דיכאון אחרי החתונה

דיכאון אחרי החתונהדיכאון אחרי החתונה הוא תופעה שהולכת ונהיית שכיחה משנה לשנה, ובכל זאת רבים לא מודעים אליה. מדובר בתופעה הפוגעת בעיקר בנשים, בדגש על נשים שהשקיעו את כל כולן בתכנון החתונה במשך חודשים ואפילו שנים. לפי ההערכות של חלק מהמומחים בתחום, אחת מכל עשר נשים נשואות חווה משבר דיכאוני במשך השנה הראשונה לאחר החתונה.

מה הם הגורמים לדיכאון אחרי החתונה?

נשים הסובלות מדיכאון אחר החתונה מדווחות על כך שתיעלו את כל האנרגיות שלהן ואת כל הזמן הפנוי שלהן לתכנון החתונה. כתוצאה מכך, לאחר החתונה הן חשות כי איבדו את עצמן איפשהו בתהליך ולכן הן חשות ריקנות, מאבדות את המשמעות שחשו קודם לכן ובנוסף רבות מהן מדווחות על שעמום קשה מנשוא.

במחקרים שנערכו בתחום זה נמצא כי אחד ההבדלים המרכזיים בין נשים שסובלות מדיכאון אחרי החתונה לנשים שלא סובלות מדיכאון אחרי החתונה הוא שנשים שסובלות מדיכאון אחרי החתונה ראו את החתונה כיעד הסופי בעוד שנשים שלא סובלות מדיכאון אחרי החתונה, ראו את החתונה כמאורע הפותח פרק חדש בחייהם.

לפיכך, לאחר החתונה, במצב תקין הכלה הטרייה נרגשת לקראת העתיד ומסוגלת למקד את האנרגיות שלה בתכנון הפרק הבא בחיים בעוד שכלות הסובלות מדיכאון לאחר החתונה מתקשות להמשיך הלאה וחשות חוסר ודאות לגבי התכניות שלהן לעתיד. מעבר לכך, נשים רבות חשות כי איבדו את הזהות שלהן לאחר החתונה וכתוצאה מכך מתחילות להרהר בנוגע לבחירות שעשו ואפילו לבחירות הרומנטיות שלהן.

מה הם התסמינים של דיכאון אחרי החתונה?

להלן התסמינים השכיחים של דיכאון, שצריכים להדליק נורה אדומה:

  • הפרעות שינה שונות, שיכולות לבוא לידי ביטוי בקושי להירדם, יקיצות מרובות במהלך הלילה, יקיצה מוקדמת מהרגיל או שינה מרובה מהרגיל במידה ניכרת.
  • אובדן של התיאבון או עלייה ניכרת ברמת התיאבון.
  • אובדן העניין וחוסר יכולת להפיק הנאה גם מפעילויות ותחביבים שבעבר הסבו הנאה.
  • חוסר תקווה בקשר לעתיד ותחושה של ייאוש.
  • האטה פסיכומוטורית או לחילופין חוסר שקט פסיכומוטורי.
  • מצב רוח מדוכדך במשך רוב היום, כמעט כל יום.

כצד מאבחנים דיכאון לאחר החתונה?

דיכאון הוא אבחנה פסיכיאטרית וכפועל יוצא מכך, רק פסיכיאטר בעל רישיון מוסמך לקבוע את האבחנה הזו. האבחנה מתקבלת בהתאם למידת ההתאמה של המטופל לתסמינים הקליניים שהוזכרו לעיל ולקריטריונים נוספים הכתובים במדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות.

יש לציין, כי במסגרת האבחון לא תמיד ניתנת התייחסות משמעותית למאורע שהוביל להתפרצות הדיכאון, אם כי ייתכן שתהיה למאורע הספציפי שהוביל להתפרצות הדיכאון חשיבות במסגרת הטיפול. הכוונה היא לכך שתהליך האבחון לא שונה במיוחד כשמדובר בדיכאון לאחר שחרור מהצבא, לאחר בגידה או לאחר החתונה.

כיצד מטפלים בדיכאון אחרי החתונה?

הטיפול בדיכאון לאחר החתונה מתבצע במסגרת של טיפול פסיכותרפי, כשלעתים ניתן לשלב את הטיפול הפסיכותרפי בטיפול תרופתי באמצעות תרופות נגד דיכאון.

להלן כמה טיפים למניעת דיכאון לאחר החתונה:

  • תכננו מעבר לחתונה – ככול שתוכלו לראות את עצמכם בצורה בהירה יותר לאחר החתונה, כך הסיכוי שתחוו דיכאון לאחר החתונה יהיה נמוך יותר.
  • יום ללא דיבורי חתונה – אין ספק שיש משהו מרגש ומהנה בדיבור על החתונה, אך למרות זאת נסו לקבוע יום אחד בשבוע לפחות שבו לא תדברו על החתונה ולא תתעסקו בסידורים הקשורים לחתונה. באופן הזה יהיה לכם קל יותר לחזור לשגרה לאחר החתונה.
  • מפגשים חברתיים – לאחר החתונה חשוב ליזום מפגשים חברתיים לעתים קרובות, החל מ"על האש" עם חברים קרובים, דרך ביקור של קרובים המתגוררים רחוק וכלה במסיבה לכבוד החברים מהעבודה. במקרים רבים לאחר החתונה זוגות נשואים נוטים להתבודד ולהסתגר חברתית, מה שעלול להגביר את תחושת הבדידות ולעודד דיכאון.
  • עניין של פרספקטיבה – הבינו כי החתונה מסמלת את התחלת החיים המשותפים ולא את השיא של החיים שלכם עד כה. במילים אחרות, מדובר בפרק הראשון ולא באחרון.

קראו עוד:

איך לזהות את סימני גיל המעבר?

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום