דיכאון לאחר הפלה

דיכאון לאחר הפלהנשים רבות סובלות מתסמינים של דיכאון לאחר הפלה, המעוררת ברוב המוחלט של המקרים מתח רב ואפילו חרדה. התגובות השליליות מופיעות על רקע העובדה שמדובר במאורע טראומתי ולא צפוי, המעורב בתחושות קשות של אובדן ואפילו שכול.

בנוסף לכך, נשים רבות חוששות שמא דבר מה אינו כשורה עמן ולפיכך לא יוכלו להביא ילדים באופן טבעי בעתיד. לכך מצטרפות לא אחת תחושות שליליות קשות אחרות כמו לדוגמה תחושות של כישלון, חוסר מסוגלות ואכזבה.

לפי הידוע לנו כיום ממחקרים שבוצעו בנושא זה, נשים שחוו הפלה נמצאות בסיכון גבוה לפתח תסמינים של חרדה, עד חצי שנה לאחר ההפלה. מעבר לתקופה זו, ההשפעה של המאורע הטראומתי פוחתת והולכת ונראה כי אם עד חצי שנה לאחר ההפלה לא התפתחו תסמינים פסיכיאטריים משמעותיים, ככול הנראה גם לא יתפתחו בשלב מאוחר יותר.

מה הם הגורמים לדיכאון אחרי הפלה?

במחקרים שבחנו נשים לאחר הפלה נמצאו שיעורים גבוהים יחסית של האשמה עצמית ותחושות אשמה קשות, כלומר תסמינים המאפיינים דיכאון. כמו כן נמצאו שיעורי דיכאון גבוהים בנשים לאחר הפלה, כאשר שיעורי הדיכאון בנשים שחוו הפלה הגיעו עד50% בחלק מהמחקרים.

אמנם ישנה שונות רבה בין המחקרים בנוגע לשכיחות הדיכאון לאחר הפלה, אך באופן כללי ניתן לכתוב כי אישה שעברה הפלה נמצאת בסיכון גבוה פי 3-4 לסבול מדיכאון בהשוואה לאישה שהשלימה את ההיריון וילדה בלידה טבעית. החדשות הטובות הן שלרוב ניכרת התאוששות משמעותית תוך שלושה חודשים עד שנה ממועד ההפלה.

בנוסף לקשיים הרגשיים הנלווים לאובדן של עובר, חשוב לזכור כי הפסקת ההיריון באה לידי ביטוי גם בשינויים הורמונליים חדים, שיכולים בתורם גם כן להשפיע על מצב הרוח, על יכולת ההתמודדות ובהתאם לכל זה, על הסיכוי לסבול מדיכאון. מעבר לכל זה, נמצא גם כן כי אישה לאחר הפלה שלא זוכה לתמיכה רגשית הולמת, נמצאת בסיכון מוגבר לסבול מדיכאון אחרי הפלה.

מה הם  התסמינים של דיכאון אחרי הפלה?

תסמיני הדיכאון רבים ומגוונים כשבין היתר מדובר בתסמינים השכיחים הבאים:

  • אובדן ההנאה מפעילויות שבעבר הסבו הנאה רבה (כמו תחביבים למשל) ואובדן העניין בתחומי החיים השונים.
  • הימנעות מפעילויות חברתיות.
  • ירידה ברמת התיאבון או עלייה ברמת התיאבון.
  • הפרעות שינה כמו לדוגמה יקיצה מוקדמת מהרגיל, יקיצות מרובות במהלך הלילה או חוסר יכולת להירדם בקלות.
  • מחשבות חוזרות ונשנות על מוות.
  • ייאוש וחוסר תקווה לשיפור בעתיד.
  • חוסר יכולת לצאת מהמיטה והזנחה עצמית.
  • ירידה ביכולת הריכוז והקשב וחוסר יכולת לקבל החלטות בקלות כבעבר.
  • תחושות של אשמה וחוסר ערך עצמי.

כיצד מאבחנים דיכאון אחרי הפלה?

באופן עקרוני לא ניתנת התייחסות ספציפית לדיכאון אחרי הפלה בספרות המקצועית מבחינת האבחון. הכוונה היא לכך שישנה שיטה אחידה לאבחון דיכאון, ללא קשר לגורם שהוביל להתפרצות שלו. האבחון של הדיכאון מתבסס על זיהוי של תסמינים שונים והתאמתם לקריטריונים הכתובים במדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות. את האבחון צריך לבצע פסיכיאטר הנפגש עם האישה הסובלת מתסמינים מסוימים המתאימים לדיכאון, שהוזכרו לעיל.

כיצד מטפלים בדיכאון אחרי הפלה?

הטיפול בדיכאון בדרך כלל יכלול טכניקות שונות במסגרת פסיכותרפית כמו לדוגמה טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול התנהגותי מפעיל, טיפול פסיכודינמי, טיפול תומך לא מנחה ועוד. כמו כן ישנן נשים המפיקות תועלת רבה מהשתתפות בקבוצות תמיכה. במקרים רבים ניתן יהיה לטפל בדיכאון במסגרת פסיכותרפית ללא שימוש בתרופות, אם כי לעתים ייעשה בשלב כזה או אחר ניסיון לטפל תרופות באמצעות תרופות פסיכיאטריות נגד דיכאון.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום