דיכאון קדם וסתי

דיכאון קדם וסתידיכאון קדם וסתי מתאר תסמינים של דיכאון לפני הופעת המחזור החודשי, שמתאפיין בתחושה של עצב ויאוש שאינם רגילים. שכיחות הדיכאון הקדם וסתי הוא בקרב 3%-8% מהנשים.

כל הנשים מכירות את הימים שלפני המחזור כימים שאינם קלים ומלווים בתנודתיות של מצב רוח ובתחושה גופנית לא טובה שלרוב אינם ניתנים לשליטה ומשפיעים על התפקוד במידה מסוימת, עם זאת, חלק מהנשים חוות תסמינים אלה בדרגה חמורה יותר. התסמינים בדיכאון קדם וסתי דומים לתסמינים שמופיעים אצל כל הנשים לפני קבלת המחזור אולם הם קיצוניים יותר.

תסמינים לדיכאון קדם וסתי

לפחות חמישה תסמינים מבין הבאים מעידים על דיכאון קדם וסתי:

גורמים לדיכאון קדם וסתי

הממצא הגנטי המשמעותי הראשון שנמצא בהקשר לדיכאון קדם וסתי הוא שגירסא (וריאנט) של גן מסוים הקשור ברצפטור של אסטרוגן הוא זה הקשור לדיכאון. נשים שיש להן את הווריאנט הזה, סביר יותר שיש להן דיכאון קדם וסתי.

ממצאים אחרים הראו שלנשים עם דיכאון קדם וסתי יש תגובה אבנורמלית לרמות רגילות של הורמונים. כלומר, בעוד שלרוב הנשים התפקוד נשאר תקין כשיש להן רמות רגילות של הורמונים בגוף, נשים שיש להם דיכאון קדם וסתי הן רגישות לשינויי ההורמונים שמתרחשים בגופן.

בעוד שהסיבה לדיכאון כלל וסתי לא גובשה באופן חד משמעי, התיאוריה גורסת שמחסור בסרוטונין מסיר את הבעה והוא מתווך על ידי תנודתיות ברמות של הורמוני המין. כתמיכה לתיאוריה הרואה במחסור בסרוטונין כגורם לבעיה, תרופות המעכבות ספיגה מחדש של סרוטונין נמצאו כיעילות בטיפול בדיכאון קדם וסתי.

דיכאון חד קוטבי והפרעות חרדה נפוצות יותר בקרב נשים שיש להן דיכאון קדם וסתי, כמו גם תחושת חרדה כללית.

אבחון של דיכאון קדם וסתי

לעיתים נוטים לבלבל בין דיכאון קדם וסתי לבין דיכאון מג'ורי מכיוון שהתסמינים הם דומים מאוד. לפחות מחצית מבין הנשים שמתלוננות על דיכאון קדם וסתי למעשה סובלות מדיכאון מג'ורי. מסיבה זו האבחנה ניתנת רק אחרי שהאישה שומרת על מעקב יומיומי אחר התסמינים שלה במשך לפחות חודשיים. דיווח על תסמינים שהוא רטרואקטיבי, איננו מדויק.

ההבדל בין שתי התופעות הוא שנשים שיש להן דיכאון מג'ורי אינן חוזרות למצב רוחן הרגיל במחצית הראשונה של המחזור החודשי, וימשיכו להיות להן תסמינים לאורך כל החודש בדרגות מסוימות. לעומתן בדיכאון קדם וסתי ישנה חזרה למצב רוח רגיל בשלבים מסוימים של החודש. בנוסף נשים שיש להן דיכאון קדם וסתי מגיבות טוב יותר לטיפול תרופתי בהשוואה לנשים שיש להן דיכאון מג'ורי.

הפרעה דומה נוספת, שהיא החמרה של תסמונת קדם וסתית הינה הפרעה דיספורית קדם וסתית (PMDD), אשר תסמיניה זהים לאלו של תסמונת קדם וסתית, אך מופיעים בצורה חמורה יותר ופוגעים בהתנהלות ובאורח החיים של הסובלות ממנה.

טיפול בדיכאון קדם וסתי

  • נוגדי דיכאון – שימוש בנוגדי דיכאון ממשפחת נוגדי ה-SSRI כמו פרוזאק מפחית תסמינים כמו עייפות ובעיות שינה. ניתן להפחית את התסמינים על ידי לקיחת התרופות במהלך כל החודש או לחילופין רק במרווח הזמן שבין הביוץ לתחילת המחזור החודשי. ניתן לשלב את הטיפול עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי כדי לקבל תוצאות טובות יותר.
  • גלולות נגד הריון – עשויות להפחית את התסמינים שלפני מחזור הכוללים דיכאון על ידי איזון של התנודתיות ההורמונלית שחלק מהנשים חוות.
  • נטילת ויטמינים
  • טיפול במשככי כאבים כמו אספירין יכול להיות יעיל
  • שינוי הרגלי תזונה ואורח חיים – ספורט קבוע לרוב מפחית תסמיני מחזור, הפחתת הצריכה של קפאין מפחיתה חרדה ועצבנות. אכילה של פחמימות במינון מתאים יכול להפחית את חומרת התסמינים של שינויים דרסטיים במצב הרוח.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום