גישות טיפול לגמילה מסמים קשים

גמילה מסמים קשיםהתמכרות לסמים קשים היא סוגיה מורכבת הכוללת צורך כפייתי בסמים והשתוקקות בלתי נשלטת. למרות שהמשתמש מבחין בהשלכות ההרסניות של התמכרותו, הוא ממשיך בשימוש בהם.

כפי שניתן לדמיין, התמכרות כה חזקה אינה קלה לטיפול. היות והתמכרות לסמים כרוכה בממדים רבים ושונים, היא משבשת היבטים רבים בחיי המשתמש, ולכן ההתאוששות כה קשה.

במקרים רבים, תכנית גמילה יעילה משלבת מספר מרכיבים שונים, אשר כולם נועדו לטפל בהיבט מסוים של ההתמכרות ותוצאותיה.

כדי להיגמל, המכור צריך לקבל החלטה שלא להשתמש לעולם שוב בסמים. הבנה זה מובילה להחלטה להקפדה על אורח חיים נטול סמים ותפקוד תקין בחיים האישיים, במשפחה ובחברה.

עקרונות טיפול תרופתי יעיל

מחקר בנושא התמכרות לסמים הוכיח שכדי להתגבר על התמכרות, להימנע מסמים ולהיגמל מהם בהצלחה, קיימים מספר גורמים חשובים. עקרונות המפתח הבאים מבוססים על מחקר ומהווים את הבסיס לכ תוכנית גמילה יעילה.

התמכרות לסמים קשים היא סוגיה מורכבת שניתן לטפל בה – היא משפיעה על ההתנהגות ותפקוד המוח, ומובילה לצורך חסר שליטה להשתמש בסמים.

תוכנית גמילה אישית – אין אפשרות אחת להיגמל מסמים קשים, ולא כל תכנית גמילה עובדת על כל המכורים.

זמינות הטיפול – חשוב שהמשתמש בסמים ידע שקיימת תוכנית גמילה זמינה עבורו.

תוכנית טיפול מקיפה – כדי שתוכנית הגמילה תהיה יעילה, היא חייבת לטפל בהיבטים אחרים מלבד השימוש בסמים, ולענות על צרכים מרובים.

משך תהליך הגמילה – חיוני שהתוכנית תאפשר זמן מספיק להתאוששות.

חשוב להעריך ולשנות את תוכנית הגמילה ברציפות – זה הכרחי כדי להבטיח שהיא עונה על הצרכים המשתנים של המטופל.

דטוקסיפיקציה היא הצעד הראשון בלבד בטיפול בהתמכרות – היא עושה מעט כדי להקל את השימוש בחומרים.

גמילה בכפייה – כדי שהטיפול יהיה יעיל, הוא אינו חייב להתבצע מרצון.

מרכיבי תכנית גמילה מסמים קשים

תכנית גמילה מסמים מחייבת את מעורבות המכור בתהליך ההתאוששות, ברמה שנוחה עבורו. היות וכל אדם שונה, קיימות אינספור תכניות זמינות המתאימות לאמונות של אדם, להתמכרות הפרטנית שלו וסוגיות אפשריות אחרות העשויות להיות חשובות.

לדוגמא, אם אדם אתאיסט, סביר להניח שלא יחוש בנוח בתכנית הבראה המציבה דגש כבד על ערכי דת. היבטים אלו חלים אף על טבעונים או אנשים בעלי גישה הוליסטית לחיים, העשויים לחוש שלא בנוח עם תכנית גמילה מסמים קשים, היות והם מעוניינים לרפא את עצמם באופן טבעי.

למרות שחלק מתכניות הגמילה עשויות להיראות טריוויאליות בהתחלה, אדם מבלה מספר שבועות, אולי אפילו חודשים באותו מרכז גמילה, ולכן השירות חייב להתאים להשקפת חייו, אופיו וערכיו.

השיטות השונות הזמינות לגמילה מסמים

קיימים סוגים שונים של שיטות גמילה זמינות, ואלו הגישות העיקריות:

שיטת 12 הצעדים לגמילה מסמים

בעוד שזוהי תכנית המתאימה לתכניות גמילה של אלכוהוליסטים אנונימיים (AA), הלומדים את שיטת 12 השלבים, תכניות אלו שונות בגישתן. הואיל ותכנית אלכוהוליסטים אנונימיים היא תכנית ממוקדת רוחנית, השיטות האלטרנטיביות מאמינות באחריות אישית ובשיטה להעצמה עצמית.

להבדיל מגישת 12 הצעדים המסורתית, תכנית זו מקדמת את הרעיון של מתודולוגיה מותאמת אישית, אשר צריכה להתאים את עצמה למטופל, במקום שהמטופל יתאים את עצמו אליה.

טיפול תרופתי – שיטה זו שנויה במחלוקת וכוללת שימוש בתרופות חזקות כדי להקל את לחצי ההתמכרות. הדוגמה המפורסמת ביותר היא ההמלצה על שימוש במתדון למכורים לסמים שהשתמשו במשך תקופות ארוכות בהרואין. הרעיון הוא לשחרר את המכור מההיבט הפלילי, כצעד חשוב לקראת התאוששותו ושיבתו לחיים תקינים.

אבחון כפול – זוהי גישה שנויה במחלוקת נוספת. היא מתארת חולים הסובלים מבעיות נפשיות והתמכרות לסמים קשים. היות והיחסים בין שתי הבעיות מורכבים למדי, התומכים בגישה זו מאמינים כי היא הכרחית, בעוד שהמתנגדים סבורים שיש להיזהר ביותר בקביעה אם ההתמכרות הייתה קיימת מראש, או אם המצב הנפשי עשוי להיות הגורם להתמכרות לסמים קשים.

תהליך גמילה המבוסס על אי אמונה – תכנית זו מבוססת על עקרונות אלכוהוליסטים אנונימיים, או שניתן להתאימה, אך אינה נושאת את אותם מאפיינים דתיים.

תוכנית גמילה המבוססת על אמונה – חלק מהמטופלים הנאבקים בהתמכרות לסמים קשים מרגישים מחוזקים על ידי אמונתם. לכן התוכנית מבוססת על יישום ההסתמכות על אלוהים או על כוח רוחני. במילים פשוטות, אנשים המחזיקים באמונות דתיות חזקות, עשויים לחוש נוח יותר סביב אנשים החולקים את אמונותיהם.

טיפול  הוליסטי או ביופיסי – שיטה זו נובעת מהאמונה לפיה אין להתייחס להתמכרות כאל 'בעיה', אלא כחלק מהבעיה. כלומר, טיפול בבעיות פיזיות אינו מספיק, וחשוב לענות על הצרכים החברתיים, הרוחניים והפיזיים של המטופל, על מנת לספק התאוששות מלאה.

טיפול התנהגותי קוגניטיביהשאלה המניעה גישת טיפול זו היא 'מה הסיבה הבסיסית של אדם המעוניין להשתמש בסמים קשים'? המשתמש לא התעורר יום אחד מכור לחומר בלתי חוקי, ובמקרים רבים קיימות סיבות שבגללן הוא פנה לסמים. טיפול בבעיות יסוד אלו הוא צעד חשוב בהבטחת פיכחון לטווח הארוך.

עם סוגים כה רבים של שיטות גמילה זמינות, חשוב לשקול בזהירות את האפשרויות לפני קבלת החלטה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום