הגיע הזמן לטיפול זוגי

לעיתים זה ברור וגלוי שהיחסים עלו על שרטון. בני הזוג שלא מפסיקים לריב או להיפך, בקושי מתקשרים. לעיתים קשה יותר לזהות משבר ביחסים, אולם סביר להניח שלפחות אחד מבני הזוג מרגיש שהיחסים  הגיעו למבוי סתום, והעלה בדעתו אפשרות של טיפול זוגי.

הגיע הזמן לטיפול זוגי

כיצד תדעו לזהות שמערכת היחסים שלכם על סף קריסה?

בדידות במערכת היחסים:

על אף שהינכם נמצאים במערכת זוגית, אתם מרגישים בודדים יותר מאי פעם, אין לכם בן זוג לשיחה וקיים ביניכם ריחוק נפשי ואף גופני. הבדידות מתבטאת ביחס תוקפני זה לזה, העברת ביקורת ובויכוחי סרק על נושאים שאינם חשובים באמת.

זעזוע במערכת היחסים:

מקרים קיצוניים כמו בגידות, שקרים, ניהול חיים כפולים ועוד, הם סימן מובהק לבעיה חמורה במערכת היחסים. על אף שעל פני השטח נראה בודאות שדרוש טיפול למערכת יחסים מהסוג המוזכר, זוגות רבים מעדיפים להמשיך ולהתעלם ממה שקורה סביבם, לטאטא את העובדות מתחת לשטיח ולהמשיך להעמיד פנים שהכל כשורה.

פער בהשקפת עולם:

במשך הזמן מתגלה כי בני הזוג רוצים לראות את עצמם במקומות שונים מהמקום בו הם נמצאים כיום. האחד משקיע בקריירה ואילו הבן זוג מצפה ממנו להקדיש יותר זמן למשפחה, האחד חולם על טיול מסביב לעולם בעוד השני טרוד בעניינים כלכליים – נושאים הצפים יותר ויותר בזוגיות במשבר הכלכלי הנוכחי.
העניין הופך לבעייתי כאשר פערים אלה בהשקפת העולם לא ניתנים לגישור, בעיקר כאשר ישנה בעיה בתקשורת ובאופן הדיאלוג הזוגי.

הילדים כמראה:

לעיתים הילדים משקפים מערכות יחסים חולות של הוריהם על ידי תסמינים שונים: ילד חולני, מרטיב, סובל מהפרעות אכילה, לא מקובל חברתית ועוד.

המראה החיצוני:

כאשר מערכת היחסים נמצאת בבעיה, סביר להניח שאחד מבני הזוג או שניהם יחד יפסיקו לטפח את המראה החיצוני וישקיעו פחות בלבוש והופעה, זהו תסמין אשר בליווי אחרים יכול להוביל למשבר.

מריבות בלתי פוסקות:

בכל שלב בזוגיות יצוצו ריבים וויכוחים, אשר באופן עקרוני בריאים למערכת היחסים. רבים קשורים בהקמת בית, גידול ילדים ופיתוח קריירה. עם זאת כאשר הריבים הופכים לעקרים ומתקיימים רק לשם הריב עצמו ולא להשגת מטרה מובהקת, זהו סימן מבשר רעות.

דחייה מינית:

יתכן ועל פני השטח מערכת היחסים שלכם חמה, אך זה כל עוד הינכם מחוץ למיטה. קרירות וריחוק פיזי אינם קשורים בהכרח ישירות לבעיות במיניות, אשר ניתנות לפתרון בטיפול מיני, אלא למניעים עמוקים יותר, המחייבים בדיקה מקיפה של התקשורת והחום ביחסים הזוגיים.

אחד מאלו מדבר אליכם? זהו הזמן לטיפול זוגי

במקרה בו לא שני בני הזוג ערים לבעיות במערכת היחסים או לחילופין שני בני הזוג דווקא כן מודעים אך אחד מהם הרים ידיים ואינו מסוגל להתמודד עם העניין, כדאי לפנות להליך של טיפול זוגי המסייע לשיקום הזוגיות. הטיפול הזוגי מזכיר טיפול פסיכולוגי ומבוסס על גישות המשתנות ממטפל למטפל.

טיפול זוגי מוצלח הוא קודם כל טיפול ששני בני הזוג מגיעים אליו בקביעות, מוכנים לשתף פעולה וקשובים לבני הזוג.
לא בכל המקרים קל להביא את שני בני הזוג לטיפול. רב הגברים מרתעים מהטיפול הפסיכולוגי ורואים בטיפול אקט שנובע מרגשנות יתירה ויציאה מפרופורציה.

מה עושים כשבן הזוג מתנגד?

כדי לעודד את בן הזוג להגיע לטיפול, מומלץ להציע לו להגיע לפגישת ניסיון לצורך התרשמות או לחילופין לבקש ממנו להגיע כעזרה לטיפול עבור בן הזוג ולא עבור עצמו. לרוב בן הזוג יסכים להגיע לטיפול, גם אם לא יהיה שותף מלא.
בדרך כלל, כל אחד מבני הזוג אוהב מאוד וחושש מהאפשרות של גירושין ועל כן אין למהר ולוותר על המאמץ המשותף. במצב שבו טיפול זוגי אינו עוזר בשיפור היחסים ופנייכם מועדות לגירושין, גישור גירושין ימנע מכם ומילדיכם סבל מיותר בתהליך הגירושין.

מקרה נוסף הוא שבן הזוג מגיע לטיפול אך מסרב לשתף פעולה, במקרה כזה אין ללחוץ על בן הזוג ולהבין שם אם אין הוא משתף פעולה, סביר להניח שמשהו בכל זאת חודר אליו ומשפיע עליו ולו במעט וזהו עניין של תהליך אשר יחדור אליו ובסופו של דבר תובן החשיבות שלו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום