דיור מוגן והוסטלים לנפגעי נפש

כל אדם אשר מוגדר מטעם המוסד לביטוח לאומי דיור מוגן והוסטליםכבעל נכות נפשית של מעל לארבעים אחוז זכאי לשירותי שיקום מטעם משרד הבריאות. שירותי השיקום של משרד הבריאות כוללים, הוסטל, דיור מוגן, מפעל מוגן, תעסוקה נתמכת וטיפולי שיניים.

לקבלת הזכויות הללו, יש להגיש בקשה לוועדה מיוחדת של משרד הבריאות באמצעות עובדת סוציאלית, עימה נמצאים בקשר במרפאה לבריאות הנפש או בקופת החולים. בבקשה מפרטים בדיוק את השירות אשר מבקשים, הן למגורים והן לתעסוקה.

דיור לנפגעי נפש

דיור לנפגעי נפש כולל, כאמור הוסטל או דיור מוגן. מדובר במסגרות דיור בבתים משותפים עם עוד אנשים או בביתו של המשוקם. מסגרות אלו הם מסגרות שיקומיות שמיועדות להוציא את נפגעי הנפש מבתי החולים אל הקהילה ולשקמם וללמדם כיצד לחיות כאנשים נורמטיביים בקהילה.

לכל משוקם נערכת תוכנית שיקום המיועדת באופן פרטני לתת מענה לצרכים של אותו משוקם. בתוכנית יהיה פירוט של המטרות השיקומיות עליהן עובדים עם המשוקם. המטרות יהיו החל מעשיית מקלחת באופן עצמאי, לימוד ניקיון הבית וטיפול בצרכים האישיים בתוך הבית ועד התמודדות עם המסגרות השונות בקהילה, כולל הליכה לעבודה ותפקוד במסגרת תעסוקתית. המשוקמים לומדים לנהל משק בית, לערוך קניות, לנקות, לבשל, לעשות כביסה, לנהל תקציב חודשי ועוד.

הוסטלים

אלו מסגרות אשר נותנות מענה שיקומי וטיפולי לנפגעי נפש הזקוקים להשגחה וסיוע עשרים וארבע שעות ביממה. ישנם מספר סוגים של הוסטלים לפי צרכים שונים ורמות תפקוד שונות, כאשר בדרך כלל הצוות של ההוסטל כולל: מנהלת, עובדות סוציאליות, מדריכים שיקומיים ואם בית.

הוסטל מגורים טיפוליים

מיועד לנפגעי נפש בעלי תפקוד הנמוך ביותר, אשר אובחנו כלא מסוגלים לקחת חלק בהוסטל כוללני ואינם מסוגלים לנהל חיי פנאי וחברה, אך עם ליווי צמוד עשויים להשתקם ובעתיד להשתלב במסגרת של דיור בקהילה. בהוסטל זה יש ליווי צמוד, רפואי וסיעודי.

הוסטל כוללני

בהוסטל כוללני משתלבים נפגעי נפש ברמת תפקוד קצת יותר גבוהה, אשר מסוגלים לקחת חלק בפעילויות שונות אך זקוקים ליחס וטיפול צמוד מצד הצוות המטפל ולטיפול רפואי צמוד.

הוסטל מתוגבר

מיועד לנפגעי נפש בעלי תפקוד גבוה יותר מאלו אשר בהוסטל הכוללני. הם בעלי בעיה נפשית חמורה, אך עם מסוגלות גבוהה יותר. הם מסוגלים להתנהל באופן עצמאי חלקי ומקבלים ליווי חלקי של המטפלים בהוסטל. הם משתתפים בפעילויות חברתיות ומשולבים במסגרות תעסוקתיות. השיקום עימם מתמקד בתפקוד במסגרות התעסוקה.

הוסטל לצעירים

זהו הוסטל אשר מיועד לנפגעי נפש בין הגילאים 18-38 בעלי תפקוד גבוה יחסית להוסטלים אחרים. דיירי ההוסטל מקבלים ליווי של עובדת סוציאלית ומדריך שיקומי אחת לשבוע בלבד, כאשר בהוסטל עצמו יש איש צוות סביב השעון. דיירי ההוסטל מסוגלים לקחת חלק בפעילויות חברתיות ותעסוקתיות. בדרך כלל השלב הבא מהוסטל לצעירים יהיה דיור מוגן.

דיור מוגן

דיור מוגן מיועד עבור נפגעי נפש בעלי תפקוד גבוה יותר מאלו אשר בהוסטלים, או עבור אנשים אשר מתגוררים עם משפחותיהם ואינם מעוניינים לצאת למסגרת בקהילה.

דיור מוגן קבוצתי

זוהי דירה אשר מושכרת על ידי החברה אשר מספקת את השירותים השיקומיים עבור נפגעי הנפש. לרוב מדובר במשתקמים אשר היו קודם בהוסטל ויצאו ביחד מההוסטל לחיים עצמאיים יותר. הם מנהלים את הדירה באמצעות ליווי של עובדת סוציאלית ומדריך שיקומי. נבנות להם תוכניות שיקום בדומה לדיירי הוסטל ואף עימם עובדים על הדברים אשר הם עדין מתקשים בהם.

דיור מוגן רגיל

אלו אנשים אשר מתגוררים בביתם, לעיתים עם נשותיהם והילדים ולעיתים עם הוריהם. במסגרת הדיור המוגן הם מקבלים ליווי של עובדת סוציאלית ומדריך שיקומי.

דיור מוגן והוסטלים לנפגעי נפש הם מסגרות דיור בבתים משותפים יחד עם עוד מספר אנשים, או מסגרות דיור יחידניות, בהן האדם מתגורר לבדו. בבתים יש תמיכה צמודה של מדריכים המסייעים לאנשים בכל הקשור לפעולות היום יום הבסיסיות, כמו: ניהול סדר היום, ניהול משק הבית, עריכת קניות, ניקיון, כביסה, ניהול חשבונות שוטפים, הגעה לקופות החולים במידת הצורך ויצירת פעילויות חברתיות שונות.

 

הוסטלים

מסגרת מגורים זו נועדה לאותם אנשים שיצאו ממוסדות בריאות הנפש והם זקוקים להשגחה צמודה ולהדרכה במשך 24 שעות ביממה, הניתנות על ידי אנשי מקצוע שהוכשרו לכך.
בכל הערים בארץ מפוזרים הוסטלים, הממוקמים בדירות בבניינים משותפים או בקבוצת בתים פרטיים הממוקמים זה לצד זה. מטרת מסגרת ההוסטל היא להעניק לנפגעי הנפש מקום חם ובטוח ומבנה של בית שיקומי, בו הם יתחילו את דרכם בעולם שבחוץ. בהוסטל מתקיימות פעילויות חברתיות וניתנים טיפולים להם נזקקים האנשים.
הצוות המקצועי הפועל בהוסטלים נותן לדיירים כלים חשובים להתמודדות עצמאית עם החיים, באמצעות חיזוקים, תמיכה נפשית וניסיון ללמד ולהדריך אותם כיצד להמשיך הלאה. כאשר הדייר בהוסטל מוכן לעבור הלאה ואינו זקוק עוד להשגחה צמודה, הוא עובר למסגרת דיור מוגן, ומשם במידה והוא מוכן מבחינת חוזק נפשי ומסוגלות, הוא יוצא לחיים עצמאיים.

דיור מוגן

סוג דיור זה נועד לאותם נפגעי נפש שיצאו אל המסגרת הקהילתית ואינם זקוקים להשגחה ולהדרכה צמודה, אלא מסוגלים לתפקד בעצמם, תחת סיוע של אנשי צוות מנוסים בתחום למשך מספר שעות ביום.
דירות הדיור המוגן גם הן פזורות ברחבי הארץ, בבניינים משותפים או בקבוצת בתים פרטיים. בכל דירה או בכל בית גרים יחד שלושה עד חמישה אנשים, שמנהלים יחד, כשותפים, את משק הבית ומתמודדים יחד בכל מטלות החיים.

הנחות היסוד המובילות את מסגרות הדיור

כדי שנפגעי הנפש יוכלו להשתלב בחברה לאחר השהות במסגרות הדיור השונות, על המקומות לפעול בצורה תקינה ומתאימה לצרכיהם של הדיירים. בסופו של דבר, מי שמנתב את דרך החיים בבתים אלו הם אנשי המקצוע שאמורים לדאוג בצורה המירבית לדיירים.
הנחות היסוד הנהוגות במסגרות הדיור מתחילות מהעובדה שהצוות המקצועי צריך לראות בנפגעי הנפש כבני אדם לכל דבר ולא לתייגם לפי בעיותיהם הנפשיות שהביאו אותם למצב בו הם נמצאים.
חשוב מאוד שהצוות המקצועי לא יהיה רק בגדר של תפקיד סמכותי, אלא שיווצרו קשרים אנושיים ביניהם לבין הדיירים. חשוב להקשיב לדברי הדיירים ולאפשר להם לבטא את הצרכים והרצונות שלהם. יצירת אווירת ביטחון בבית תורמת להתפתחותו הבריאה של פגוע הנפש ועשויה להביא להשתלבותו המהירה בקהילה.
בשתי מסגרות הדיור גם יחד פועלים אנשי הצוות לכך שהדיירים יישתתפו בביצוע המטלות, כמובן בגבול יכולותיהם, כדי שלבסוף הם יוכלו להיות עצמאיים מספיק ולהשתלב בחיים החברתיים שבחוץ.

הזכאים למסגרות דיור

אדם אשר השתחרר מאשפוז באחד מהמוסדות הפסיכאטריים, או אדם פגוע נפש הנמצא בבית הוריו, ושהוכרו בשני המקרים, על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכים על רקע נפשי וניתנו להם ארבעים אחוזי נכות, יוכלו לפנות ל"וועדת סל השיקום" במשרד הבריאות ולבקש להיכנס לאחת ממסגרות הדיור – הוסטל או דיור מוגן.
במידה והוועדה תיתן אישור לדיור מוגן, היא תתאים עבור נפגעי הנפש את מסגרות הדיור הנחוצות להם בהתאם למצבם הנפשי.
במידה ולא התקבל האישור לדיור מוגן, ובכל זאת משפחתו של פגוע הנפש מעוניינת להכניסו לאחת ממסגרות הדיור, היא יכולה לעשות זאת באופן פרטי ולשלם עבור השירותים לפי התעריפים שמשרד הבריאות קבע.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום