גירושין מאדם הלוקה במחלה נפשית

גירושיןבכדי להתגרש מאדם שאינו בריא בנפשו יש צורך באבחנה פסיכיאטרית שתוכיח את מחלתו. אולם, כאשר אדם נמצא כלא כשיר נפשית אי אפשר לחייבו לתת גט לאשתו אלא עד שמצבו הנפשי ישתפר משום שהוא אינו מודע למעשיו.

כדי להמחיש את הסיטואציה נבאר אותה בעזרת מקרה שהוכרע בבית הדין הרבני בצפון הארץ: בני זוג, ישראלים, יהודים שהתחתנו כדת וכדין, אולם לפי גרסת האישה בחלוף מספר שנים יחסיהם עברו תהפוכה והם החליטו להתגרש. האישה עמדה בפני בית הדין הרבני וביקשה להכריח את בן זוגה להעניק לה גט ובכך לשחרר אותה מהנישואים האלו.

האישה טענה שעל בית המשפט להיענות לבקשתה משום שבעלה סובל מהפרעות נפשיות אשר משפיעות עליה ועל ילדיהם באופן בלתי נסבל אשר מקשה על חייהם. היא מוסיפה ואומרת שכחלק מההפרעה הנפשית הוא נהג כלפיה וכלפי ילדיהם באלימות ואף הטריד מינית מספר נשים צעירות. הבעל לא עשה לעצמו חיים קלים ואף בית הדין הוסיף שהתנהגותו בזמן הדיונים הייתה "בלתי סבירה".

מנגד, הבעל הכחיש לחלוטין את דברי אשתו וסירב להעניק לה גט. בית הדין הרבני ביקש מהבעל לעבור הסתכלות פסיכיאטרית על מנת להכריע במחלוקת לגבי מחלת הנפש שלו. אולם, הבעל סירב בכל תוקף לעבור הסתכלות פסיכיאטרית למרות הוראת בית הדין.

קביעת מצבו הנפשי של בן הזוג

כל מי שעוסק או שהייתה לו אינטראקציה כזו או אחרת עם עולם המשפט בעבר יודע שכדי להוכיח טענה מקצועית בבית המשפט (לדוגמא: בתחום הרפואה, הביולוגיה וכדומה…) יש להביא מומחה בתחום אשר יוכל להעיד ולהוכיח אותה.

במקרה של תיק זה, משום שהבעל סירב להיבדק על ידי פסיכיאטר מומחה, נפסק שבית הדין יחליף את המומחה הפסיכיאטרי ויבחן בעצמו את נבכי נפשו של הבעל, מדובר בפעולה חריגה.

משום שבתי הדין הרבניים מסתמכים על הלכות המשפט העברי, בית הדין יכול לכפות על בעל לתת גט לאשתו וכאשר הוא מסרב לעשות זאת או כאשר הוא לא עונה על שאלות בית הדין חזקה היא שהוא משקר.

בדיון זה קבע בית הדין הרבני שבעל אשר מסרב לעבור הסתכלות פסיכיאטרית, דינו זהה לזה המסרב לענות על שאלות בית הדין, קרי – שקרן שאינו דובר אמת.

עוד קבע בית הדין שבמקרים בהם מצבו הנפשי של הבעל מעורער אולם לא מעורער במאה אחוזים ואם הוא גרם לסבל נוראי לאשתו ניתן לחייב אותו להעניק לה גט. זאת מהסיבה שאי אפשר לצפות מאדם להישאר נשוי לאדם אשר מתעלל בו וגורם לו לקשיים.

בתיק זה נפסק, משום שהבעל לא התנהג בצורה ראויה ומשום שלא שיתף פעולה וסירב לעבור הסתכלות פסיכיאטרית, והוחלט על ידי בית הדין שהוא אכן סובל ממחלת נפש וחייבו אותו לתת גט לאשתו.

התייחסות בית הדין הרבני לרצון גירושים מאדם חולה נפש

במקרים בהם ימצא שבן הזוג, גבר או אישה, לוקים במחלה נפשית יכול בית הדין הרבני לחייב את בן הזוג החולה לתת גט לבן זוגו. הסמכות לעשות זאת שמורה לבית הדין הרבני בלבד ואינה תקפה בהחלטות של בית המשפט לענייני משפחה.

כפי שצוין לעיל, כדי לקבוע אם הבעל או האישה לוקים בנפשם יש להעבירם להסתכלות פסיכיאטרית על ידי פסיכיאטר מומחה אשר יחווה את דעתו המלומדת בנושא ולפי כך בית הדין יכריע אם בן הזוג המדובר אכן סובל ממחלת נפש אשר פוגמת בנישואין.

האפשרות של בית הדין להכריח את הבעל לתת גט לאשתו נחוצה במקרים בהם הוא אכן נחשב לחולה נפש משום שאחרת הוא לא אחראי למעשיו ולדבריו לכן הוא לא יכול לתת את הגט בעצמו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום