אימהות בגיל צעיר

אימהות בגיל צעיראימהות אינה תפקיד פשוט בכל שלב, אך על אחת כמה וכמה בגיל צעיר. כשמדברים על אימהות בגיל צעיר, הכוונה היא לנשים שהפכו לאימהות מתחת לגיל 20, כאשר מדובר גם על נערות בגיל ההתבגרות.

בחורות צעירות בתחילת דרכן מעוניינות לרכוש השכלה ומקצוע, למצוא בן זוג מתאים שיתלווה אליהן למסע החיים, לטייל קצת וליהנות בטרם יהפכו לאימהות לילדים. על פי רוב נערות בגיל ההתבגרות ואפילו נשים צעירות מתחת לגיל 25 מרגישות עדיין כילדות שלא הספיקו לחוות דברים מסוימים.

כניסה להריון לא רצוי בגיל צעיר

נשים צעירות ונערות מתבגרות לא חושבות כל כך מהר על חתונה וילדים. הן רוצות קודם כל להגשים את עצמן מבחינה אישית ומקצועית, ורק לאחר מכן לחשוב על מיסוד קשרים והקמת משפחה. למרות הדברים האמורים, קורים מקרים בהם נשים צעירות נכנסות להריון מקרי ולא רצוי. כאשר זה קורה לנשים נשואות, ההחלטה על המשך ההיריון היא פשוטה בהרבה מאשר כשמדובר בנשים צעירות, שלא תמיד נמצאות בקשר ארוך טווח עם בן זוג אחד.

ההריונות המקריים, הלא מתוכננים והלא רצויים, מלווים לא פעם בהתלבטויות רבות לגבי ההמשך. האם להמשיך את ההיריון, האם לגדל את הילד בגיל כה צעיר, מי יתמוך בגידולו וכדומה. החברה מסתכלת על נשים צעירות מאוד שמחליטות ללדת בפנים בוחנות ושואלות. השאלות הן תמיד נוקבות ומעמידות את הבחורות הצעירות בפני מצבים לא קלים. הנושא הופך להיות משמעותי כשמדובר בהריון לא רצוי.

הריונות לא רצויים בגיל צעיר מאוד מסתיימים, ברוב המקרים, בהפלות יזומות לאחר שהבחורה מחליטה כי אינה מעוניינת או אינה בשלה להיות אימא. ככל שהחברה יותר מערבית ומתקדמת, כך ירבו ההפלות היזומות בקרב בחורות צעירות. להפלות ישנן השלכות, שכן הפלה היא התערבות כירורגית והיא ניתוח לכל דבר, ועדיף להימנע מביצוע הפלות יזומות. בנוסף להשלכות הפיזיות של פגיעה אפשרית ברחם שבעקבותיה קיימת סכנה של אי יכולת להרות בשנית, ישנן השלכות נפשיות הכוללות רגשות אשמה, פחד, חשש מלספר וכדומה.

יתרונות פסיכולוגיים לאימהות בגיל צעיר

בחורות צעירות עדיין לא חוו מספיק דברים בחייהן, ועדיין עמדתן לא מגובשת דיה, בכדי להרגיש שהן מוותרות על משהו רציני לטובת הילדים. ככל שאימא צעירה יותר, כך קל לה יותר לוותר על הדברים שלה ולא לחשוב על כמה היא מפסידה או עד כמה היא קורבן של המצב.

עצם העובדה שבחורות רבות בגילאים צעירים טרם ביססו את מעמדן המקצועי או שבכלל לא רכשו מקצוע מאפשר להן להרגיש שלמות עם עצמן יותר בנושא ההישארות בבית יחד עם התינוק/ת לאחר שלושה חודשים, ללא הצורך לרוץ אחר הישגי הקריירה. יתרון נוסף באימהות בגיל צעיר היא שבדרך כלל הורי האימהות צעירים גם הם ומסוגלים לעזור ולתמוך, יותר מאשר אימהות בגיל מבוגר. התמיכה הרגשית והעזרה הטכנית מסייעות להתגבשות האימהות של כל אישה.

חסרונות פסיכולוגיים לאימהות בגיל צעיר

בחורות צעירות רבות שילדו בגיל צעיר חוות רגשות מעורבים. מצד אחד אושר גדול בהבאת ילד/ה לעולם ובגידולם, ומצד שני הן שומעות ורואות את יחסי החברה כלפי הדבר. לפחות חלק מהאוכלוסייה רואה באימהות בגיל צעיר כתופעה מקרית או לא נכונה, כי הרי הן צעירות מדי ולא מודעות למעשיהן, והמחשבה שהן לא יכולות לגדל את ילדיהן כראוי, עולה לא פעם. לפעמים אפילו הורי האימהות הצעירות לא מקבלים בצורה יפה את העובדה כי בתם הפכה לאימא בגיל צעיר והם יכולים שלא לתמוך בעת הצורך, מה שמקשה מבחינה מעשית ורגשית.

קראו עוד:

התמודדות עם חרם ברשתות החברתיות

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום