תוחלת חייהם של הפסימיים גדולה יותר

תוחלת חייהם של הפסימיים גדולה יותרוודי אלן אמר פעם כי "החיים מתחלקים בין הנורא לבין האומלל". היום נראה כי אולי הוא זכאי באמת לתרועות בגין הכרזה פסימית זאת. כי הפסימיסטים יכולים לשמוח: עמיתיהם המאושרים ונטולי הדאגות, כנראה יסיימו את חייהם קודם. מחקר חדש מצביע על כך שאנשים פסימיים סופם להאריך ימים יותר מאנשים מאושרים.

כיצד נערך המחקר?

המחקר ביסס את ממצאיו על סקרים שנערכו בקרב ארבעים אלף אנשים בין גילאי 18 ו-96, ובוצע בעיקר בראיונות פנים אל פנים. הנחקרים התבקשו לדרג עד כמה הם מרוצים מחייהם, ועד כמה הם חושבים שימשיכו להיות מרוצים בחמש השנים הבאות.

לאחר חמש שנים, חזרו החוקרים על הראיונות. הם מצאו כי רוב הנחקרים הבוגרים יותר, בגילאי 65-96, לא העריכו נכון את שביעות רצונם מחייהם העתידיים, וטעו בהערכתם. ניתוח נוסף הראה כי נחקרים אשר הפריזו בהערכת שביעות רצונם מחייהם, דיווחו כעת על מוגבלות פיזית ונמצאו בסיכון למוות.

המחקר מצא כי תחזית קודרת לגבי העתיד היא לעיתים קרובות מציאותית יותר. לעומת זאת, הקבוצה הצעירה והפסימית יותר, העמידה תחזיות מדויקות ביותר, אך הפכה לפסימית לאורך הזמן. באופן בלתי צפוי, נמצא גם כי בריאות והכנסה יציבה וטובה, היו קשורים לסיכון גבוה יותר של נכות.

איגוד הפסיכולוגים האמריקאי סיכם את המחקר אשר פורסם בכתב העת לפסיכולוגיה והזדקנות, באומרו כי אנשים מבוגרים בעלי ציפיות נמוכות לעתיד מספק, עשויים לחיות זמן רב יותר, ולנהל חיים בריאים יותר מאשר אנשים אשר הסתכלותם קדימה בהירה.

החוקרים ציינו גם כי האופטימיסטים עשויים להסתכל על החיים דרך משקפיים ורודות ולהתעלם מהאמת אודות סיכונים בריאותיים הקשורים להזדקנות, בעוד הפסימיסטים הם בעלי הערכה ריאליסטית יותר לגבי האיומים הקרובים ולכן עשויים לסגל טיפול הולם יותר לעצמם.

לדוגמה, קשישים אשר צופים כי בריאותם צפויה להתדרדר, עשויים לבצע בדיקות רפואיות באופן תכוף יותר, להתעמל, לרדת במשקל, להימנע מעישון או לסגל הרגלי תזונה טובים יותר על מנת להדוף מחלות, בעוד אנשי המנטרות: "אל תדאגו, תהיו שמחים", אינם שוקלים את הצורך בנקיטת צעדי הגנה על עצמם וסיגול הרגלים בריאים.

ממצאי המחקר גילו כי אופטימיות לגבי ניבוי עתיד טוב יותר, קשורה עם סיכון גדול יותר של נכות ומוות בעשור הבא. פסימיות לגבי העתיד עשויה לעודד אנשים לחיות יותר בזהירות, ולשמור על בריאותם ובטיחותם. באופן כללי, המחקר החדש סותר את הממצאים של מחקרים קודמים, לפיהם גישה חיובית יכולה להיות בעלת השפעה ביולוגית על אנשים ויכולה לסייע להם לחיות זמן רב יותר.

אלא שממצאי המחקר אינם הולכים נגד התיאוריות לפיהן אופטימיות לגבי העתיד יכולה לסייע לאנשים להרגיש טוב יותר, אלא קובעים כי תחזיות אופטימיות, מדויקות או פסימיות נובעות מגורמים דוגמת גיל ומשאבים זמינים. ממצאים אלו שופכים אור חדש על מספר נקודות מבט אשר יכולות לסייע או להפריע לנקוט בפעולות שיכולות לסייע לשפר את הסיכויים לחיו חיים ארוכים ובריאים.

למה אנשים פסימיים חיים יותר?

אדם אשר רואה מוות ומחלה בעתידו, רגיש יותר לסיכונים העומדים בדרכו. אדם אשר רואה את הקשת בענן ואת השמש באופן תמידי, רק משטה בעצמו ונוטה פחות להקפיד על חיים בריאים וזהירים, למרות שחשיבה אופטימית היא עדיין דבר טוב. לאנשים אשר כבר עומדים בפני בעיות בריאותיות לטווח הארוך, או מחלה סופנית, אופטימיות בהחלט יכולה לעזור. אך לאנשים אחרים, יותר מידי שמש עלולה לקצר את החיים. אנשים החיים על פי מנטרות רוחניות, כנראה יסיימו את חייהם מוקדם מהצפוי, וישאירו אחריהם את הספקנים לעוד הרבה זמן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום