למה חשוב שתשקלו חלופות לאשפוז פסיכיאטרי?

חלופות לאשפוז פסיכיאטריבמשך שנים נחשב האשפוז הפסיכיאטרי לפתרון הטוב ביותר עבור אנשים הסובלים מהפרעה נפשית. עם זאת, עם הזמן הצטברו עדויות לכך כי עדיף ככל שניתן להימנע מאשפוז פסיכיאטרי כאשר ניתן להיעזר בחלופות שונות.

קיימים מרכזים ומטפלים המתמחים במענה לבעיות רגשיות ואפילו טיפול בהפרעות נפש חמורות,  ללא צורך באשפוז, עם מעט מאוד שימוש בתרופות ולפעמים גם ללא שימוש בתרופות כלל.

מדוע נדרשות חלופות?

ראשית, כדאי להבין מדוע בעצם נחוצות חלופות לאשפוזים פסיכיאטריים. במהלך אשפוז פסיכיאטרי ניתנים למטופלים תרופות פסיכיאטריות רבות עוצמה. בעוד שחלק מהמטופלים מפיק מכך תועלת, רבים אחרים למעשה חווים תופעות לוואי קשות ביותר. נמצא כי טיפול במסגרת קהילתית יכול להעניק אווירה הרבה יותר רגועה ומניעת תופעות הלוואי המוכרות.

כדאי להוסיף שחלק ניכר מהתרופות הפסיכיאטריות הינו למעשה סמים. מדובר בסמים פסיכואקטיביים המשפיעים על הכימיה של המוח ולכן מומלץ להמעיט ככל שניתן בשימוש ארוך טווח. זאת ועוד, אשפוז במחלקה פסיכיאטרית למעשה מבודד את המטופל ממקורות תומכים כגון משפחה, חברים, עמיתים, לימודים, עבודה, תחביבים.

מציאת הפתרון ההולם להפחתת כמות התרופות או נמנעים מהם כליל, אין חשש להופעה של תלות בתרופה ואין חשש לתופעות לוואי.

טיפול במסגרת קהילתית

באחריות משרד הבריאות, הוקמו בארץ מרכזי יום לטיפול באנשים הסובלים מהפרעה נפשית. מרכזים כאלה עשויים להוות פתרון טוב לאנשים שאושפזו לאורך זמן במוסד פסיכיאטרי וזקוקים להתאקלמות מחדש בקהילה. מרכזים כאלה עשויים גם למנוע את הצורך באשפוז מלא של מטופלים ולאפשר חזרה לתפקוד תוך מענה שיקומי נפשי.

יש לציין כי במקרים רבים נעשה שימוש בתרופות במהלך הטיפול הקהילתי, אך מדובר במינונים נמוכים יותר לעומת המקובל באשפוזים מלאים. יתרון נוסף של הטיפול הקהילתי – העצמת תחושת המסוגלות לעומת זו שאותה חווים מאושפזים. לצד פסיכיאטרים, במרכזי טיפול אלה פועלים גם פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק ופסיכותרפיסטים.

מרכז מניקר

מרכז מניקר, המגדיר את עצמו כ"המרכז הישראלי לטיפול ושיקום משברים והפרעות נפשיות" מהווה דוגמא טובה למרכזי טיפול שהולכים ונעשים יותר מקובלים. מדובר במרכז המציע טיפולים שונים כחלופה לאשפוז פסיכיאטרי עם הימנעות מטיפולים קונבנציונליים ותרופות פסיכיאטריות. ייחודו של המרכז בולט מיד כשמבינים מי הקים אותו – ערן רענן, שהתמודד בעצמו במשך שנים עם הפרעה נפשית בי פולרית (שנקראה בעבר מאניה דיפרסיה).

לאחר שחווה על בשרו אין ספור תרופות פסיכיאטריות וגם לאחר שקיבל בעצמו מגוון רחב של טיפולים אלטרנטיביים לאורך השנים, החליט להקים מרכז ובו יוצעו פתרונות יעילים שיהוו חלופה של ממש לאשפוזים הפסיכיאטריים הרגילים. בין היתר מוצעים במקום טיפולים המבוססים על רפואה אלטרנטיבית, אימון לקראת העצמה רגשית, שיקום תעסוקתי ועוד.

פסיכולוג במקום אשפוז

ישנם כאלה הנוטים לבלבל בין פסיכולוג לבין פסיכיאטר. חשוב להדגיש כי בעוד שהפסיכיאטר מטפל בחוליו באמצעות תרופות כאמצעי עיקרי ובדרך כלל יחיד, הפסיכולוג נוקט בטכניקות אחרות. במקרים רבים שבהם חווים חוויה אישית של מתח, לחץ, חרדה, קשיי שינה, מצוקות מכל הסוגים, דיכאון והפרעות נפשיות אחרות, אפשר בהחלט לפנות למרכז המציע טיפול פסיכולוגי במצוקות אלו.

בחלק מהמרכזים הפתרונות כוללים גישות חלופיות טבעיות לתרופות, כגון נטורופתיה, אבל אין זה הכרחי. יש לציין כי ישנן טכניקות רבות לטיפול פסיכולוגי, כאשר חלק מהשיטות הינן קצרות טווח וחלקן יכולות להוות חלופה של ממש לאשפוז.

גם מרכזי טיפול הוליסטיים יכולים בהחלט למנוע, לפחות בחלק מהמקרים, את הצורך באשפוז פסיכיאטרי. טיפול באמצעות שיחות, טיפולים בדיקור סיני להרגעה וחיזוק, טיפולי ניקוי רעלים, מהווים דוגמאות לגישות חלופיות יעילות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום