השפעת מחלות פיזיולוגיות של גיל הזהב על המצב הנפשי של קשישים

מחלות פיזיות מצב נפשי קשישיםאנשים מבוגרים בריאים יותר היום ממה שהיו לפני שלושים שנים. ובכל זאת, קשישים נוטים להשתמש במערכת הבריאות לעיתים קרובות יותר מאשר שאר האוכלוסייה. בעיות פיסיות אשר נובעות מההזדקנות, הן חלק מהסיבה.

קשישים אינם חסינים לבעיות נפשיות אשר נובעות ממחלותיהם. בעקבות מחלה, קשישים עלולים לפתח דיכאון, חרדה ותחושות אובדן לעיתים קרובות. הם מפתחים רגשות מצוקה שליליים דוגמת עצבנות, עצב, או אובדן התקווה. כמו כן, אנשים מבוגרים סובלים מבעיות נפשיות אשר קשורות לתרופות שהם נוטלים לטיפול במחלותיהם. בנוסף, יכולות להיווצר בעיות בשל שימוש יתר או שימוש לרעה בתרופות.

סוגי מחלות אשר משפיעות על המצב הנפשי של קשישים

דמנציה – כשמונה אחוזים מהאנשים מעל גיל 65, ו-35 אחוזים מהאנשים מעל גיל 85, סובלים מדמנציה. מחלה זו כרוכה באובדן תאי מוח וגורמת לאובדן הזיכרון, שיפוט מעוות והסקת מסקנות שגויות. היא גם מתבטאת בשינויים בתפקוד, במצב הרוח, ההתנהגות והתקשורת, מעבר למה שניתן לראות בהזדקנות נורמאלית.

שבץ – שבץ מוחי מתרחש כאשר זרימת הדם במוח מפסיקה פתאום. לאחר שבץ, אנשים מבוגרים עלולים לפתח אובדן זיכרון או בלבול, בעיות בהליכה, קשיי דיבור וחוסר תחושה בחלקים מסוימים של גופם.

פרקינסון – מחלה זו נגרמת באמצעות אובדן תאים במוח, ואין לה מרפא. קשישים הסובלים מהמחלה חווים לעיתים קרובות רעד, במיוחד בידיים. הם עלולים גם לפתח איזון שאינו יציב, שרירים נוקשים ותנועות איטיות.

מחלות לב – בין אם מדובר בהתקף לב, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה, מחלת עורקים היקפית, או מחלת כלי דם אחרת, מדובר ברוצח מספר אחד. תסמונת לב שבור היא מצב נדיר, אך מסוכן, אשר נגרם באמצעות עליות חזקות של רגש אשר משפיעות על הלב. סוג זה של מחלה נגרם כאשר האדם האהוב על הקשיש חולה או נפטר.

סוגרים – בריחת שתן או אובדן השליטה בשלפוחית השתן, עלולות לקרות בשל מספר סיבות. בין אם התופעה זמנית או כרונית, היא אינה נעימה, ועלולה להוביל למצוקה רגשית.

דלקת פרקים – מחלה זו מקשה על פעילות פיזית אשר מובילה לתסכול ודיכאון. פעילות גופנית עשויה להפחית את הכאבים ולשפר את רמת החיים.

אובדן ראיה – לעיתים קרובות, קשישים אינם מתלוננים כאשר הם חווים קשיי ראייה גם לאחר מרשם חדש למשקפיים. רבים מהם פשוט סובלים מהתופעות, אך אין זה הכרחי. על מנת למנוע את הבעיה, יש לבקש מרופא העיניים מדגם ניסוי או זוג משקפיים לניסיון על מנת לבדוק את המרשם טרם ההתחייבות לזוג המשקפיים הסופי.

סוכרת – רמות גלוקוז גבוהות בדם הוא סימן ההיכר של סוכרת, קבוצת מחלות אשר משפיעה על יכולת הגוף לייצר אינסולין או להשתמש בו כראוי. בדיקות רמות סוכר בדם, מסייעות להתמודד עם המחלה ולהפחית את הסיכון לסיבוכים פיזיים ונפשיים בטווח הארוך.

אובדן שמיעה – תופעה זו מחמירה עם הגיל, בעיקר בקרב אנשים מעל גיל 65. כאשר קשיש סובל משמיעה, הוא חווה קשיים ותסכולים אשר מונעים ממנו תקשורת יעילה עם אחרים.

אוסטיאופורוזיס – זהי מחלה אשר גורמת לעצמות להישבר בקלות רבה יותר וזמן ההחלמה הוא ארוך. כתוצאה מכך, חווה הקשיש תסכול בשל התלות באחרים לסיוע בהתנהלות יומיומית, כאבים פיסיים אשר גורמים לירידה במצב הרוח וחרדה מפני העתיד.

דרכי טיפול והתמודדות

תרופות עשויות להועיל להפרעות נפשיות, אך גם אפשרויות טיפול אחרות יכולות להועיל לקשישים. אנשים מבוגרים זקוקים להזדמנויות לבטא את רגשות החרדה, התסכול והצער שלהם. בנוסף, הם צריכים לקבל הכרה בכך שרגשותיהם נורמאליים ותקינים. חשוב לוודא שצוות רפואי במכוני בריאות, שירותי רווחה ותכניות טיפול, יהיו מיומנים בהבנת הצרכים של הקשישים.

מחקרים מצביעים על מספר חומרים טבעיים אשר עשויים להציע תקווה לטיפול במחלות של קשישים, כולל בדלקת פרקים, סרטן, סוכרת ובעיות לב, כלי דם וריאות. על פי המחקרים, נבדקו 21 תמציות צמחים ונמצאו כיעילות לטפל בסרטן. מבין התמציות, נמצאו שלוש – תה לבן, אילסר ועלה, כבעלי פוטנציאל גבוה. התברר כי שתיית כוס פשוטה של תה לבן עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן, או דלקת פרקים שגרונית.

על מנת לשמור על הבריאות בגיל מבוגר, יש לשמור על המשקל לחץ הדם והסוכרת. לצרוך מספיק פירות וירקות מידי יום, להימנע מעישון ומלח, לשתות אלכוהול במתינות, להקפיד על הליכה יומית, לשמור על כוח וגמישות השרירים באמצעות פעילות גופנית ושינה במשך שש או שבע שעות בלילה.

אימוץ הרגלים בריאים ישנה באופן משמעותי את חיי הקשישים, ימנע מחלות נפוצות ויגביר את הרווחה הנפשית ואיכות החיים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום