מה הקשר בין דיכאון, מחלות וזיקנה?

מה הקשר בין דיכאון, מחלות וזיקנה?דיכאון נחשב לאחת המחלות השכיחות ביותר בימינו, עד שזכה לפני כעשור לכינוי הבלתי מחמיא: "המגיפה של שנות האלפיים". למרות שידוע כי יש למחלה מקור גנטי וביטוי פיזיולוגי במבנה ובאיזון הכימי במוח, מומחים טוענים כי יש למחלה גם הקשר חברתי.

חלק מהמומחים טוענים כי הדיכאון הוא ביטוי למצב בדידות קיומי ואחרים טוענים כי הדכאון נובע מחוסר הקשר האנושי בעולם המודרני. ידוע כי דכאון קשור גם למצוקה בילדות, לארועי חיים קשים ולטראומות שונות.

בכל אופן, דיכאון הוא בעיקר נחלתו של העולם המערבי. מאז ההכרזה על הדכאון כמגיפה, המחקר בתחום התרחב ובין היתר הגיע למסקנות מרחיקות לכת בנוגע להשפעת הדיכאון על הבריאות הגופנית.

עצבות ואובדן עניין

דיכאון קיים בכל שכבות האוכלוסיה ובכל הגילאים. הוא מתבטא בעיקר בעצבות קשה, פסימיות, התבודדות, חרדה, אובדן אנרגיה ואובדן עניין בפעולות שהיו בעבר מהנות. לדיכאון תסמינים גופניים, כמו קשיי שינה, ירידה בחשק המיני והפרעות בתיאבון וגם תסמינים קוגניטיביים, כמו ירידה בריכוז וקושי בקבלת החלטות.

לדיכאון השלכות נרחבות על כל תחומי החיים: הרגשי, החברתי, המשפחתי והתעסוקתי. תחום נוסף ופחות מוכר, שנפגע קשות ממצב של דכאון מתמשך, הוא הבריאות. נוסף על הסימפטומים הגופניים שנובעים מהפרעות שינה והפרעות אכילה, כמו השמנה או הרזיה מופרזת, מחקרים מוכיחים כי לדיכאון ישנן השלכות משמעותיות על המצב הגופני ועל קצב הזדקנות הגוף.

כך למשל דיכאון הוא אחד הגורמים למחלת הסוכרת. דכאון הוא גם בעל השפעה שלילית על מצב הלב ומערכת הדם ועלול לגרום לבעיות לב שונות, גם לאנשים שאינם נמצאים בקבוצות סיכון נוספות.

גם תאי המוח עלולים להיפגע כתוצאה מדיכאון, מה שמתבטא במחלות ניווניות כמו דמנציה ואלצהיימר. מחלות אלה נמצאות בשכיחות גבוהה פי 2 אצל אנשים דיכאוניים לעומת שאר האוכלוסייה.

אוסטיאופורוזיס היא מחלה נוספת השכיחה יחסית בקרב הסובלים מדיכאון. מחלה נוספת שקשורה בדיכאון היא סרטן. הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, למשל, גבוה במיוחד אצל אנשים הסובלים מדיכאון. גם סיכויי ההחלמה וקצב ההחלמה מסרטן מסוגים שונים קשור במצב הנפשי ודיכאון נמצא כגורם הפוגע בהחלמה.

הזדקנות מואצת

מהמחקרים עולה ממצא מפתיע: מסתבר כי בקרב אנשים הסובלים מדיכאון ישנו תהליך של הזדקנות מואצת, המתבטא בכך שהטלמורים (חלקים מהמטען הגנטי בגופנו) מתקצרים באופן מהיר לעומת אנשים בריאים בנפשם.

התקצרות הטלמורים מעידה על סיום תהליך התחלקות התאים, שמשמעותו הזדקנות המובילה לבסוף למוות. מחקרים אחרים מעידים על תוחלת חיים נמוכה יחסית בקרב הסובלים מדיכאון, גם ללא קשר להתאבדות שהיא גורם סיכון ידוע בקרב החולים.

הממצאים הנוגעים להשלכות הגופניות של הדיכאון מעלים את החשיבות של אבחון מוקדם וטיפול בדיכאון. אנשים רבים הסובלים מהמחלה אינם מסוגלים לפנות בעצמם לטיפול, בגלל בושה או בגלל התחושה הקשה של חוסר רצון וחוסר כוחות להתמודד.

לפיכך חשוב כי בני משפחה וחברים המזהים תסמינים דיכאוניים אצל קרוביהם יסייעו להם להגיע לאבחון אצל פסיכולוג או פסיכיאטר.

טיפול בגוף ובנפש

טיפול בדיכאון נעשה לרוב באמצעות תרופות לטיפול בדיכאון, טיפול רגשי, או שילוב של השניים. טיפולים אלה נחשבים יעילים ומביאים לשיפור ניכר אצל מרבית החולים.

רופאים ומטפלים ממליצים להקפיד על פעילות גופנית לטיפול בהפרעת דיכאון וכן על תזונה נכונה, הן משום שקיימות עדויות רבות לכך שהתעמלות ותזונה בריאה משפרות את המצב הרגשי והן על מנת למנוע מחלות עתידיות. טיפולים אלטרנטיביים בדכאון כוללים תוספי מזון, הומאופטיה ודיקור.

נראה שהחדשות הטובות בנוגע לדיכאון הן שעם העליה בשכיחות המחלה עולה גם תשומת הלב להשפעותיה הנרחבות ומתרחב המחקר הקשור למניעה וטיפול.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום