כיצד תמצאו מטפל זוגי טוב?

זוג שכבר זיהה שיחסיו עלו על שירטון שדרושה לו עזרה חיצונית ליישור ההדורים ושזה הזמן ללכת לטיפול זוגי, עבר חלק חיוני וחשוב לקראת הטיפול הזוגי, כעת מה שנשאר הוא למצוא את המטפל המתאים.

כיצד תמצאו מטפל זוגי טוב?

היכן מוצאים מטפל זוגי?

מטפלים העוסקים בטיפול זוגי ניתן למצוא במרפאות פסיכאטריות שונות, מרכזים לבריאות הנפש או באמצעות הפנייה דרך קופת חולים.

אין הסמכה מיוחדת עבור מטפל זוגי, אך מומלץ לבחור במטפל בעל תואר שני במקצוע טיפולי (פסיכיאטר, עובד סוציאלי או פסיכולוג קליני) וכן הסמכה כמטפל משפחתי שמעניקה האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואים.

תכונות לשים אליהן לב

בטיפול הזוגי עומד הזוג לחלוק עם אדם זר פרטים אישים מחייהם, רצוי שאדם כזה יהיה קשוב, סבלני ומזדהה. בנוסף עליו לתקשר ברמה גבוהה ולדבר בפתיחות על מגוון נושאים.

מטפל טוב מורגש כבר בפגישות הראשונות, במידה והנכם וחשים כי חל שינוי כבר במפגשים הראשונים. לעומת זאת, אם אתם מרגישים שהמטפל אינו רגיש, אינו קשוב ואינו גמיש, רצוי שתנסו מטפל אחר.

סוגי מטפלים:

מטפלים נבדלים בינהם בגישות הטיפול השונות. באופן כללי ישנם שני סוגים:

  • מטפל אקטיבי שמנחה את הזוג. בטיפולו הוא מכוון את בני הזוג ומטיל עליהם משימות.
  • מטפל פסיבי שמקשיב לבני הזוג ומכוון את הטיפול על פי הנושאים המועלים על ידי בני הזוג עצמם.

גישות הטיפול השונות:

  • גישה ממוקדת שינוי: השיטה מתמקדת בביצוע מעשי של שינוי בזוגיות על ידי חידוש תיאום ציפיות ושינוי דפוסי התנהגות.
  • גישה פסיכודינמית: ההנחה בגישה זו היא שלהיסטוריה של בני הזוג יש השפעה מכרעת על דפוסי התקשורת בזוגיות. העבר של בני הזוג משפיע כיום על חילוקי הדעות בזוגיות.
  • הגישה האקזיסטנציאליסטית: המנחה עושה שימוש במגוון אמצעים במהלך הטיפול מלבד השיחה המסורתית: עבודות יצירה, משחקי תפקידים, דמיון מודרך ועוד.
  • הגישה הנרטיבית: המנחה עושה שימוש בסיפור עלילתי כמקביל לזוגיות ובכל סיפור בוחן אותה ומשנה אותה בהתאם.
  • הגישה ההומניסטית: גישה המתמקדת בשיפור התקשורת בין בני זוג ובשיתוף רגשות על מנת ליצור תיאום בצפיות.
  • גישה מערכתית: גישה המתמקדת בתפקידים של בני הזוג במערכת היחסים, המטפל הופך את התפקידים ומאפשר לבני הזוג להביט על בן הזוג ועצמו מהצד.
  • ניתוח חלומות: על ידי ניתוח חלומות בני הזוג יכולים לשוחח בעקיפין על דברים שמטרידים אותם במערכת היחסים.

מכשולים אפשריים בטיפול הזוגי

קיימות שתי נקודות תורפה עיקריות בטיפול הזוגי:

הראשונה היא כאשר אחד מבני הזוג מרגיש שהן בן הזוג והן המטפל יוצאים כנגדו, או שבן הזוג לא מאפשר לו להתבטא.
מטפל טוב ידע להתמודד עם מצב כזה על ידי מתן מקום לביטוי גם לצד השני ואף לעיתים יקבע פגישות אישיות עם כל אחד מבני הזוג כדי לגרום לשני הצדדים להרגיש שווים.

נקודת תורפה נוספת היא החשש שהמטפל הזוגי עלול להגיע למסקנה שעל בני הזוג לפרק את החבילה ושאין סיכוי לשיקום הזוגיות. חשוב להבין שגם אם נושא זה עולה בפגישות, המטפל אינו יוביל לכיוון פרידה וגירושין. במידה והזוג לא מרוצה מהיחסים גם לאחר הטיפול, יתכן שיחליט להיפרד בסופו של דבר. המטפל לעולם לא יזום זאת, אך יתדרך את הזוג להיפרד בצורה מכובדת ככל האפשר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום