אשפוז יום פסיכיאטרי

אשפוז יום פסיכיאטריאשפוז יום פסיכיאטרי פועל על פי אותם עקרונות של אשפוז במחלקה פסיכיאטרית פתוחה בבתי חולים לבריאות הנפש, כשאין מדובר במקרים קיצוניים. בשיטת אשפוז זו, ניתן לקבל טיפול מקיף על ידי צוות מטפלים רב מקצועי, כשהמטופל נהנה משגרת חיים רגילה.

מחקרים רבים מראים כי שיטת אשפוז יום פסיכיאטרי יעילה מבחינה כלכלית וקלינית, מפחיתה את הצורך באשפוזים, ומובילה לשביעות רצון גבוהה יותר של המטופלים. מערכת בריאות הנפש תומכת בשיטה זו ובשנים האחרונות נפתחו מחלקות רבות לאשפוז יום, כמו בבתי החולים שלוותה, גהה, ומרכזי בריאות הנפש בנתניה ובבאר יעקב, הפועלים בחסות האגודה לבריאות הציבור.

יתרונות אשפוז יום פסיכיאטרי

שיטת טיפול זו כוללת שני יתרונות מהותיים:

חלוקה ארצית של מספר מחוזות המספקים טיפולים בבריאות הנפש, כשכל מחוז פסיכיאטרי פועל בנפרד ואחראי על פעילותו. המטופלים מופנים לקבלת הטיפול בהתאם לאזור מגוריהם, ומקבלים שירותים קהילתיים הצמודים לשירותי בריאות הנפש, כשהמטרה היא שמירת הרצף הטיפולי.

יתרון נוסף הוא הרחבת שירותי הקהילה והפחתת מערכי האשפוז. במסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי, ניתן להפחית את מספר מיטות האשפוז הפעילות בבתי החולים לבריאות הנפש, כשמהלך זה מוביל להפעלת מערכת קהילתית נרחבת הכוללת פתיחת יותר מרפאות המעניקות שירותי טיפול יום. גם מערכת השיקום הקהילתי מורחבת וכוללת מסגרות עבודה ודיור ייחודיות, הניתנים בין היתר באמצעות סל שיקום לנפגעי נפש.

מאפייני מסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי

שיטת טיפול זו מאפשרת למטופל להישאר בקהילה, בסביבתו הטבעית, תוך שהוא משפר את יכולת התפקוד שלו ללא בידוד חברתי. במילים אחרות, השהות במסגרת טיפול זו מאפשרת למטופל לחוות, ולו גם באופן מדגמי בלבד, תפקוד בסביבה חברתית טבעית, ללא הצורך להתנתק מהקהילה.

מטרת אשפוז יום פסיכיאטרי היא ללוות את המטופל מהגדרה של "מטופל בבריאות הנפש" לאדם המתפקד בחיים קהילתיים, לאחר שקיבל שירותי שיקום ושילוב בקהילה. שיטה זו מונעת התדרדרות למצב של צורך באשפוז מלא, כשהמטופל מקבל טיפול יעיל ומיידי.

שירותי מסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי

בתכנית הטיפול, נהנה המטופל משירותים הניתנים על ידי צוות רב מקצועי המעניק שירותים פעילים ברפואת הנפש. הוא מקיים מגעים הדוקים עם אנשי מקצוע המעניקים שירותי שיקום, רפואה ראשונית ורווחה. זוהי רמת פעילות גבוהה המחליפה ומשלימה את הצורך באשפוז מלא.

במסגרת אשפוז יום פסיכיאטרי נפגש המטופל עם הצוות הרב מקצועי, מתוך מטרה לחוות אווירה מאורגנת ופתוחה לעיצוב התנהגותי. המטפלים מעודדים את המטופלים להשתתף בפועל בהחלטות הטיפול שלהם, והם רשאים להחליט על פעילויות מיוחדות, ולבחור את קבוצות הטיפול שלהם. כך, למשל, מטופלים הסובלים מחרדה, דיכאון או הפרעה נפשית שאינה חמורה, יכולים להתוודע להתנהגותם החריגה בסביבה פתוחה ומקבלת, ובכך להתאושש ולהחלים מהר יותר.

כשהמטופל מקבל הזדמנות לקחת חלק פעיל בתהליך החלמתו, הוא מסגל כישורי סובלנות עצמית וסביבתית, ומשפר את כישורי המנהיגות שלו. הוא לומד להתמודד עם סביבה עוינת שאינה מכילה חריגות, ומעצב את התנהגותו כך שהיא מחליפה התנהגות שאינה בריאה או מסתגלת, בהתנהגות בריאה יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום