דיכאון אחרי בגידה

דיכאון לאחר בגידההאהבה נחשבת לאחת מהיסודות המייצבים בקיום שלנו, אך במקרים שבהם היא נגמרת בפרידה מטלטלת, היא עלולה להפוך חיש מהר להרסנית.

למרות הניסיון לאסוף את השברים ולצאת לדרך חדשה, לא אחת הייאוש כבד מנשוא, העצבות גדולה מלהכיל וחוסר תקווה מאפיל על המציאות. למעשה נדמה לעתים כי אבדה המשמעות לחיים וכי שמחת החיים אבדה לעד.

באופן כללי רוב האנשים חווים לאחר הפרידה תקופה של חרדה ומצב רוח ירוד במשך עד חודשיים באופן טבעי ולא כל שכן לאחר בגידה. חשוב לציין כי לא אחת הדיכאון מהווה את מנת חלקו של בן הזוג שבגד, גם אם בן הזוג הנבגד כלל לא מודע לכך שנבגד. מעבר לכל זה, הדיכאון יכול להתפתח גם בקרב זוגות שבחרו להישאר יחד ולא להיפרד, חרף הבגידה.

מה הם הגורמים לדיכאון אחרי בגידה?

ישנו מגוון רחב של גורמים לדיכאון, כאשר בהקשר לדיכאון לאחר בגידה חשוב במיוחד להזכיר את אובדן הזהות כאחד הגורמים המרכזיים. ישנם רבים המגדירים את עצמם בין היתר בעזרת הזוגיות וכתוצאה מכך השינוי בקשר לאחר הבגידה הלכה למעשה מערער את הזהות העצמית שלהם ומטלטל את עולמם עד כדי התפתחות של דיכאון.

כמו כן פגיעה בביטחון העצמי מהווה גורם מרכזי לדיכאון ולכן בגידה, המקושרת עם ערעור הביטחון מקושרת לא אחת להתפתחות של דיכאון. דיכאון מתפתח במקרים רבים על רקע תחושות קשות של אובדן, הרלוונטיות כמובן גם למקרים של בגידה, המהווה אובדן של אמונה ופגיעה בתחושת המסוגלות.

מה הם התסמינים של דיכאון לאחר בגידה?

להלן כמה מהתסמינים השכיחים:

  • שינויים בדפוסי השינה – הכוונה היא לשינה מרובה או מועטה מהרגיל וכן שכיחות מאוד הפרעות שינה מסוגים שונים בדגש על קושי להירדם, יקיצה מוקדמת מהרגיל, יקיצות מרובות במהלך שנת הלילה ועוד.
  • שינויים ברמת התיאבון – הכוונה היא לאובדן התיאבון שעלול להוביל לירידה בלתי רצונית במשקל או לחילופין עלייה ברמת התיאבון, שעשויה להוביל לעלייה ניכרת במשקל.
  • אובדן עניין – אובדן היכולת ליהנות מפעילויות שבעבר הסבו הנאה, אובדן העניין בתחביבים, חוסר רצון לקחת חלק בפעילויות חברתיות ובמפגשים חברתיים.
  • תחושות קשות – הכוונה היא לתחושות של אשמה, האשמה עצמית וחוסר ערך עצמי.
  • פגיעה קוגניטיבית – בדרך כלל אנשים הסובלים מדיכאון מדווחים על ירידה ביכולת הקשב, הריכוז והחשיבה, הססנות בקבלת החלטות וכיוצא באלה.
  • שינויים פסיכומוטוריים – כבדות מוטורית ואיטיות רבה מהרגיל או לחילופין חוסר שקט מוטורי.
  • מצב רוח מדוכדך – מצב רוח ירוד ותחושות של עצבות במשך רוב היום כמעט בכל יום במשך שבועיים לכל הפחות.

כיצד מאבחנים דיכאון אחרי בגידה?

מאחר ודיכאון הוא אבחנה פסיכיאטרית, הרי שאבחון מדויק יכול להתבצע אך ורק על ידי פסיכיאטר. האבחון מתבסס על התאמה לקריטריונים שונים, המבוססים על ההסתמנות הקלינית של הדיכאון. כאשר נמצא שהנבדק עונה על מספיק קריטריונים, ניתן לאבחן כי הוא סובל מדיכאון. כיום לא נהוג להתייחס במסגרת האבחון לגורמים שהובילו לדיכאון. אי לכך, האבחון של דיכאון לאחר בגידה, לא שונה במיוחד מאבחון של דיכאון על רקע כל גורם אחר, כגון משבר גיל העמידה.

כיצד מטפלים בדיכאון לאחר בגידה?

דיכאון לאחר בגידה יכול להיות מטופל במסגרת פסיכותרפית, כאשר לא אחת הטיפול יכלול בנוסף גם שימוש בתרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון. מעבר לזה, אם ישנו רצון להתגבר על הפרידה במישור הזוגי, ייתכן כי הטיפול יכלול במקביל טיפול זוגי. חשוב לציין כי במקרים רבים זוגות לאחר בגידה יכולים לחדש את הקשר ולצאת מהתקופה הלא פשוטה הזו לדרך חדשה ומוצלחת יותר.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום