איך מתמודדים עם דיכאון מאניה דיפרסיה?

מאניה דיפרסיה – או הפרעה דו־קוטבית – היא הפרעה כרונית המתבטאת בשינויים קיצוניים במצב הרוח. שינויים אלה מוגדרים קיצוניים גם בשל ההתנהגות המאנית שנצפית בזמן התקף, וגם בשל הקיצוניות הנגדית שמתאפיינת בדיכאון עמוק. כדי להתמודד עם דיכאון מאניה דיפרסיה וכדי לשלוט בהתקפים ולמתן אותם אפשר להיעזר בתרופות קונוונציונליות, בטיפולים אלטרנטיביים, בטיפולים רגשיים וביישום שינויים מהותיים באורח החיים. בואו נבדוק איך אפשר להתמודד עם התופעה בכללותה, ומה אפשר לעשות כדי למתן התקף של דיכאון. 

מהי מאניה דיפרסיה?

מאניה דיפרסיה היא הפרעה נפשית מתמשכת. אנשים רבים המתמודדים עם מאניה דיפרסיה, סובלים ממנה לאורך כל חייהם. מהות ההפרעה היא שינויים קיצוניים במצב הרוח שמשפיעים על תפקודו של האדם, על דפוסי חשיבותו ועל התנהגותו. מצבי הקיצון יכולים להימשך שעות, ימים או חודשים ולפגום משמעותית באיכות החיים. אנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה יכולים לחוות תקופות איזון ארוכות ולנהל חיים נורמליים לחלוטין. עם זאת, הם חיים עם החשש מפני ההתקפים ובדרך כלל מבינים שעליהם לטפל בעצמם כדי שההתקפים לא יסחפו אותם בחוסר אונים מוחלט.  

מאניה לעומת דיכאון

התקפי המאניה מתאפיינים בפעלתנות יתר קיצונית, במרץ רב ובמצב רוח מרומם באופן חריג, וכל אלה ניכרים בשינויים בדפוסי התנהגותו של אדם. אדם השרוי בהתקף מאניה, מאופיין בנמרצות יוצאת דופן גם גופנית וגם נפשית, והתנהגותו בלתי רגילה. השינויים הללו ניכרים לעין ומורגשים. התקף מאני יכול להוביל אנשים לעסוק בפעילויות מזיקות או מסוכנות שעלולות להזיק להם מבחינה פיזית, חברתית או כלכלית. הם עלולים לחוות גם תסמינים פסיכוטיים, לסבול מאשליות ומהזיות ולגרום בכך נזק לאחרים ולסביבה. 

התקפי הדיכאון מאופיינות במצב רוח ירוד, דכדוך עמוק, חוסר עניין בחיים, בסביבה ובאנשים אחרים, בעייפות קיצונית, בשינויי תיאבון ובתחושות של חוסר ערך, חוסר יכולת וחוסר תקווה. הדיכאון המאני דיפרסיבי נראה כדיכאון קליני וכולל עצב רב ובכי בלתי נשלט, אנרגיות ירודות, חוסר מוטיבציה, אובדן הנאה, קשיי ריכוז, חוסר יכולת לקבל החלטות, עצבנות והתנהגות אובדנית. 

איזה טיפול יכול לסייע להפרעת מאניה דיפרסיה?

אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש יודעים שאנשים המתמודדים עם מאניה דיפרסיה, זקוקים גם לטיפולים קונוונציונליים וגם לטיפולים אלטרנטיביים כיוון שרק איזון נכון בין שיטות טיפוליות שונות יוביל לתוצאה המיטבית. ולכן טיפולים במאניה דיפרסיה כוללים פסיכותרפיה, טיפולים תרופתיים, טיפולים אלטרנטיביים כמו שמנים אתריים להרגעה ואימוץ הרגלי חיים מועילים כמו שגרה בריאה של פעילות גופנית, אכילה מזינה ומאוזנת והקפדה על שעות שינה מסודרות. 

אפשר לשלוט במאניה דיפרסיה ולצמצם את השפעותיה

מאניה דיפרסיה היא מצב לכל החיים, והטיפול בה מחייב את המטופל למחויבות והתמדה. לעיתים עוברים כמה חודשים עד שמוצאים את הטיפול המתאים לכל מטופל ומטופל, אך חשוב לזכור שאפשר לטפל במאניה דיפרסיה, לשלוט בה, לצמצם את השפעותיה ולחיות לצידה חיים טובים ואיכותיים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום