דיכאון בעקבות פיטורין מהעבודה

דיכאון בעקבות פיטורין מהעבודהפיטורין ממקום העבודה מהווים את אחד מגורמי הלחץ המשמעותיים ביותר בחייו של אדם. בין היתר פיטורין מקושרים לירידה בדימוי העצמי, לחרדה מוגברת וכמובן שגם לדיכאון.

כמובן שלא כל אדם שחווה פיטורין יעבור אפיזודה של דיכאון, אך הסבירות לכך קיימת בהחלט. לפיכך, לאחר פיטורין יש להיות ערים לתסמינים חשודים שיש בהם כדי להעיד על התפתחות של דיכאון ולהתייחס לנושא זה בשלב מוקדם ככל האפשר.

מה הם הגורמים לדיכאון בעקבות פיטורין?

אמנם לא ניתן לנבא בקרב מי הפיטורין יביאו להתפתחות של דיכאון מראש, אבל בהחלט ניתן לנסח כמה גורמי סיכון אפשריים כשבין היתר מדובר על הגורמים הבאים:

  • ככל שהעבודה ממנה פוטר העובד מילאה תפקיד משמעותי יותר בחייו לפני הפיטורין וככל שתפסה חלק נכבד יותר מהאנרגיה ומהזמן שלו, כך הסיכוי לפתח דיכאון בעקבות פיטורין גבוה יותר.
  • ככל שהאדם הגדיר את עצמו פחות באמצעות אלמנטים שלא קשורים לעבודה כמו למשל משפחה, חברים או תחביבים, כך הסיכוי לפתח דיכאון בעקבות פיטורין גבוה יותר גם כן.
  • אנשים שחווים את הפיטורין כפגיעה חמורה בערך העצמי שלהם ובדימוי העצמי שלהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון בעקבות פיטורין. יש לציין שהחוויה האישית של הפגיעה בדימוי ובערך העצמי מקושרת במקרים רבים לקווי אישיות נרקיסיסטים.
  • אנשים בעלי נטייה לדיכאון או אנשים שסבלו בעברם מדיכאון נמצאים אף הם בסיכון מוגבר לסבול מדיכאון בעקבות פיטורין.
  • לפי הנתונים המחקריים גברים נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מדיכאון בעקבות פיטורין בהשוואה לנשים. ככל הנראה ההבדל בין המינים קשור למקום שממלאת העבודה בדימוי העצמי ובחייהם של גברים באופן כללי בהשוואה לתחומים אחרים.

מה הם התסמינים של דיכאון בעקבות פיטורין?

באופן עקרוני התסמינים של דיכאון בעקבות פיטורין לא שונים באופן מהותי מתסמינים של דיכאון שלא הופיע בעקבות פיטורין. בין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

  • שינויים בדפוסי השינה והערות והפרעות שינה – בין היתר מדובר על קושי לקום מהמיטה, חוסר יכולת להירדם בקלות, יקיצות מרובות במהלך השינה ועוד.
  • אובדן הנאה – אנשים הסובלים מדיכאון נוטים לאבד את היכולת ליהנות מהחיים. בעקבות כך גם פעילויות שבעבר הסבו הנאה רבה, לא קוסמות עוד לאדם הדיכאוני.
  • הימנעות והתרחקות ממגעים בינאישיים וחברתיים – אנשים הסובלים מדיכאון נוטים להסתגר ולהמעיט במפגשים עם אנשים אחרים.
  • ניסיונות אובדניים – מחשבות אובדניות שכיחות בקרב אנשים הסובלים מדיכאון. במקרים החמורים ביותר יבוצעו ניסיונות התאבדות.
  • תחושות שליליות – התסמינים השכיחים ביותר המתפתחים בקרב אלו הסובלים מדיכאון בעקבות פיטורין קשורים להתפתחות של כעס, תחושות עלבון, עצבות, דכדוך, תחושה של כישלון אישי ועוד.

כיצד מאבחנים דיכאון בעקבות פיטורין?

לא קיימים כיום קריטריונים לאבחון דיכאון בעקבות פיטורין הנבדלים מהקריטריונים לאבחון דיכאון על רקע אחר. לפיכך, האבחון מתבצע על סמך הופעה של תסמינים מסוימים במשך שבועיים לכל הפחות. בין היתר מדובר על תסמינים פיזיולוגיים שונים, תסמינים שונים במישור הרגשי, תסמינים קוגניטיביים, נוירולוגיים ועוד. את האבחון לרוב מבצע פסיכיאטר מוסמך.

כיצד מטפלים בדיכאון בעקבות פיטורין?

הטיפול בדיכאון בעקבות פיטורין משתנה בהתאם למידת החומרה של הדיכאון ובהתאם לרמת הפגיעה בתפקוד היומיומי. בדרך כלל הטיפול יכלול משטר תרופתי מסוים המבוסס על תרופות נגד דיכאון ותרופות פסיכיאטריות נוספות בהתאם לצורך וכן ברוב המקרים יהיה צורך לעבור טיפול רגשי-נפשי.

ישנו מגוון רחב ביותר של טכניקות טיפול לדיכאון כשבין היתר מדובר על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכו דינמי, טיפול קבוצתי ועוד. נקודת המפתח היא להתחיל את הטיפול בשלב המוקדם ביותר האפשרי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום