אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודהמפנטזים על הפנסיה? טיול מסביב לעולם או חופשה משפחתית באילת? אולי סופשבוע רומנטי או אפילו סתם כמה שעות של חופש מהעבודה? גם האנשים שאוחזים במשרות עליהם חלמו כל חייהם, אנשים שאוהבים את עבודתם ונהנים ממנה- לכולם קשה לקום בבוקר, וכולנו מייחלים לקצת מנוחה מידי פעם.

כל זה נכון, כשאפשר לעבוד. באופן מפתיע, כאשר לפתע אדם מאבד את כושר עבודתו, מנסיבות שונות, בדרך כלל הרגשות הנלווים לכך אינם של שמחה ושל תחושת חופש, אלא דווקא להפך.

מהו אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה מוגדר בחוק כמצב בו, בעקבות מחלה, פציעה או תאונה, אדם מאבד לפחות 75% מהיכולת שלו להשתכר, בהשוואה לשכרו בתקופה שקדמה לפציעה או למחלה.

אובדן כושר העבודה יכול להיות זמני או קבוע. למעשה, האדם צריך להתמודד בעצם עם שני מצבים חדשים בחייו- ראשית, עליו להתמודד מבחינה פיזיולוגית ורפואית או שיקומית עם מחלה קשה או עם פגיעה.
בנוסף, עליו להתמודד עם ההשלכות השונות שיש לכך שאינו יכול עוד לעבוד כפי שנהג לעשות קודם לכן.

קראו עוד על זכויות בנושא אובדן כושר עבודה.

השפעות של אובדן כושר עבודה

השפעות כלכליות

למרות שהביטוח הלאומי מבטח את כל האזרחים מפני מצב של אובדן כושר עבודה ואנשים רבים מחזיקים בנוסף לכך ביטוחים פרטיים המתייחסים לאפשרות של אובדן כושר עבודה, בדרך כלל להפסקת העבודה או אבטלה יש השפעה על המצב הפיננסי של הפרט ומשפחתו.

ההכנסה הממוצעת לחודש יורדת באופן משמעותי, ומאלצת את המשפחה לערוך שינויים בסדרי העדיפויות. לכך יש להוסיף את העובדה שבדרך כלל הטיפולים הרפואיים הנדרשים על מנת לטפל בגורם לאובדן כושר העבודה גוזלים גם הם זמן ולעיתים אף גורמים לבן הזוג של הנפגע להפסיק את עבודתו.

השפעות נפשיות

למרות חלומות החופש שתוארו לעיל, העבודה מהווה בעולם המודרני ערך חשוב מאוד בהגדרה העצמית ובערך העצמי. אנשים מגדירים את עצמם על פי מקצועם. חלק ניכר מחיינו עובר במקום העבודה, שמספקת מקור לסיפוק עצמי, תחושת משמעות ופרודוקטיביות ועוד.

כאשר אדם לא מסוגל לעבוד ולפרנס את עצמו נפגע דימויו העצמי, והוא עשוי לחוש תחושות קשות של חוסר ערך, חרדה מפני העתיד (גם העתיד הכלכלי) ואפילו דיכאון.

השפעות חברתיות ומשפחתיות

הגדרתו העצמית ואורחות חייו של אדם שאינו יכול לעבוד משתנות, ולכך יש השפעה גדולה על המארג המשפחתי והמארג החברתי אליו הוא שייך.

מה אפשר לעשות במצב כזה?

  • פעמים רבות מלווה אובדן כושר העבודה בחוסר ודאות וחוסר בטחון לגבי העתיד- כיצד ישתנה המצב הרפואי, כיצד המשפחה תתפרנס, מה יעשה הוא בזמן שהתפנה לו.
    ככל שניתן יהיה לצבור יותר ידע לגבי הצפוי, כך רמות החרדה יורדות. חשוב לדעת האם אובדן כושר העבודה הוא זמני או קבוע, מהם הדברים אותם האדם יכול להמשיך לעשות, מה שאר בני המשפחה יכולים לעשות ועוד.
  • האם יש לכם ביטוח אובדן כושר עבודה? האם אתם מקבלים את כל זכויותיכם בהתאם למצבכם? בדקו באתר tvia.co.il
  • לתקשר אחד עם השני במשפחה. חשוב שהן האדם שאיבד את כושר עבודתו והן בני המשפחה הקרובים אליו ידברו על המצב, השלכותיו, והרגשות שהוא מעלה. המשפחה יכולה להוות מקור תמיכה ואנרגיה רבה עבור הנפגע, להחזיר לו מדימוי ומערכו העצמי.
  • טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי: במקרים בהם אובדן כושר העבודה גורם לרמות גבוהות של חרדה או של דיכאון, כדאי לעיתים להתייעץ או להיעזר באיש מקצוע טיפולי, על מנת להתמודד עם רגשות קשים אלה.
  • עיסוקים חלופיים: השעמום מהווה אויב גדול לתהליך ההחלמה וההתמודדות. ככל שהאדם מסוגל למצוא יותר פעילויות שיעסיקו אותו וימלאו את זמנו באופן חיובי ומפרה (אומנות, חוגים, ספורט, קריאה, טיולים וכיד הדמיון הטובה על כל אחד), כך סיכוייו לסבול מההשלכות הרגשיות והחברתיות של אובדן כושר העבודה יורדים.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום