בתי אבות לקשישים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות

בית אבות תשושי נפשקשישים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות או קשישים תשושי נפש הם קבוצת קשישים ייחודית הדורשת טיפול המותאם לצרכיה.

בחלק מבתי האבות ישנן מחלקות מיוחדות המיועדות לטפל באוכלוסייה זו. הטיפול באוכלוסיית הקשישים חולי הנפש או באוכלוסיית הקשישים תשושי הנפש יכול להיות במחלקות סיעודיות בעלות צוות המוכשר לכך, או במחלקות לתשושי נפש.

בעיות פסיכיאטריות בגיל הזהב

ישנם שני סוגים עיקריים של קשישים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות:

קשישים שסבלו מבעיות פסיכיאטריות עוד לפני שהגיעו אל גיל הזקנה, ואל בעיות אלה נוספות בעיות הזקנה. או קשישים שהיו בריאים במשך השנים וסובלים מתשישות נפש עקב בעיות זקנה כגון: דמנציה או אלצהיימר.

שתי הקבוצות הן שונות במהותן, אך חלק ניכר מהקשישים השייכים לקבוצות אלה זקוק לטיפול והשגחה אינטנסיביים הכרוכים במצב הנפשי.

טיפול בקשיש הלוקה בנפשו דורש צוות מקצועי מיוחד, ובראש ובראשונה מעקב וטיפול של רופא פסיכוגריאטר המומחה לטיפול בבעיות פסיכיאטריות בגיל הזקנה.

מה ההבדל בין מחלקה סיעודית למחלקה לתשושי נפש?

מחלקה סיעודית הינה מחלקה המיועדת לקשישים המתקשים בביצוע פעולות היום יום בכוחות עצמם וזקוקים לעזרה בביצוע רוב הפעולות. במחלקה יכולים להיות קשישים צלולים בדעתם, אך מוגבלים מבחינה פיזית.

מחלקה לתשושי נפש הינה מחלקה אשר רוב דייריה הינם דמנטיים או חולי אלצהיימר. חולים אלה יכולים להיות במצב פיזי תקין יחסית, אך הקושי בתפקוד בא לידי ביטוי בחלקים הנפשיים והקוגניטיביים.

במחלקה לתשושי נפש תמיד יהיה רופא פסיכוגריאטר חלק מצוות המחלקה הקבוע. במחלקה סיעודית אין הכרח כי יהיה רופא פסיכוגריאטר קבוע.

סוג נוסף של מחלקות בהן שוהים גם קשישים תשושי נפש הן מחלקות מן הסוג של סיעודי – מורכב. במחלקה מסוג זה יהיו דיירים שסובלים משילוב של בעיות. למשל: תשוש נפש שהוא גם סיעודי מבחינה פיזית.

השירותים הייחודיים בבית אבות או במחלקה לתשושי נפש

בית אבות או מחלקה המיועדים לתשושי נפש נותנים לאוכלוסיה זו מענה מקיף ומיטבי. מחלקות אלה כוללות צוות הנמצא במחלקה 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. כך שישנה הגנה והשגחה מקסימאלית על דיירי המחלקה.

הצוות הרב-מקצועי כולל אנשי מקצוע מתחומים שונים, שמטרתם טיפול, השגחה, גרייה ושיקום. חברי הצוות כוללים: רופא פסיכוגריאטר, רופא גריאטר, אחיות, צוות סיעודי שתפקידו טיפול סיעודי אישי בכל דייר, עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים, צוות חינוכי שאחראי על קיום פעולות בידור, תרבות, חברה והעשרה .

בנוסף לשירותים אלה מקבלים הדיירים את כל צרכיהם במסגרת בית האבות: שירותי ניקיון, אספקה של כל הארוחות, כביסה, שירותי אבטחה, ועוד.

שירותים ייחודיים בתחום בריאות הנפש במחלקות לתשושי נפש

מעבר לשירותים הרגילים המסופקים גם במחלקות סיעודיות, במחלקות לתשושי נפש ישנה תשומת לב יתרה לחלק הפסיכיאטרי.

  • מעקב קבוע של רופא פסיכוגריאטר, התאמת טיפול תרופתי, והקפדה של צוות האחיות על נטילת התרופות כנדרש.
  • מעקב קבוע אחר השפעת הטיפול התרופתי על הקשיש, ושינוי הטיפול בהתאם לצורך.
  • טיפול פסיכולוגי לקשישים המסוגלים לכך.
  • הפניה למסגרות בתחום בריאות הנפש במידת הצורך, על ידי העובדת הסוציאלית במחלקה.
  • סיוע וייעוץ לבני המשפחה בדבר ההתמודדות עם הקשיש תשוש הנפש על ידי העובדת הסוציאלית במחלקה.
  • קשר עם שירותי בריאות הנפש בקהילה: במצבים של החמרה, או כאשר רופא המחלקה אינו זמין – יצירת קשר עם פסיכיאטר בקופת החולים, בתחנה לבריאות הנפש הקהילתית או במקרים חמורים הפניה לבית חולים פסיכיאטרי.

קשישים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות וזקוקים להשגחה וטיפול ייחודיים להם, יכולים לקבלו במחלקות לתשושי נפש בבתי אבות או במחלקות סיעודיות המוכשרות לכך.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום