אימהות בגיל מבוגר

אימהות בגיל מבוגרהקדמה והטכנולוגיה המפותחת של היום מאפשרים טיפולי פוריות ברמה גבוהה. לצד הרצון של נשים לממש את עצמן מבחינה אישית ומקצועית, או הרצון לנישואין בגיל מבוגר, ניתן להבחין בתופעה הולכת וגדלה של נשים אשר נאלצות או בוחרות להיות אימהות בגיל מבוגר.

טיפולי הפוריות המתקדמים של ימינו מאפשרים גם לנשים שעברו את גיל ה-50 להרות וללדת תינוק בריא, ובכך להיות אימהות בגיל מבוגר. אישה אשר יולדת לאחר שעברה את גיל 50 יכולה להיות אימא טובה בדיוק כמו אישה צעירה אשר יולדת בגיל צעיר, מהסיבה הפשוטה שלנשים בנות 50 ויותר אין בעיות נפשיות, פיזיולוגיות, בריאותיות וכדומה יותר מאשר לאימהות בגיל צעיר.

קשיים בתהליך הכניסה להריון

ככל שעולה גיל האישה כך הכניסה להיריון מלווה בקשיים רבים יותר. גיל האישה אכן משפיע על יכולת הפריון שלה. החל מגיל 35 חלה ירידה ביכולת הפריון של האישה והיא מחמירה ככל שהגיל מבוגר יותר. כמו כן, החל מגיל 30 מתחילות לצוץ הפרעות סביבתיות ומחלות שונות אשר עלולות להפחית גם הן את יכולת הפריון של הנשים.

לאחר גיל 35 חלה עלייה משמעותית מאוד בסיכויים לסיבוכים במהלך ההיריון ולפגמים בעובר. ממחקרים רפואיים אשר נערכו בקרב נשים שנכנסו להיריון בגיל מבוגר נמצא כי קיים סיכון גבוה יותר להפלות מאשר בקרב נשים שנכנסו להריון מתחת לגיל 30. נמצא כי בקרב נשים הרות מעל גיל 42, יותר ממחצית ההריונות הסתיימו בהריון חוץ רחמי, הפלה או "לידה שקטה"- לידת עובר מת. עוד נמצא במחקרים כי ככל שגיל האישה עולה, כך גדלים הסיכויים ללידת תינוק הסובל מתסמונת דאון או מאוטיזם.

הקשיים הפסיכולוגיים של הורות מאוחרת

לגידול ילדים בגיל מבוגר ישנם קשיים לא מעטים מבחינה פיזית, אך גם מבחינה פסיכולוגית. פרט לקשיים בהתרוצצות אחרי הילדים, בקימה אליהם בלילה וכדומה, ישנם קשיים פסיכולוגיים כגון חוסר אנרגיה נפשית, הפרעת הסתגלות בגידול ילדים לאחר שנים של התמקדות ב"אני עצמי", קשיים בחלוקת הזמן ובוויתור העצמי לטובת הילדים, קשיים במעבר מזוגיות ארוכת שנים (רק של בני הזוג) לסיטואציה משפחתית- זוג וילד, קשיים בגילוי הקרבה עצמית לטובת הילדים, כל החברות של האימא המבוגרת כבר נמצאות רחוק מתקופת גידול ילדים קטנים, כך שתכני החיים ונושאי ההתעניינות ביניהן שונים והאימא המבוגרת עלולה להרגיש בודדה במערכה, וכדומה.

היתרונות הפסיכולוגיים של הורות מאוחרת

על פי רוב, נשים שבחרו להיות אימהות בגיל מבוגר ילדו את ילדיהן כאשר היו מוכנות לכך מכל הבחינות: כלכלית, רגשית וכדומה. נשים אלו הן בעלות מוכנות גבוהה מאוד לגידול ילדים ונכונות יותר להיות אימהות מהרבה נשים צעירות אשר יולדות בגיל צעיר מתוך לחצי החברה ולא באמת מתוך מקום של בשלות נפשית.

אימהות מבוגרות, בדרך כלל, קשובות יותר לצורכי ילדיהן ויכולות להרשות לעצמן לבלות עמם זמן רב יותר. אימהות בגיל מבוגר מבוססות יותר מבחינה כלכלית מאשר אימהות בגיל צעיר, מה שמאפשר להן שקט נפשי, ביטחון ורוגע לטפח את ילדיהן ולהשקיע משאבים רבים בגידולם.

מכיוון שלרוב אימהות בגיל מבוגר מגיעה ממקום בשל, מנוסה ומוכן לילדים, הנשים מעבירות לילדיהן מסרים אחידים, יציבים, ברורים, חיוביים ורגועים יותר אודות החיים, מכיוון שהן לא נאלצות כבר "לרוץ" אחרי הפרנסה ומכיוון שיש להן ביסוס כלכלי יציב. על פי מחקרים, ילדים של אימהות בגיל מבוגר הופכים להיות אנשים חיוביים, יציבים מבחינה נפשית, רגועים ומצליחים יותר מילדים של אימהות בגיל צעיר. תכונות אלו יכולות להבטיח להם איכות חיים איכותית יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום