דיכאון אחרי שחרור מהצבא

דיכאון אחרי שחרור מהצבאהשחרור מהצבא המוגדר על ידי כל כך הרבה צעירים בתור יום המאושר ביותר בחייהם, אמור להיות לכאורה מאורע משמח, המלא באופטימיות וציפייה לקראת העתיד. יחד עם זאת, צעירים רבים שמספרם לצערנו גדל והולך משנה לשנה, חווים לאחר השחרור משבר נפשי ולא מעטים מהם אף מתחילים לסבול מדיכאון.

לרוע המזל, מאחר והמודעות לתופעה בקרב הציבור הרחב נמוכה מאוד, רבים מהצעירים הסובלים מדיכאון לאחר השחרור מהצבא כלל לא מודעים לכך שהתסמינים המסבים להם סבל כה רב קשורים לדיכאון וכתוצאה מכך לא פונים לאבחון פסיכיאטרי ולא זוכים לקבל את הטיפול המתאים להם.

מה הם הגורמים לדיכאון לאחר השחרור מהצבא?

ראשית, חשוב לציין כי לפי הידוע לנו כיום, לדיכאון ישנם גם גורמים ביולוגיים ולא רק פסיכולוגיים. הכוונה היא לכך שישנם אנשים שבאופן טבעי נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון, ללא קשר לנסיבות חייהם.

בהקשר לשחרור מהצבא באופן ספציפי, ידוע כי בין הגורמים לדיכאון ניתן למנות גורמים שונים הקשורים לאובדן הזהות ואובדן הביטחון העצמי. אי לכך, חייל שהשתחרר מהצבא לאחר שלוש שנים לפחות במהלכן הזהות העצמית שלו הוגדרה על ידי התפקיד שמילא, עלול למצוא את עצמו בדיכאון על רקע אובדן הזהות וההגדרה העצמית.

מעבר לזה, דיכאון מתפרץ במקרים רבים בעקבות תקופה של מתח או תקופות מעבר משמעותיות. כך לדוגמה לא אחת הדיכאון מתפרץ לאחר סיום הלימודים האקדמיים, לאחר פרידה או אחרי כל אירוע משמעותי אחר בחיים, שיכול להיות אפילו אירוע בעל אופי חיובי מאוד בדרך כלל, לא פחות מהשחרור מהצבא, כמו למשל הצלחה מסחרית של אמן, קידום משמעותי בעבודה ועוד.

כמו כן חשוב לזכור כי ישנם חיילים רבים שרוכשים חברי אמת במהלך השירות הצבאי ולכן השחרור מהצבא, הניתוק הפתאומי מהחברים ומהמסגרת המוכרת עשויים להוות טלטלה.

מה הם התסמינים של דיכאון לאחר הצבא?

נכון להיום אין הגדרה ספציפית במדריכים הפסיכיאטריים לדיכאון אחרי הצבא ולכן נזכיר את התסמינים העיקריים של דיכאון באופן כללי:

  • מצב רוח מדוכדך במשך רוב שעות היום פחות או יותר כל יום במשך שבועיים לפחות.
  • אובדן אנרגיה ועייפות מוגברת.
  • הפרעות שינה.
  • תחושות אשמה או חוסר ערך עצמי.
  • חוסר תקווה בנוגע לעתיד.
  • כבדות מוטורית או לחילופין חוסר שקט מוטורי.
  • פגיעה ביכולת הריכוז, החשיבה והקשב.
  • הפחתה משמעותית בהנאה ובעניין, לרבות אובדן ההנאה מעיסוק בפעילויות שבעבר הסבו הנאה מרובה.
  • שינויים משמעותיים ברמת התיאבון שיכולים לבוא לידי ביטוי באובדן התיאבון או לחילופין בתיאבון מוגבר.

כיצד מאבחנים דיכאון אחרי השחרור מהצבא?

אבחון של דיכאון מתבצע על ידי פסיכיאטר הבוחן את ההתאמה של הנבדק לקריטריונים הנחוצים לאבחון של דיכאון. חשוב להימנע מאבחון עצמי של דיכאון, שכן רק איש מקצוע יכול לספק את האבחנה.

כיצד מטפלים בדיכאון לאחר השחרור מהצבא?

חייל משוחרר הסובל מתסמינים של דיכאון מוזמן ליצור קשר עם גורם פסיכולוגי לקבלת טיפול, שכן בדרך כלל קל יותר לטפל בדיכאון כאשר הטיפול ניתן בשלב מוקדם יחסית. בדרך כלל, הטיפול יכלול שילוב בין פסיכותרפיה לטיפול תרופתי אם כי אין זה מן הנמנע שבשלב הראשוני לפחות, ייעשה ניסיון לטפל ללא תרופות. ישנן שיטות טיפול רבות מתחום הפסיכותרפיה שניתן להיעזר בהן, כשלעתים נעשה שימוש במספר שיטות במקביל.

הכוונה היא למשל לטיפול תומך לא מנחה, טיפול התנהגותי מפעיל, טיפול פסיכודינמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ועוד. ישנם גם רבים שהצליחו ליהנות מהקלה משמעותית לאחר טיפול קבוצתי שבו הכירו חיילים משוחררים שנמצאו במצב דומה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום