהתנהגות מסוכנת, פועל באימפולסיביות, ואינו חושש מהשלכות מעשיו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום