מענה – היחידה לבריאות הנפש

אבחון התפתחותי לילדים

אבחון התפתחותי לילדיםתחום האבחון ההתפתחותי עוסק באבחון הפרעות התפתחות – קבוצה של הפרעות פסיכיאטריות שמקורן בילדות וגורמות לליקויים בתחומים שונים.

על הלקויות השונות שאפשר לגלות. הפרעות אלו כוללות את הספקטרום האוטיסטי, התנהגות אנטי חברתית, הפרעות בתקשורת, הפרעות קואורדינציה, סכיזופרניה וכן ADHD, ליקויי למידה ועוד הפרעות המוגדרות במדריך ה-DSM.

חשוב לציין לגבי חלק מההפרעות המוגדרות כי הן אף אינן יציבות לאורך החיים. בדרך כלל, התסמינים שלהן משתפרים עם התבגרות הילד, אך הן עלולות להותיר אחריהן ליקויים שונים עד לשלב מאוחר יותר של החיים.

אופן האבחון של הפרעות מסוג זה אינו אחיד והוא משתנה בהתאם לסוג ההפרעה הנבדקת. עם זאת, מרבית האבחונים יכללו שילוב של שני אמצעים:

אבחון ליקויי למידה

סוגים שונים של אנשי מקצוע יכולים לזהות חשד לליקויי למידה, לאבחן אותם ולטפל בהם. בין אנשי המקצוע הללו: פסיכיאטר, פסיכולוג בית ספרי, פסיכולוג קליני, נוירופסיכולוג, קלינאי תקשורת ורופא ילדים. האבחון נעשה באמצעות שילוב של מבחני אינטליגנציה, מבחני הישגים בלימודים, תצפיות ושאלונים לגבי תפקוד בלימודים, אינטראקציה חברתית ויכולות. כמו כן, ייתכן שישולבו גם מבחני תפיסה, קוגניציה, זיכרון, קשב וכישורי שפה. המידע שמתקבל מתוצאות האבחונים השונים משמש לצורך דירוג הילד על קנה המידה של יכולותיהם הקוגניטיביות של בני גילו ומינו והתאמתן לתפקודו האקדמי. אם יכולותיו גבוהות בהרבה מהתפקוד האקדמי, יאובחן הילד לרוב כסובל מליקויי למידה.

על אף שמודל אי ההתאמה המתואר לעיל נחשב למודל המרכזי לאבחון ליקויי למידה במסגרת מערכת החינוך במשך שנים רבות, הוא זכה לביקורת רבה מצד חוקרים בתחום. במחקרים שנערכו בשנים האחרונות נמצאו ראיות מועטות לכך שאי התאמה בין ה-IQ להישגים מעיד על קיומם של ליקויי למידה. נוסף על כך, עצם האבחנה של ליקויי למידה כתוצאה מגילוי של חוסר התאמה כזה לא מסייע לזהות את מידת הצלחתו של טיפול מסוים בליקויים אלה. למעשה, נמצא שגם ילדים בעלי הישגים אקדמיים נמוכים שלא נמצא אצלם חוסר התאמה ביחס לרמת ה-IQ (כלומר, שה-IQ שלהם גם הוא נמוך) מציגים שיפור בעקבות אותו הטיפול המיושם לגבי ילדים שאצלם התגלה חוסר התאמה כזה.

אבחון הפרעות בתקשורת

הפרעות בתקשורת מוגדרות ככל סוג של הפרעה שמשפיע על יכולתו של אדם להבין או ליישם שפה ודיבור, להבחין בהם ולעסוק בשיח יעיל עם אחרים. הפרעות התקשורת מתחלקות למספר סוגים:

אבחון ליקויי למידה

ליקויי הלמידה מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים:

אבחון הפרעות על הרצף האוטיסטי (אוטיזם, אספרגר, תסמונת רט)

לפי ה-DSM, אנשים הלוקים בהפרעה המצויה על הרצף האוטיסטי מפגינים תסמינים המתאימים לשני קריטריונים:

הגילאים שבמהלכם מאובחנת ההפרעה עשויים לנוע בין 9 חודשים ל-14 שנים. למעשה, ככל שהאבחון מוקדם יותר, ניתן להפחית במתח המשפחתי הנלווה אליה ולהאיץ את ההפנייה של הילד לתוכניות חינוכיות מיוחדות. כיום, לא קיימת תרופה להפרעות אלו והטיפול בהן תלוי במאפייניו של כל מקרה והקשיים הייחודיים שמהם סובל הילד. אולם, כאמור, ככל שההפרעה מאובחנת בגיל צעיר יותר, כך ניתן לטפל בה בצורה טובה יותר באמצעים מגוונים כגון טיפול במוזיקה, פיזיותרפיה, טיפול בתקשורת, טיפול חושי ואף טיפולים חדשים, המצויים בשלבי ניסוי.

אבחון ADHD

הפרעת קשב וריכוז (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המאופיינת בהתנהגות היפראקטיבית, חוסר קשב ואימפולסיביות. ההפרעה מחולקת לשלוש תת-קטגוריות: בעיקר חוסר קשב, בעיקר היפראקטיביות ושילוב של השתיים.

הטיפול בהפרעת קשב וריכוז כולל לרוב שילוב של ייעוץ, טיפול תרופתי ושינויים תזונתיים. הטיפול התרופתי כולל לרוב שימוש בממריצים כגון אלה המצויים בתרופה הפופולארית ריטלין.

עוד בנושא:

התפתחות הילד מגיל 3 עד גיל 10

התפתחות הילד בגיל הנעורים

Exit mobile version