התמודדות עם סרטן בקרב ילדים

התמודדות עם סרטן בקרב ילדיםהתמודדות עם סרטן בקרב ילדים היא עניין קשה במיוחד בקרב ההורים. בדרך כלל הורים ירגישו רגשות אשמה, חרדה, כעס ובלבול. למרות כל זאת, יש לזכור את הדבר החשוב מכל, הילד זקוק כעת לתמיכה נפשית ורגשית גדולה מאוד. הקשיים שבהתמודדות עם המחלה, משותפים לכל בני המשפחה, להורים, לסבים ולסבתות ולאחים.

בדרך כלל, ההתייחסות של הילדים אל המחלה היא שונה מאשר ההתייחסות של ההורים, בעיקר כאשר מדובר בגילאים צעירים בהם הילד אינו מבין בדרך כלל את המשמעויות השונות של המחלה. על ההורים להפגין חוזק אל מול הילד, ולהעניק לו מצע רגשי איתן, על מנת שיחד יוכלו להתגבר על תקופה קשה זו של טיפולים.

שתפו את הילדים בדבר המחלה

אחד האלמנטים החשובים בהתמודדות עם סרטן בקרב ילדים הינה לספר להם את האמת, כפי שהיא. בעוד בעבר, רווחה הדעה כי יש צורך להסתיר ולגונן, כיום, מקובל יותר לשתף את הילד בכמה שרק אפשר, ועד לרמה הפשוטה בה הוא יכול להבין ולקלוט. התקשורת בין ההורים לילד צריכה להיות כזו המאפשרת שיחה, שיתוף של פחדים מצד הילד וחששות. תגובות היסטריות אל מול הילד, עלולות רק להכניס אותו לחרדה.

ילדים צעירים עד גיל 10 חוששים מאוד בפצעים וכאבים בגופם, ולא תמיד מסוגלים להביע במילים את החששות שלהם. יש צורך להדריך אותם אל העתיד לקרות, להכין אותם אל תקופת הטיפולים, במקרים מסוימים לנשירת השיער ולעודד אותם כמה שרק ניתן. חום ואהבה הינו מרכיב חשוב כאשר מתמודדים עם מחלות. ההורה צריך לשמש כמשענת תמיכה. ילדים גדולים ניתן, יכולים להבין יותר את המשמעויות של טיפולים, ועל כן יהיה קל יותר להסביר להם את התהליך ועם מה הם עתידים להתמודד. קיימים מגוון טיפולים לסרטן בקרב ילדים בהתאם לאופי ולסוג המחלה.

תנו לילד להתבטא, לספר לכם מה עובר עליו, איך הוא מרגיש ממה הוא חושש. אל תהפכו את המחלה לסוד, למשהו שיש להסתתר מפניו, להסתיר אותו. תנו להתמודדות את מקומה, היו פתוחים והניעו את הילד לשיחה על מה שעובר עליו.

להמשיך בשגרת היום

אחיזה בשגרת היום יום היא עניין חשוב, נסו לשמור עליה כמה שרק אפשר. אל תורידו את כל הגבולות והמחסומים משגרת החיים. במידת הניתן, תנו לילד לשחק, לצפות בטלוויזיה ולעשות את כל הדברים האהובים עליו. במקביל לכך, שמירה על אחדות המשפחה ועל מקומם של האחים האחרים במשפחה חשובה אף היא. גם האחים נמצאים במצב של התמודדות עם מחלת הסרטן, גם הם צריכים מקום לבטא את עצמם, וכמובן שהם אף זקוקים להוריהם.

שיתוף המשפחה המורחבת, כמו גם צוות בית הספר, יכול להקל על התהליך מבחינת כולם. שמירה על הקשרים החברתיים של הילד, והתקדמות בלמידה במקביל, יכולה להיות חיובית. כמובן, עד כמה שניתן. כמו כן, מומלץ להנחות את צוות בית הספר לא להתייחס אל הילד כחריג, אלא לצפות ממנו להתנהג בדיוק כמו כולם. השמירה על היותו כחלק מהכלל, הינה אלמנט חשוב ומחזק.

תמיכה וסיוע להורים

הורים אשר צריכים להתמודד עם מחלת ילדיהם חווים את אחת התקופות הקשות ביותר בחיים, לשם כך, ישנן קבוצות תמיכה ואף צוות בית החולים יוכל לסייע בהכוונה אל גורם מייעץ ותומך. אל תתביישו מלפנות אל קבוצות תמיכה או ייעוץ פסיכולוגי או סוציאלי, אין זו בושה. להפך.

נצלו את כל המשאבים העומדים לרשותכם על מנת לעבור את התקופה הזו ביתר קלות. בקשו את העזרה הזו, תנו לעצמכם מקום להתפרק, אך השתדלו לא לעשות זאת אל מול הילד. הוא צריך להרגיש חיובי ואתם, המבוגרים, תאלצו לשלוט על הרגשות שלכם מולו. את הפורקן השאירו לקבוצת התמיכה או לשיחות עם חברים קרובים. באופן זה תשדרו לילד אופטימיות וחיובית, אשר יכולים לעזור לו להתגבר על התקופה הקשה הזו ועל המחלה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום