אובדן בן זוג בגיל השלישי

אובדן בן זוג בגיל השלישירבים מבני הגיל השלישי מוצאים עצמם מתמודדים עם אובדן של בן הזוג בשלבים מוקדמים של הגיל השלישי.

פעמים רבות הפרידה הנוראית מגיעה מוקדם מהמצופה וההלם מקשה על ההתמודדות, אך גם כאשר בן הזוג חולה במשך שנים ארוכות ומותו הוא עניין של זמן- האובדן כל- כך גדול שלפעמים נדמה שאין יותר טעם לחיים.

אובדן בן זוג בגיל השלישי – למה זה קשה?

ראשית, הזוגיות נקטעת אחרי עשרות שנים של חיים משותפים. האבל על בן הזוג הוא גם אבל על החיים הזוגיים, על הבטחון בנוגע לעתיד, על החבר הטוב.

שנית, הבדידות קשה יותר בגיל השלישי. כמה שלא נהיה קרובים למשפחה, הילדים לרוב כבר עזבו את הבית ואולי הם בעלי משפחות משלהם, שלא לדבר על קריירה ועיסוקים אחרים.

כידוע, יציאה לגמלאות פוגמת בשגרת החיים ובחיי החברה שמתנהלים סביב מקום העבודה, ומביאה עמה לא פעם בדידות ותחושות של שעמום או דכאון.

גם המוגבלויות הפיזיות הכרוכות בהזדקנות מקשות על יציאה מהבית ועל התרועעות עם חברים, ואתם עלולים למצוא את עצמכם לבד בבית במשך ימים ארוכים.

שלישית, בגיל השלישי אנחנו חווים אובדן של אנשים קרובים- חברים ומכרים- הרבה יותר מתמיד. אובדן בן הזוג ונושא התמודדות עם מוות של יקירים מגביר עוד יותר את תחושת האובדן הקשורה בגיל, ולעתים גם תחושת חרדה מהמוות.

אובדן בן זוג – מגורים לבד

אחד התחומים הקשים ביותר לאחר אובדן בן הזוג הוא החזרה למגורים לבד.

לאחר שהתרגלתם לחלוק עם בן הזוג את מחשבותיכם ורגשותיכם, את הזמן, את המרחב המשותף, אפילו את חלוקת המטלות בבית- קשה מאוד להתמודד עם כל זה לבד.

גם אם לא תכננתם לעבור לדיור מוגן עם בן הזוג, אולי מסגרת כזו תתאים לכם יותר בהיותכם לבד. כדאי לאסוף מידע מהבתים השונים, לשוחח עם מכרים, לקבל המלצות ולבדוק האם מסגרת שכזו תסייע לכם בהתמודדות.

ההימצאות בחברת בני גילכם, פעילויות הפנאי שמוצעות לדיירים והנוחות של סידור המגורים- כל אלה יכולים להקל עליכם וליצור עניין מחודש בחייכם.

כמובן שניתן לשקול גם מעבר למגורים אצל אחד הילדים וכדאי לדבר על כך איתם בפתיחות באם אתם חשים שיחסיכם לא ייפגעו מכך.

לבדות אינה בדידות

אין ספק שאובדן בן זוג הוא אובדן נוראי, כזה שקשה להמשיך לחיות אחריו. אבל לאחר תקופת אבל ראשונית חשוב לזכור את האבחנה שהצביעו עליה חוקרי הגיל השלישי: חיים לבד אינם בהכרח חיים בודדים. אדם יכול להישאר ללא בן או בת זוג אך ליצור לעצמו סביבה חברתית חדשה כתחליף.

החברה המודרנית, שמעודדת את תרבות הפנאי, פותחת פתח להכרויות חדשות באופנים רבים. החשוב ביותר הוא לאזור כוחות ולצאת מהבית כדי להתרועע.

אם אתם מבחינים שאתם שוכבים שעות רבות מול הטלוויזיה עשו הכל כדי להיפטר ממנה ולצאת החוצה לטיולים קצרים בסביבה.

חשיפה לאור השמש מוכחת כמונעת דכאון והיא קריטית במצבים קשים בחיים, שלא לדבר על מפגש ושיחות עם אנשים, אפילו הם עוברי אורח.

כדאי מאוד לשמור על סדר יום עשיר: גם בגיל מאוחר אפשר לפתח תחביבים, להצטרף לחוגים או פעילויות פנאי, לשמוע הרצאות וקורסים בנושאים שונים שירחיבו את המחשבה.

מומלץ להצטרף למרכזים למבוגרים הרבים ברחבי הארץ, שם תגלו כי רבים מבני גיל הזהב זקוקים, כמוכם, לחברה.

ישנם אתרי אינטרנט רבים המתאימים לאוכלוסיית המבוגרים אשר נותנים שירותי ייעוץ גיל הזהב, ויכולים לתת לכם כלים רבים להתמודדות.

כמו כן ישנם אתרי הכרויות מסוגים שונים – למטרות זוגיות עם בני גילכם, אבל גם למטרות ידידות או תחביבים משותפים. מבוגרים רבים מוצאים מסגרות התנדבות שונות שבהן הם חשים תורמים ונתרמים, יוצרים קשרים חמים וזוכים להערכה.

במידה ואינכם מצליחים להתמודד עם הפרידה, אתם יכולים לקבל טיפול פסיכולוגי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום