תסמינים נפשיים בנשים הסובלות מאי פריון

תסמינים נפשיים בנשים הסובלות מאי פריוןנכון לחמש השנים האחרונות, 15 אחוז מכל הזוגות יגלו, ובסבירות גבוהה, שהם סובלים מאי פריון. במחצית מהמקרים בעיית אי הפריון קשורה בגבר ובמחצית מהמקרים היא קשורה באישה. לא תמיד ניתן להבין מדוע מופיעה התופעה ובמצבים רבים אי הפריון, בין אם אצל הגבר ובין אם אצל האישה, הוא בלתי מוסבר.

לשמחתנו, ולאור הפיתוחים הרבים מאד בתחום הרפואה והטכנולוגיות החדשניות הקשורות אליהם, יכולים זוגות אלה לבחור בהליך של טיפולי הפריה, המסייע להם להגיש את חלומם ולהביא ילד לעולם.

חשש מאי פריון והתחושות הנלוות לכך

ישנם לא מעט מקרים של אי פריון זמני, הנובעים בשל לחצים נפשיים ורצון עז לתינוק. מקרים אחרים, שקשורים דווקא בגברים, נובעים פעמים רבות בשל סיבות רפואיות שונות, סיבות חולפות, כמו למשל מחלת חום, המשפיעה על איכות הזרע ועוד.

בעוד שחלק מהנשים ממשיכות להרות ומבלי שיעלו בהן חששות מיותרים, אחרות, וגם אם חוות כישלון חד פעמי, פונות לאבחונים ולבדיקות מעמיקות מתוך פחד שמדובר באי פריון. הפחד הזה, הבא בתצורות שונות, מתגלה כבלתי מוצדק ונובע מחרדה עזה ורצון להיכנס להריון. גם המפגש עם רופא נשים, המתמחה בטיפולי פוריות, עשוי להוביל למתח ולחרדות אצל הנשים, ובמיוחד אם צפויה להן סדרה ארוכה של בדיקות.

אי פריון מוביל ללא מעט תחושות אצל האישה. חרדות, מתחים ואפילו דיכאון עשויים להיות נלווים לכך ולהשפיע על יכולתה של האישה להיכנס להריון. כך נוצר, למעשה, כמעין מעגל קסמים, המשבש את פוריות האישה ומונע ממנה את הכניסה להריון.

לנשים החוות זאת, מומלץ לקחת פסק זמן, להירגע ובעיקר לתת לטבע לעשות את שלו. לרבות מהן אף מומלץ להפסיק לתקופה את טיפולי הפוריות, שכן אלה יכולים פעמים רבות להשפיע על שגרת החיים, להפריע לזוגיות וגם לפגוע בתחושת הערך העצמי, הן של האישה והן של הגבר. ולכן, רופאים רבים ממליצים לנשים לפנות להליך של טיפולי פוריות רק לאחר שנה של ניסיונות טבעיים להיכנס להריון ולא לפני כן.

כל זאת, כמובן, מלבד מקרים בהם מדובר בבעיה רפואית כלשהי, כמו הפרעה בביוץ, דלקות באברי המין הנשיים ועוד. במקרים כאלה מומלץ לפנות לטיפולים מוקדם ככל שניתן וגם במקרים בהם גיל האישה מעל ל – 37.

בעיות פוריות והשלכותיהן

נשים, המגלות שהן סובלות מאי פריון, חוות קשת רחבה של תחושות, כשתחושת התדהמה היא החזקה מכולן. אליה מצטרפות לאחר מכן תחושות נוספות, כמו דיכאון, אשמה, חרדה וגם תחושה של אבדן. אבדן היכולת להביא ילד לעולם באופן טבעי ובמקום זאת להיאלץ לבחור בהליך רפואי, מנוכר ולא נעים.

מדובר בתחושות חזקות מאד הנמשכות במשך זמן מה עד לתחושת הקבלה, ההשלמה וגם ההתארגנות לקראת ההליכים הרפואיים שיעזרו בכך. גם לאחר ההשלמה עם אי הפריון, חוות הנשים עליות וירידות במצבי הרוח, תקווה רבה להצלחתו של הטיפול, שמחה ותחושה של עידוד ומיד לאחריהן נפילה, אכזבה ואפילו ייאוש במידה וההליך לא צלח. חשוב לקחת זאת בחשבון ולהבין שגם מצבים כאלה עשויים להופיע בדרך ואין מנוס מהם.

מחקרים רבים מצאו את הקשר ההדוק שבין הצלחת טיפולי הפוריות למצבם הנפשי של בני הזוג. מצב נפשי רגוע, וויסות הלחץ הנפשי הנלווה להליך כולו והסתגלות למצב החדש יכולים לשפר באופן משמעותי את סיכויי הצלחת הטיפולים ועל האופן שבו מתמודדים שני בני הזוג עם כך. החוסן הגופני יחד עם החוסן הנפשי יכולים לעזור לאישה לעבור את התקופה הזו בקלות רבה יותר, וזאת כמובן לצד קבלת תמיכה רבה מבן הזוג, הלוקח בכך חלק בלתי נפרד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום