גירוי מוחי עמוק

גירוי מוחי עמוק, היא שיטת טיפול פסיכיאטרי פולשנית, אשר מחדירה לראשי המטופלים אלקטרודה. אלקטרודה זו מחוברת לקוצב מסוג מסוים הנמצא בחזה המטופל והוא זה השולח גירוי חשמלי לאותו אזור במוח האחראי, כנראה, על הדיכאון למשל.

שיטת הטיפול הנקראת גירוי מוחי מגנטי עמוק (Deep Transcranial Magenetic) לעומת זאת, היא שיטת טיפול לא פולשנית כנגד תופעות פסיכיאטריות, אשר מנסה ליצור חשיפה לשדות מגנטיים לאזורים שונים בקליפת המוח.

גירוי מגנטי יכול להגיע לרבדים עמוקים בקליפת המוח. כיום, נעשה בשיטות אלו שימוש במיוחד להפרעות טורדניות-כפייתיות (OCD) ודיכאון קליני קשה.

איך מתבצע הטיפול?

גירוי מוחי עמוק נעשה בהרדמה מלאה במסגרת אשפוז. הטיפול מוצע בסדרות והוא נעשה באופן קצר (10 דקות). תוצאות הטיפול יורגשו כבר לאחר הטיפול השישי ואילך. תופעות הלוואי של הטיפול יהיו זהות לטיפולים אחרים הנעשים בהרדמה מלאה. כמו כן, יוכלו להופיע הפרעות זיכרון שונות, בדרך כלל לטווח קצר. סיבוכים ותופעות לוואי נוספים כמו זיהומים או דימומים גם הם אפשריים.

במהלך הטיפול, מושתלת אלקטרודה במוחו של המטופל והיא מחוברת למחולל פעימות. הגירוי החשמלי ניתן מבחוץ, ולכן ניתן לבקרה ולשליטה. במהלך הפרוצדורה, המטופל נשאר ערני על מנת שאפשר יהיה להמשיך לקבל תגובות מהמוח, אולם לא מרגישים כאב.

הטיפול בגירוי מוחי עמוק יותאם בדרך כלל למצב או לתופעה הפסיכיאטרית הספציפית. התגובה החשמלית הקורית במוח כתגובה לטיפול, לא ידועה במלואה. אולם בפעולה זו משתחררים חומרים כימיים כמו הורמון הסרוטונין ופוסופפטידים אחרים אשר אחראים על גירוי מערכת העצבים.

תגובת המטופל לטיפול

גירוי מוחי עמוק נחשב כאמצעי יעיל מאד וכשיטת הטיפול המועדפת בחולים עם דיכאון עמוק העמיד לתרופות. עם זאת, בדרך כלל טיפול זה יוצע רק במצבים קיצוניים, במקרים בהם אין דרך אחרת נוספת לטיפול. על פי המידע המצטבר בשיטת טיפול זו של גירוי מוחי עמוק, נראית השפעה של הגירוי החשמלי על פעילות המוח.

המטופלים אשר נשארו לא מודעים לזמני הגירוי, העידו כי בזמן העברת החשמל, הסימפטומים נעלמו והם הרגישו תחושת רוגע ועוררות. רגשות אלה השתנו כאשר הופסק הגירוי החשמלי.

תוצאות הטיפולים במרבית החולים השביעו רצון. עם זאת, יש לקחת בחשבון את הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בטיפול זה. הטיפול מוצע, כיום, רק למקרים קיצוניים אשר התרופות ושאר הטיפולים לא הועילו. תופעות הלוואי הן רבות ומהוות סיכון ממשי לסובלים מהם. על המטופל ובני משפחתו להשתחרר מהסטיגמות והדעות הקודמות אשר נלוות לטיפול זה, ולהאמין בתוצאותיו הטובות והאפקטיביות. טרם הטיפול, תיעשה חשיבה מחודשת של הרופא המטפל בדבר הסיבוכים הרלוונטיים אל מול התועלת הצפויה.

גירוי מוחי עמוק – שימושים נוספים

הפרעות פסיכיאטריות כמו דיכאון או הפרעות כפייתיות מורידות בצורה משמעותית את איכות החיים של הסובלים מהן. תופעות אלו, במצבם הקיצוני יכולות להביא לידי שיתוק וחוסר פעילות חיונית. תרופות רבות נרשמות על ידי הרופאים, לטיפול במחלות אלה, אולם ישנו אחוז ניכר מהמטופלים אשר אינם מגיבים לטיפול תרופתי גם לאחר פרק זמן ממושך של נטילתן. עבור חולים אלה, נעשים פיתוחים שונים ונוספים של שיטה זו ושיטות אחרות.

גירוי מוחי עמוק יכול גם לטפל במגוון הפרעות אשר ביטויים הוא פיסי בעיקרו, כמו למשל פרקינסון או אפילפסיה. הטיפול מאושר על ידי FDA  לטיפול בפרקינסון והפסקת הרעד הנלווה למחלה זו. הגירוי החשמלי מועבר על ידי האלקטרודות לאזורים האחראיים על הפעילות המוטורית. כמו כן, הטיפול יכול להימצא יעיל בכאב כרוני ממקור עיצבי . בטיפול בהפרעות פסיכיאטריות, טיפול זה נחשב עדיין כניסיוני, למרות צבירת התאוצה והתוצאות הטובות אשר מיוחסות לו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום