מחלקת אשפוז לנוער בבית חולים פסיכיאטרי

מחלקת אשפוז לנוער בבית חולים פסיכיאטרישירותים פסיכיאטריים כגון מחלקות אשפוז לנוער בבתי החולים הפסיכיאטריים, פועלים בדומה לשירותי בריאות הנפש של מבוגרים. ניתן למצוא מחלקות שפועלות על מסגרת אמבולטורית וכאלה שהן במסגרת אשפוז.

מטרת האשפוז הפסיכיאטרי היא לספק טיפול פסיכיאטרי ופסיכולוגי לבני נוער, הזקוקים לסיוע נפשי ולמניעת הפרעות התפתחות על רגע בעיות רגשיות. המטופלים, יוכלו לחזור למסגרת החברתית והמשפחתית, הלימודית והתעסוקתית הנורמטיבית מבסגרת שירותי הרפואה הנפשית. באמצעות משרד הבריאות, משקיעים מאמצים רבים בפיתוח משאבים טיפוליים לבני הנוער ברחבי הארץ. שירות  זה הינו נגיש וזמין לכל מי שזקוק לטפל בבן נוער שנקלע לבעיות נפשיות או התנהגותיות שמצריכות הסתכלות, אבחון וטיפול נכון.

היום כבר הוכנסו לשוק תרופות פסיכיאטריות חדשות לסל התרופות ושינויים נוספים בשיטות חדשות לטיפול באוכלוסיית חולי הנפש שהביאו לשיפור ניכר המצב הבריאות הנפשית של בני נוער שלקו בנפשם. הודות לשיטות הטיפול החדישות הנוער יכול כבר להישאר במסגרת , חברתית טבעית ומוכרת.

האתגרים שמוצבים למחלקות האשפוז לבני הנוער

למרות החידושים בתחום הרפואה הפסיכיאטרית בקרב בני הנוער, עדיין יש מקום לשיפור וישנם אתגרים רבים שמוצבים במחלקות הפסיכיאטריות של בני הנוער בבתי החולים לחולי נפש ברחבי הארץ. מדובר על בתי חולים שיש בהן מחלקות ללוקים בנפשם עד גיל 17. האתגרים הרבים בכל הנוגע לשירותי בריאות הנפש קשורים גם לתקציבים של משרד הבריאות, כך שאם היו התקציבים הדרושים היה שיפור ניכר בטיפול בבני הנוער המאושפזים במחלקות אלה.

בעשורים האחרונים בישראל, ישנו שינוי של מדיניות בתחום בריאות הנפש. על פי חקירה ממלכתית, שנערכה בשנת 1991בוועדת נתניהו, הוחלט במשרד הבריאות על רפורמה בשירותי בריאות הנפש. ההחלטה שנקבעה היא  העברת האחריות לקופות החולים. הרפורמה המבנית שעיקרה היה צמצום המיטות בבתי החולים לבריאות הנפש יושמה, אך העברת האחריות לקופות החולים, עדיין לא יושמה.

הקשיים העתידיים הצפויים לנוער שאושפז במחלקות פסיכיאטריות

עדיין קיימות בעיות מרכזיות  בתחום שירותי בריאות הנפש לבני הנוער. קיים מחסור בכוח אדם מקצועי כמו מחסור בפסיכיאטרים, מומחים לילדים ובני נוער, כך שהמחסור בכוח האדם, אינו מתבטא רק באשפוז של בני הנוער במחלקות הפסיכיאטריות, כי אם גם בטיפול הפסיכיאטרי בקהילה עצמה. מחסור זה, גורם לתורי המתנה ארוכים של חודשים. יש כאלה שטוענים, כי מחסור זה, מגביר את מגמת האשפוז החוזר בבתי החולים הפסיכיאטריים והעלייה בשיעור המאושפזים בקרב בני הנוער בשנים האחרונות.

אחת הבעיות הקשות היא שמשאירים בני נוער באשפוז פסיכיאטרי, למרות שהטיפול בהם הינו טיפול אמבולטורי, מה שמחריף את מצבם הנפשי ועלול להסב להם נזק. גם הרישומים של אשפוז בני נוער שאין הם חייבים באשפוז, מדביק עליהם סטיגמה שלילית, מה שיקשה עליהם בעתיד, להתגייס לצה"ל וכן להתקבל למקומות עבודה. המחסור במסגרת פוסט אשפוזית בכל הארץ רק מחריפה את מצבם הנפשי של בני הנוער ועל זה מסכימים גם הפסיכיאטרים.

מתי יש לאשפז בני נוער ובאילו אבחנות?

אשפוז פסיכיאטרי של בני נוער יכול להתקיים, אם אובחנו בהם הפרעות אורגניות, הפרעות נפשיות או התנהגותיות בשל שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים. למשל סכיזופרניה, הפרעות נוירוטיות, תסמונת התנהגותית שקשורה להפרעות פיזיולוגיות או פיגור שכלי שמתגלה כבר בילדות. אי השלמת העברת האחריות לטיפול באנשים שלוקים בנפשם אך הם ברי תפקוד,  ממשרד הבריאות לקופות החולים מעלה תמונת מצב עצובה, שיכולה להיראות אחרת, באמצעות מתן טיפול הולם בשירותים שיכולים להינתן בקהילה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום